• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4204 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر

خبر كوتاه

انتشار كار ناتمام علي حاتمي

كتاب «مرشد و پهلوان» فيلمنامه‌اي درباره آخرين فيلم مرحوم علي حاتمي با عنوان «جهان پهلوان تختي» است كه به صورت نيمه‌تمام باقي ماند و به پايان نرسيد.

به گزارش ايسنا، فيلمنامه‌ «مرشد و پهلوان» به قلم حامد قرباني در ۱۲۴ صفحه و با قيمت 16هزار تومان از سوي انتشارات كتاب نيستان منتشر شده است. در معرفي ناشر از اين كتاب آمده است: «مرحوم علي حاتمي در سال ۱۳۷۳ با جلب رضايت خانواده مرحوم غلامرضا تختي دست به ساخت و تهيه فيلمي با موضوع زندگي وي مي‌زند. گفته شده كه او پس از ناكامي در ساخت دو پروژه سينمايي كه نخستين آنها با موضوع زندگي همسران محمدرضا پهلوي تدارك ديده شده بود و دومي با موضوع پيامبر اكرم(ص)، به ساخت اين اثر سينمايي اقدام كرده است كه به دليل بيماري و فوت موفق به اتمام آن نشد.» حامد قرباني در فيلمنامه مستند خود در اين كتاب سعي كرده به روايتي از چرايي شكل‌گيري اين ايده در ذهن علي حاتمي بپردازد و از اين منظر اين فيلمنامه از چند منظر قابل توجه است. او در اين فيلمنامه مستند تلاش كرده است كه به سهم خود و به شيوه روايي يك اثر سينمايي مستند به ماجراي ساخته شدن اين اثر و رمزگشايي از ناتمام ماندنش بپردازد.

 

مدير انجمن خوشنويسان: ارشاد كمكي نمي‌كند

مدير اجرايي انجمن خوشنويسان گفت: «گاراژي به بزرگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از دو سال پيش تاكنون ريالي به انجمن خوشنويسان ايران كمك نكرده است.» نشست رسانه‌اي نكوداشت هفته خوشنويسي (۲۱ تا ۲۷ مهر) با حضور غلامحسين اميرخاني، رييس شوراي عالي انجمن خوشنويسان ايران، محمدحسين ساكت نماينده وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در انجمن، علي شيرازي و يدالله كابلي از اعضاي شوراي ارزشيابي انجمن خوشنويسان ايران، علي‌اشرف صندوق‌آبادي عضو شوراي عالي انجمن خوشنويسان و عارف براتي مدير اجرايي انجمن خوشنويسان ايران، ‌پيش از ظهر ديروز (سه‌شنبه ۱۷ مهر) در خانه هنرمندان برگزار شد. در بخشي از اين نشست، براتي در پاسخ به «فارس» پيرامون تامين هزينه‌هاي جاري انجمن خوشنويسان ايران گفت: «شهريه انجمن ناچيز است و حق‌التدريس اساتيد از ۳۵۰ هزار تومان تجاوز نمي‌كند. حتي بعضا اساتيد خودشان قلم و كاغذ تهيه مي‌كنند و در اختيار هنرجويان قرار مي‌دهند.» وي افزود: «بخشي از هزينه‌هايمان توسط خيرين تامين مي‌شود و طي دو سال گذشته از بودجه كشوري در حوزه فرهنگ محروم بوده‌ايم. در حالي كه حامي آقاي روحاني در انتخابات بوديم و ايشان در دور نخست نام دو استاد را بيان كردند: شجريان و اميرخاني.» مدير اجرايي انجمن خوشنويسان ضمن انتقاد شديد‌اللحن از وزارت ارشاد مدعي شد: «گاراژ به اين بزرگي به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- كه بزرگ‌ترين خدمتش جشنواره فجر و اكتفا به پهن كردن فرش قرمز است- از بودجه ۱۳۱۲ ميلياردي در سال ۹۷ آيا نبايد ۲۰ درصدش را به هنرها اختصاص دهد؟ آيا نبايد حداقل ۱۰ ميليارد تومان به انجمن خوشنويسان تعلق بگيرد، نه ۲ ميليارد تومان كه آن هم در ۲ سال اخير ريالي پرداخت نشده است؟ لااقل شفاف‌سازي شود، اين بودجه ۱۳۱۲ ميلياردي كجاها هزينه شده است! وي اظهار داشت: طي دو سال گذشته يك ريال از ارشاد نتوانستيم، بگيريم. انجمن خوشنويسان دارد كار مي‌كند، انتظار كمك داريم.»

 

«آيين آواز» با حضور سراج برگزار مي‌شود

بيست و ششمين نشست «آيين آواز» با حضور حسام‌الدين سراج در آبان‌ماه برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا، اين نشست تخصصي آموزشي با حضور حسام‌الدين سراج خواننده و مدرس قديمي آواز برپا مي‌شود و در آن سليمان رضايي خواننده جوان و يكي از برگزيدگان كلاس آواز سراج نيز به هنرنمايي خواهد پرداخت. نشست ماهانه «آيين آواز» بيش از دو سال است كه توسط كانون موسيقي ارسباران شكل گرفته و هر ماه به ارايه مباحث فني و تئوريك با موضوع آواز به همراه معرفي استعدادهاي جوان و ميانسال آوازي اختصاص دارد. بيست و ششمين نشست «آيين آواز» كه داراي بخش‌هاي ديگري هم خواهد بود، ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۴ آبان در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌شود. فرهنگسراي ارسباران در پل سيدخندان (خيابان جلفا) واقع شده و ورود تمامي علاقه‌مندان به نشست تخصصي آموزشي آيين آواز، آزاد و رايگان خواهد بود.

 

سرديس برنزي استاد شجريان ساخته شد

كار ساخت سرديس برنزي محمدرضا شجريان به اتمام رسيده و سازنده آن تصميم نهايي براي تعيين محل نصب را به همايون شجريان سپرده است. به گزارش ايلنا، ساخت سرديس برنزي محمدرضا شجريان كه از دو سال پيش آغاز شده بود به اتمام رسيد و هفته گذشته در فرهنگ خانه مرعشي تهران (خيابان پاسداران، خيابان شهيد عراقي، نبش صفا، پلاك 22) رونمايي شد. اين سرديس پيش از اين در شاهرود و كنار مقبره ابوالحسن خرقاني در حالي رونمايي شده بود كه با خمير ساخته شده بود و حالا چهره‌ استاد كامل‌‌تر شده و به برنز بدل شده است. اين اثر قرار است به خانواده‌ استاد شجريان تقديم شود. تاكنون پيشنهادات بسياري براي نصب اين اثر شده است كه از جمله‌ آنها مي‌توان به سر‌درِ باغ هنر بم كه متولي آن محمدرضا شجريان بوده‌ و همچنين ورودي تالار وحدت، خانه شاعران يا خانه هنرمندان اشاره كرد. اما سازنده‌ اين مجسمه، تصميم نهايي را به همايون شجريان سپرده است. امير باقري همچنين قرار است مجسمه‌ خيام را براي نصب در شهر بلگراد بسازد. ساخت سرديس از زنده‌يادان نادرگلچين و غلامحسين بنان هم از ديگر آثاري است كه اين مجسمه‌ساز در برنامه‌هاي خود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون