• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4167 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳ شهريور

كتابخانه

منطق به زبان ساده

 

علم منطق عهده‌دار سنجش انديشه و جلوگيري از بروز خطاست، از اين رو اين علم ابزاري شناخته مي‌شود كه در هر جا و هر زمينه‌اي كه انديشه بشري به كار گرفته شود، كاربرد خواهد داشت. به همين جهت محمد حسيني‌نژاد عبارت «شاقول انديشه» را به عنوان توصيفي براي منطق در اين كتاب به كار گرفته است. داستان محوري، بيان روان، سير آموزش از آسان به دشوار، استقلال محتوايي هر درس، نوآوري، ترتيب مباحث و معرفي برخي اصطلاحات، آوردن تمرين‌ها و پاسخ تمرين‌ها در ارايه سرفصل‌ها از جمله ويژگي‌هاي اين كتاب است كه برخي نقدها را در خصوص آموزش منطق مرتفع مي‌سازد.

«شاقول انديشه» نوشته سيد محمد حسيني‌نژاد به تازگي توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است كه از جمله مهم‌ترين مباحث آن مي‌توان به چرايي و چيستي منطق، تعريف به حد، تعريف به رسم، انواع قضيه و اجزاي آن، تداخل، قياس اقتراني، شعر، خطابه، جدل، برهان و... اشاره كرد.

پرسش‌هايي درباره مابعد الطبيعه

 

«متافيزيك» بي‌درنگ با طرح پرسش‌هاي متافيزيكي سراغ مباحث اساسي اين حوزه معرفت بشري مي‌رود. اشيا چه هستند؟ آيا رنگ‌ها و شكل‌ها براي خود وجودي مستقل دارند؟ آيا كل همان مجموع اجزايش است؟ چگونه است كه چيزي علت چيزي ديگر مي‌شود و نه صرفا همجوار آن؟ ممكن چيست؟ آيا زمان چيزي جاري است؟

استيون مامفورد استاد متافيزيك در دانشگاه دورهام انگلستان مي‌كوشد با طرح پرسش‌هايي ساده، زمينه را براي تامل در باب برخي مباحث در سنت متافيزيك تحليلي فراهم سازد؛ مباحثي چون جوهر، خاصيت، تغيير، علت، امكان، زمان، هويت شخصي، عدم و آگهي.

«متافيزيك» نوشته استيون مامفورد با ترجمه محمد يوسفي توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

طبيعت و فهم خوب و بد

 

\مارك هاوزر (متولد ۲۵ اكتبر ۱۹۵۹) زيست‌شناس تكاملي امريكايي و استاد گروه روان‌شناسي دانشگاه هاروارد است. او معتقد است اخلاق بر اساس سازوكارهاي ژنتيكي شكل مي‌گيرد.
«ذهن اخلاقي» نوشته مارك هاوزر، اثري انقلابي است. در عين ساده و خواندني بودن، ژرف و گسترده است. از هر دري سخن رانده و از صدها پژوهش تجربي در زيست‌شناسي و روان‌شناسي و انسان‌شناسي و اقتصاد و حقوق و زبان‌شناسي سرنخ جسته است تا نظريه‌اي بديع را صورتبندي كند: نوع انسان در گذر تكامل صاحب غريزه اخلاقي جهاني شده است كه ناخودآگاه و آزاد از حكم‌ها و بايد و نبايدهاي بين، فارغ از نژاد و جنس و دين و سواد، در خوب و بد امور قضاوت مي‌كند و به رويدادها رنگ و بوي اخلاقي مي‌دهد. اين استعداد اخلاقي حاصل برهم كنش و درهم‌تنيدگي بسياري چيزهاست، ولي در ژرفاي ذهن/مغز اصل‌هاي متناهي همگاني دارد كه جزو موهبت زيستي انسانند و در ساير گونه‌ها نيز رد آنها ديده شده است. اصل‌ها اما همواره به يك شيوه در عمل نمي‌آيند. اخلاق نزد هر قومي گوناگوني مي‌پذيرد. پس اگر اصل‌ها را به جعبه‌كليدي جهاني تشبيه كنيم، تنوعات و گوناگوني‌ها همچون انتخاب جهت (كليد)‌ها يا تعيين ارزش (پارامتر)‌ها هستند. نويسنده ذهن اخلاقي مي‌كوشد سيمايي بنماياند از اصل‌ها و پارامترهاي استعداد اخلاقي كه در درازاي ميليون‌ها‌ساله‌ رشد و تكوين و تكامل به بار آمده‌اند.

ذهن اخلاقي نوشته مارك هاوزر در پي جواب به اين سوال است كه چگونه طبيعت، فهم خوب و بد را پديد مي‌آورد؟

اين كتاب با ترجمه محمد فرخي يكتا به تازگي توسط انتشارات هرمس منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون