• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4178 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور

بايد طعم ايران را در سينماي كودك و نوجوان بيشتر بچشيم

اصفهان مي‌تواند به مركز جشنواره‌ها تبديل شود

سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در حاشيه جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان گفت: خوشحاليم كه بار ديگر جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان در اصفهان، سرزمين هنر برگزار مي‌شود، منطقه‌اي كه در گستره و تنوع محصولات و سابقه هنري و هم در دانش و مكتب هنري اگر نگوييم بي‌نظير، حتما در جهان كم‌نظير است.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رساني سي‌ويكمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان سيدعباس صالحي در مراسم اختتاميه جشنواره افزود: سينماي كودك و نوجوان از جهات مختلف بخش مهم سينماي ايران است. اول اينكه ۱۸ ميليون مخاطب كودك و نوجوان دارد. اين سينما مي‌تواند اين گروه را در يادگيري، سرگرمي و هزاران امر ديگر كمك كند. اين سينما مي‌تواند راه بزرگسالان را به سينما باز كند. علاوه بر اينكه امروز مسائل جديدي نيز رخ داده است. كارشناسان وزارت آموزش و پرورش مي‌گويند از ميان كودكان و نوجوانان ايراني، ۸ ميليون روزانه ۶ ساعت از وقت خود را سرگرم فضاي مجازي هستند. همچنين ۷۰ درصد آنها به فيلم‌هاي بزرگسالان علاقه‌مند هستند. اين يعني خوراك لازم را براي اين گروه سني آماده نكرده‌ايم.

وي ادامه داد: سينماي كودك و نوجوان بعد از انقلاب دوران خوبي را سپري كرده است. در حال حاضر بيش از ۲۰۰ فيلم بعد از اين دوران ساخته شده است. اين يعني قدم‌هاي مهمي در اين حوزه برداشته‌ايم كه البته كافي نيست. در يك‌سال گذشته اتفاقات خوبي در اين سينما رخ داده است. فروش فيلم‌هاي كودك و نوجوان از نيمه دوم سال گذشته تا امروز ارقام خوبي را نشان مي‌دهد و تعداد اين فيلم‌ها نيز بيشتر شده است.

وزير ارشاد خاطرنشان كرد: در حوزه اقتصاد سينماي كودك و نوجوان نيز اينكه در هر دوره اكران يك فيلم متعلق به اين سينما وجود دارد، اتفاق خوبي است. اينكه در تفاهم‌نامه سازمان سينمايي با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قرار است همه سالن‌هاي كانون آماده‌سازي براي نمايش فيلم‌هاي كودك شوند، اتفاق خوبي است.

صالحي با اشاره به اهميت نهادسازي در سينماي كودك و نوجوان بيان كرد: چند نهاد در حال ايجاد است. در حال حاضر تشكل غيردولتي حمايت از سينماي كودك و نوجوان شكل گرفته و مراحل پاياني ثبت خود را طي مي‌كند. در زمينه پخش نيز شكل‌گيري نهادي تخصصي در آينده‌اي نزديك فرصتي ايجاد مي‌كند تا توزيع و پخش سينماي كودك و نوجوان ماهرانه‌تر باشد. همچنين نياز است قطب‌هاي سينماي كودك و نوجوان در كنار تهران ايجاد شود و يكي از آنها اصفهان است كه امسال سه فيلم توليد شده در بخش سابقه داشت. اين موارد دستاوردهاي سال گذشته تاكنون است. وي با اشاره به افق ديد جشنواره تا دوره سي‌ودوم بيان كرد: استفاده از ادبيات و فرهنگ اقوام ايراني در سينماي كودك و نوجوان بايد ظهور و بروز يابد. طعم ايران را بايد در سينماي كودك و نوجوان بيشتر بچشيم. رويكرد دوم فرصت سازي براي سينماي انيميشن است. اينكه اكنون ۵ فيلم انيميشن در حال توليد است، خبر خوبي است. رويكرد سوم از ظرفيت اين گروه سني بايد بيشتر استفاده كنيم. فضاي فناوري‌هاي جديد با سوژه‌هاي خلاقانه مي‌تواند فرصت‌هاي جديد ايجاد كند. كودك بايد احساس كند توليدات داخلي مي‌تواند جذابيت‌هاي مشابه توليدات خارجي داشته باشد.

وزير ارشاد عنوان كرد: از همه كساني كه مهمانان اين جشنواره را ميزباني كردند، به خصوص از مسوولان شهر اصفهان، همكاران سازمان سينمايي، برگزار كنندگان جشنواره و به ويژه هيات‌هاي داوري در بخش‌هاي مختلف تشكر مي‌كنم.

 

جشنواره، حال و هواي متفاوتي به اصفهان داد

شهردار اصفهان نيز در ادامه اين آيين اختتاميه گفت: وقتي در شوراي سياستگذاري براي جشنواره سي‌ويكم تعيين هدف مي‌كرديم، آرزوي‌مان تحقق اين اهداف بود و حالا بايد بگويم اين اهداف اجرايي شده است. جشنواره امسال با حضور پرشور كودكان و نوجوانان و خانواده از همه مناطق شهر و استان اصفهان و هنرمندان برگزار شد و همه در برگزاري هرچه بهتر سهمي اساسي داشتند. بنابراين به هنرمنداني كه از سراسر ايران به اصفهان آمدند و به همه كودكان و نوجواناني كه سرمايه‌هاي استان اصفهان و كشور هستند، افتخار
مي‌كنيم.

قدرت‌الله نوروزي افزود: با اينكه طرح چهارباغ هنوز تمام نشده است، اما برنامه‌هاي جنبي ثابت كرد چقدر مردم پرشور از اين رويداد استقبال كرده‌اند. وقتي تصاوير گذر فرهنگي چهارباغ را ديدم بسيار خوشحال شدم از اينكه استقبال و هيجان در سراسر آن آشكار بود و اين به معناي موفقيت جشنواره است.

شهردار اصفهان خاطرنشان كرد: اصفهان بايد شاد و پرانرژي باشد. اصفهان شهري دانش‌محور و هنرمحور است و با اين امكانات و ظرفيت هنري آينده‌اي درخشان خواهد داشت و اميدواريم اين شادي در همه جاي شهر حاكم شود. طي دو روز گذشته جشنواره‌ها و كنگره‌هاي بين المللي زيادي در اصفهان در جريان بود و اين يعني پويايي فرهنگ و هنر در اين شهر. اين يعني كه اصفهان مي‌تواند به مركز جشنواره‌ها تبديل شود.

نوروزي با ابراز خرسندي از اينكه ديدگاه‌هاي هنرمندان اصفهان در جشنواره اجرايي شده است، بيان كرد: هنرمندان اصفهان در گذشته از اينكه چرا نظرات‌شان در اين رويداد در نظر گرفته نمي‌شود و خوشحالم كه طي يك سال گذشته با همفكري كه با هم داشتيم، اين گلايه‌شان برطرف شد.

وي با ابراز اميدواري از اينكه جشنواره داراي دبيرخانه دايمي در اصفهان شود، عنوان كرد: اميدوارم جشنواره همچون تهران، در اصفهان نيز داراي دبيرخانه دايمي شود و بتوانيم با حضور هنرمندان و مردم در تئاترها، نمايش‌ها و سالن‌هاي سينما به ارتقاي هنر كمك كنيم. جشنواره سي‌ويكم حال و هوا و رنگ متفاوتي به اصفهان داد و اين شهر را به جهان معرفي كرد. وقتي رسانه‌ها را مي‌ديدم و با خبرنگاران بين‌المللي صحبت مي‌كرديم، موفقيت‌هاي اين رويداد برايم ثابت مي‌شد. اميدوارم كودكان و نوجواناني كه جشنواره متعلق به آنهاست، افتخار اصفهان باشند. شهري كه با قامتي راست بر بلنداي تاريخ ايستاده است و با اميد، تلاش و پشتكار است.

 

نوجوانان، جهان خود را در دنياي هنر جست‌وجو و هنجارهاي جامعه را مشق مي‌كنند

دبير سي‌ويكمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان در آيين اختتاميه اين رويداد بيان كرد: نوجوانان جهان خود را در زبان و هنر هنرمندان جست‌وجو مي‌كنند تا هنجارهاي جامعه را تمرين و مشق همزيستي و زندگي اجتماعي را تجربه كنند.

عليرضا رضاداد دبير سي‌ويكمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان گفت: روزها و سال‌ها با شتاب مي‌گذرند. ستاره‌هاي دنباله‌دار رد مي‌شوند. مشكلاتي به چشم مي‌آيند و مشكلاتي از سر‌ باز مي‌شوند. آدم‌هايي به چشم مي‌آيند و آدم‌هايي از چشم مي‌افتند. در اين ميان ما قشري سرشار از ايده و خلاقيت پشت خط شروع آماده‌ايم؛ مملو از شادي و شادابي، تشنه ديده شدن و شنيده شدن.

وي افزود: ما نوجوانيم و تا بي نهايت وقت نداريم. تا بي نهايت نوجوان نمي‌مانيم. نوجواني بخشي از مسير پرتلاطم و حساس زندگي ماست. گروهي هستيم كه گاهي ناديده گرفته مي‌شوند و گاهي هدف‌هاي‌شان لاي دست و پا گم مي‌شود. ما پله‌اي حساس از كودكي به جواني هستيم. در تلاشيم براي كسب اعتماد و فرصت از جامعه و مسوولان. اين راه دشوار براي ما زماني زيباست كه به ما مسووليتي داده و اعتماد و فرصت ايجاد شود.

رضاداد همچنين خاطرنشان كرد: زماني كه حس ارزشمند بودن در همه ما شكل بگيرد، درست است كه هيجانات و اخلاق خاص خودمان را داريم، اما همه داراي يك هدف هستيم و آن پيشرفت است.

وي با بيان اينكه تمام مسائل نوجوانان در كلاس درس خلاصه نمي‌شود، عنوان كرد: لازمه پيشرفت توجه همگاني به ما كودكان و نوجوانان است. توجه خانواده، جامعه، مسوولان و هنرمندان. زيرا ما جهان خود را در زبان و هنر هنرمندان جست‌وجو مي‌كنيم تا هنجارهاي جامعه را تمرين و مشق همزيستي و زندگي اجتماعي را تجربه كنيم.

مشاور ارشد سازمان سينمايي عنوان كرد: ما جوانان فردا و بزرگسالان پس فردا هستيم و مگر شعار جشنواره اين نيست كه آنها ارزشمندترين سرمايه‌هايي اجتماعي‌اند؟! پس بيش از اينكه دير شود، ما را ببينيد، بشنويد و بخوانيد.

دبير جشنواره ادامه داد: آمده بودم به رسم معمول گزارشي از برگزاري جشنواره تقديم‌تان كنم. به ويژه مي‌خواستم از شور و شوق و مشاركت مردم در برگزاري اين دوره در سراسر كشور بگويم. اما دو روز پيش در جمع نوجواناني بودم كه من را مامور كردند پيام آنها را به خودم، شما و همه هنرمندان، سينماگران و مسوولان برسانم. گمان مي‌كنم شما هم از شنيدن اين پيام خوشنودتر شديد كه به قول وزير فرهيخته فرهنگ و ارشاد اسلامي شنيدن، اولين گام براي گفت‌وگو كردن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون