• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

دولت و مساله گفت‌وگو با ملت

منصور مرادي

حجت‌الاسلام حسن روحاني همواره به عنوان يكي از سياستمداران سخنور و مسلط به آداب صحبت و سخنوري شناخته شده و اين ويژگي با پيروزي‌اش در رقابت‌هاي انتخاباتي سال 92 و پس از آن، در 4 ساله نخست دوران رياست‌جمهوري دولت يازدهم و البته دوران تبليغات كانديداهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در ارديبهشت 96 آشكار شد. با اين حال، چند ماهي است كه نسخه‌اي متفاوت از رييس‌جمهوري و متعاقبا اعضاي دولت و كابينه حسن روحاني مي‌بينيم كه به نظر مي‌رسد دلايلي متعدد در اين امر تاثيرگذار بوده‌اند.

به اين اعتبار به نظر مي‌رسد حال و روز نه چندان مساعد اوضاع اقتصادي كشور كه تبعات آن در ماه‌هاي گذشته در بازار ارز، طلا و سكه نمود داشته، از جمله دلايل اين سكوت و انفعال رسانه‌اي رييس‌جمهور و تيم دولت است. همزمان با اين رويه نكته حائز اهميت ديگر اين است كه رييس‌جمهوري و به طور كلي، مجموعه دولت اعم از وزرا، استانداران و فرمانداران و ساير مديران دولتي ارتباط مناسب و مساعدي با مجلس و نمايندگان مردم نيز ندارند. موضوعي كه به‌خصوص در سطح شهرها و شهرستان‌ها بيشتر به چشم مي‌آيد و در حالي كه انتظار نمايندگان مردم اين است كه استانداران، فرمانداران و مديران اجرايي دولت همكاري بيشتر با مردم داشته باشند، متاسفانه رابطه خوبي شكل نگرفته و حتي بعضي از اين مديران وارد نوعي تقابل با نمايندگان مي‌شوند. معتقدم دولت مي‌تواند با برقراري ارتباط مثبت و نزديك با نمايندگان مجلس، به اين واسطه در جريان جزييات مطالبات شهروندان قرار گرفته و با همكاري و تعامل با مجلس و نمايندگان در راستاي حل مشكلات و تحقق اين مطالبات و خواسته‌هاي عمومي گام بردارد. حال آنكه متاسفانه اين رابطه ميان دولت و مجلس در سطح كلان، رابطه نزديك و پيگيري نبوده و اين نقد به دولت، همواره از جانب نمايندگان از جناح‌ها و طيف‌هاي سياسي مختلف مطرح شده است.

در مجموع به نظر مي‌رسد مهم‌ترين پرسش در بحث عدم برقراري ارتباط ميان رييس‌جمهور و مجموعه دولت با مردم و افكار عمومي، علل و چرايي اين اتفاق باشد كه شايد يكي از احتمالات اين باشد كه دولتي‌ها به‌دليل شرايط نه چندان روبه‌راه اوضاع اقتصاد، ترجيح مي‌دهند فعلا وارد اين گفت‌وگو با مردم نشوند. حال آن‌چنان كه اشاره شد، در حالي كه در ماه‌هاي گذشته شاهد افزايش نامعقول قيمت ارزهاي خارجي به‌خصوص دلار بوديم و اين اتفاق تاثير بسياري بر اوضاع معيشتي شهروندان گذاشت، طي روزهاي اخير يك سقوط شديد در قيمت ارز رخ داده كه باوجود آنكه اين كاهش قيمت نيز مي‌تواند تاثيراتي منفي به ‌همراه داشته باشد، اثرات مثبت آن نيز منجر به تغيير رويه دولت در بحث تعامل با مردم نشده است. حال آنكه موضوع اساسي اين است كه اين رويه از ابتدا نيز صحيح نبوده و اتفاقا رييس‌جمهور و همكارانش در دولت موظفند در شرايط نامساعد و نامطلوب نيز همچون روزهاي خوب و به تفسيري حتي بيش از آن، به گفت‌وگو و صحبت با مردم بنشينند و ضمن تشريح علل و عوامل بروز مشكلات در بازار ارز، سكه و طلا و متعاقبا ديگر حوزه‌هاي اقتصادي، برنامه‌ها و راهكارهاي مدنظرشان براي عبور از اين شرايط را با مردم در ميان بگذارند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون