• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4161 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد

مسووليت‌پذيري يك شهروند يوزپلنگ آسيب‌ديده را نجات داد

گروه اجتماعي

چهارشنبه هفته گذشته بود كه يك شهروند اهل گچساران در گذر از محور سبزوار – سمنان حوالي منطقه عباس‌آباد متوجه شد يك قلاده يوزپلنگ آسيايي كنار جاده در حال رنج كشيدن است. سيروس صالحي همان شهروند مسوول است كه در محل ماند تا ماموران انتظامي و محيط‌باني خودشان را به محل برسانند. يوز نر كنار جاده همان يوزي است كه اين روزها خبر قطع نخاعش بر اثر تصادف شديد با خودروهاي عبوري از جاده نقل محافل است. به گفته سيد مجيد خرازيان مقدم، مدير كل دفتر حيات وحش و آبزيان آب‌هاي داخلي سازمان حفاظت محيط زيست، يوز حادثه ديده به‌طور كامل از محل مهره پنجم كمري دچار قطع نخاع شده است. به گزارش روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست، خرازيان مقدم در خصوص روند اقدامات درماني انجام گرفته روي يوز پلنگ نر آسيب ديده گفت: روند اقدامات درماني بر روي حيوان بلافاصله پس از عمل جراحي و انتقال به پارك پرديسان با همكاري دامپزشك و كارشناسان مستقر در سايت يوز و نظارت مستمر كارشناسان حوزه معاونت محيط طبيعي تا‌كنون به‌‌طور كامل انجام گرفته و درمان‌هاي آنتي بيوتيكي و ضد درد به‌طور منظم در حال انجام است.

همچنين حميد ظهرابي، معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست درباره تاخير در اجراي پروژه فنس كشي جاده عباس‌آباد در شمال ذخيره‌گاه زيستكره توران استان سمنان، گفت: متاسفانه محيط زيست و حيات وحش در اولويت وزارت راه و شهرسازي نيست. در اجراي يك پروژه بسيار كوچك با اين همه مشكل مواجهيم و دوسال است وزارت راه در حال پيگيري براي استخدام پيمانكار فنس كشي است. وي افزود: درباره جاده عباس‌آباد كه دست‌كم شش يوزپلنگ در آن تلف شده‌اند، عمليات فنس كشي از بيش از دو سال قبل مصوب و اعتبار آن نيز تامين شده بود اما تشريفات وزارت راه در انتخاب پيمانكار باعث تاخير زيادي شده است. معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست همچنين خاطرنشان كرد: فنس‌كشي مسير يازده كيلومتري جاده عباس‌آباد، هزينه زيادي در بر نداشت و مي‌شد سريع‌تر از اين عمل كرد. همان‌طور كه در مسير جاده تهران قم، فنس‌كشي با كيفيتي براي حريم خط مترو و در مدت زمان كمي انجام شده است.

به گفته ظهرابي توله يوزپلنگي كه اخيرا تصادف كرد، در محلي خارج از محدوده حادثه‌خيز در حدود 45 كيلومتري عباس‌آباد و 15كيلومتر خارج از مرز منطقه خارتوران دچار سانحه شده است كه تاكنون سابقه نداشته است. اما تسريع در انجام اين پروژه مي‌تواند جلوي خطر براي يوزهاي ديگر را بگيرد. با اين حال يوزهاي تلف شده در اين جاده غير از مورد اخير، تاكنون در همان محدوده 11 كيلومتري مورد نظر براي فنس‌‌كشي تلف شده‌اند. به‌تازگي اداره كل حفاظت محيط زيست استان سمنان با انتخاب پيمانكاري محلي، پروژه فنس‌كشي اين محدوده به همراه ايجاد مسير عبور ايمن براي حيات وحش را در اين محدوده آغاز كرده است. پيش از اين قرار بود وزارت راه و شهرسازي اين كار را انجام دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون