• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4203 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

غلامرضا انصاري، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران:

زاويه ديد دولت در انتخاب‌ها بسته است

مرجان زهراني

 

 

گمانه‌زني‌ها در مورد گزينه‌هاي وزارتخانه‌هاي بدون وزير و البته تغيير و تحولات در دولت هر روز ادامه دارد. روز گذشته هم اخبار جديدي در مورد گزينه‌هاي مدنظر دولت منتشر شد. در اين مورد با غلامرضا انصاري، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران ملت گفت‌وگو كرده‌ايم. او معتقد است كه گر چه شريعتمداري مي‌تواند گزينه خوبي براي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي باشد اما دولت همواره در انتخاب كارگزاران ديد بسته‌اي داشته و همچنان هم همين نگاه را دارد.

 

در چند روز اخير گمانه‌زني‌هايي در مورد وزراي امور دارايي و اقتصاد و تعاون، كار و رفاه اجتماعي مطرح بوده است. همچنين در مورد رفتن وزير راه و شهرسازي و جابه‌جايي وزير صنعت نيز خبرهايي شنيده مي‌شود. گزينه‌هاي مطرح شده را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

در گزينه‌هاي پيشنهادي براي وزارت صنعت نام آقاي رضا ويسه‌ را ديده‌ام كه به نظر من فردي از جنس صنعت است. ايشان شجاعت، جسارت و قدرت ريسك‌پذيري بالايي دارد و در دوره‌اي كه رياست هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را برعهده داشت، تغيير و تحولات چشمگير و قابل توجهي در صنايع خودروسازي و مجموعه خانواده صنعت اتفاق افتاد. از اين جهت چون در شرايط بحراني قرار داريم، جسارت و قدرت ريسك‌پذيري بالا بايد از شاخصه‌هاي اجتناب‌ناپذير كساني باشد كه قرار است سكان وزارتخانه‌ها را به دست بگيرند.

در مورد وزارت تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي يكي از اقدامات مثبت دولت بحث تفكيك اين وزارتخانه بود كه اين لايحه را هوشمندانه مي‌دانم. حوزه رفاه كاملا تخصصي و استراتژيك است و بخش قابل توجهي از مشكلاتي كه امروز در سطح جامعه وجود دارد و معضلاتي چون نااميدي، بي‌انگيزگي، سرخوردگي و عدم اعتماد به تصميم‌گيرندگان و... همگي با نگاه تخصصي به حوزه رفاه قابل رفع است. يكي از اشتباهات بسيار بزرگي كه در دولت نهم و دهم انجام شد ادغام وزارت نوپا و تخصصي رفاه در وزارت كار و تعاون بود كه هيچ سنخيتي با هم ندارند و به دليل حجم بالاي مطالبات صنفي كه در حوزه كار وجود دارد عملا حوزه رفاه و تعاون قرباني بخش كار شدند. الان آقاي شريعتمداري مي‌توان تلاش خود را صرف توجه به اين بخش و البته جداسازي اين وزارتخانه‌ها كند و نگاهي تخصصي در رفاه اجتماعي داشته ‌باشد. ايشان مي‌تواند با كسب اختيارات از دولت و مجلس و نگاهي علمي مي‌تواند هماهنگي‌هاي لازم را در حوزه رفاه انجام دهد تا بخش قابل توجهي از منابع اجتماعي كه در ساماندهي آسيب‌ها و حركت مسكن‌وار و روبنايي آسيب‌هاي اجتماعي هزينه مي‌شود با نگاهي علمي به ترميم زيرساخت‌ها بپردازد و اميد را به جامعه بازگرداند.

گزينه وزارت اقتصاد را چطور مي‌بينيد؟

زيربناي بحث اقتصادي را در اجتماع مي‌دانم و معتقدم كه تا بخش اجتماعي سامان پيدا نكند، سرخوردگي كه در جامعه وجود دارد خود به خود اقتصاد را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد. اما در مورد كساني كه نام‌شان براي وزارت اقتصاد و راه و شهرسازي مطرح است، شناختي ندارم.

معرفي احتمالي شريعتمداري براي حضور در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كمي عجيب به نظر مي‌رسد چرا كه به هر حال او در آستانه استيضاح قرار دارد و حتي جلسه بررسي استيضاح در مجلس را هم شركت نكرده است. از سويي وقتي شريعتمداري به عنوان وزير صنعت معرفي شد چون گزينه مورد وثوقي در ميان جريان‌هاي سياسي بود و كارنامه كاري قابل توجهي داشت با استقبال هم مواجه شد. به نظر شما آيا معرفي او به عنوان وزير كار با توفيق روبه‌رو خواهد بود؟

نبايد فراموش كنيم كه بخش قابل توجهي از مشكلات وزارت صنعت به شريعتمداري به ارث رسيد. در اين وزارتخانه در دوره گذشته با كارهاي غيركارشناسي شده باعث شده كه توفيق وزير در اين مجموعه سخت شود. به هر حال چند قرباني لازم داشت كه به نظر من آقاي شريعتمداري قرباني وزارت صنعت شد. اينكه وزير در آستانه استيضاح براي حضور در وزارتخانه‌اي ديگر راي اعتماد خواهد گرفت يا نه را بايد از مجلسي‌ها پرسيد اما قطعا توانمندي شخصي شريعتمداري و تعامل او با جريان‌هاي مختلف سياسي نشان داده كه هم مدير خوش‌فكري است و هم قدرت تعامل بالايي دارد. بخش قابل توجهي از اقدامات در وزارت رفاه هم فرابخشي و ميان‌بخشي است كه به اين توانايي نياز است. مهم‌ اين است كه نگاه علمي در حوزه رفاه جريان داشته ‌باشد و شريعتمداري بنيانگذار اقدامات تخصصي باشد.

با اين حساب، لزوم اين جابه‌جايي‌ها چيست؟

در اينكه زاويه ديد دولت بسته است، شكي نيست. دولت بسيار بسته عمل كرده و كمتر نيروهاي كارآمد در نهادهاي مدني و گروه‌ها و احزاب و گروه‌هاي تخصصي ديده است. دولت بايد زاويه ديد را وسيع‌تر كند و گزينش‌گران دولتي عمق بيشتري به انتخاب و انتصاب‌ها بدهند. الان همين قانون منع به كار‌گيري بازنشستگان باعث شده است كه دست‌كم 15 استاندار و تعداد بالايي از نيروهاي دولتي از ساختار دولت خارج شوند. حال اين سوال به وجود مي‌آيد كه چه كسي بايد جايگزين اين بازنشستگان شود. آنقدر نيروهاي متخصص و توانمند در كشور وجود دارد كه مي‌توانند جايگزين اين افراد شوند به شرط اينكه زاويه ديد دولت محدود نباشد.

اين‌كه چطور آقاي شريعتمداري انتخاب شده است را بايد دولت پاسخ دهد اما به نظر من ايشان در ميان نيروهايي كه در دولت وجود دارد اگر نگاهي علمي به حوزه رفاه داشته باشد مي‌تواند بسيار موثر عمل كند.

در اين تغيير و تحولات جديد آيا با اصلاح‌طلبان هم مشورتي انجام شده است؟

قطعا مشورتي وجود نداشته است. بعد از مدت‌ها روحاني با اصلاح‌طلبان جلسه‌اي برگزار كرد كه خروجي‌اش تعارفات معمول بود. يكي از پاشنه آشيل دولت ناتوانى اطلاع‌رساني و ضعف روابط عمومي دولت و عدم ارتباط ارگانيك با نيروهاي تخصصي و نهادهاي مدني و احزاب است كه مي‌تواند در زمان‌هاي تغيير و تحولات در دولت كمك مثبتي باشد. اميدواريم اين نشست اخير اصلاح‌طلبان با دولت بتواند منجر به ايجاد تغييراتي شود و تعامل دولت با نيروهاي متخصص بيشتر شود.

بعضي از گزينه‌هاي مطرح شده نيروهاي نزديك به حزب اعتدال و توسعه و واعظي هستند. آيا مي‌توان اين برداشت را داشت كه باز هم قرار است جهانگيري كمرنگ شده و سكان‌داري اقتصادي به تيم واعظي برسد؟

قطعا روحاني تنها با اتكا به اين حزب موفقيت به دست نياورده است و نيروي عظيم اصلاح‌طلبان، نيروهاي اعتدالي و تمام كساني كه مخالف دلواپسان و دغدغه توسعه و رفاه را در شاكله فكرى و كارنامه اجرايي دارند، در مجموعه كساني بودند كه ازروحاني حمايت و موج انتخاباتى ايجاد كرده و راي حداكثري براي او به ارمغان آوردند. معتقدم هم كساني كه آقاي روحاني و دولتش به آنها دين دارند بايد ديده شوند و هم مديران كارآمد.

امروز هيچ حزب فراگيري كه بتواند بار يك كشور يا دولت را بر دوش بكشد نداريم. همگرايي و هم‌زيستي مسالمت‌آميز و همراهي با نيروهاي مدافع دولت كه بخش قابل توجهي از آن در اصلاح‌طلبي تعريف مي‌شود مي‌تواند دولت را در بحران‌ها همراهي كند.

ما محكوم به اين هستيم كه با اميد زندگي كنيم و بخش پر ليوان را ببينيم. هميشه توفيق دولت را مي‌خواستيم و در آينده هم همين را مي‌خواهيم اما دغدغه‌هاي خود را منتقل كرده، و در صورت نياز با تمام توان در خدمت توفيق دولت خواهيم بود.


قطعا روحاني تنها با اتكا به حزب اعتدال و توسعه موفقيت به دست نياورده است و نيروي عظيم اصلاح‌طلبان، نيروهاي اعتدالي و تمام كساني كه مخالف دلواپسان و دغدغه توسعه و رفاه را در شاكله فكري و كارنامه اجرايي دارند، در مجموعه كساني بودند كه ازروحاني حمايت و موج انتخاباتي ايجاد كرده و راي حداكثري براي او به ارمغان آوردند. معتقدم هم كساني كه آقاي روحاني و دولتش به آنها دين دارند بايد ديده شوند و هم مديران كارآمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون