• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4206 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر

خبر

صدور حكم حبس براي آزادي

دادگاه تركيه، اندرو برانسون، كشيش امريكايي متهم به دست داشتن در كودتاي 2016 اين كشور را به سه سال و يك ماه و 15 روز زندان محكوم كرد و همچنين كليه محدوديت‌هاي قضايي را از وي برداشت. به اين ترتيب، برانسون از حبس خانگي آزاد مي‌شود. همچنين، ممنوعيت مسافرت اين كشيش امريكايي نيز لغو شده است. به گزارش فارس، با توجه به دوره‌اي كه برانسون تحت بازداشت گذرانده اين حكم عملا به معناي آزادي زودهنگام اوست. آسوشيتدپرس نوشته است كه با وجود محكوميت، برانسون مي‌تواند تركيه را ترك كند. اين كشيش امريكايي در ماه‌هاي اخير به مهم‌ترين موضوع چالش بين امريكا و تركيه تبديل شده بود و دولت ترامپ براي آزادسازي وي، دست به تحريم‌هاي اقتصادي عليه تركيه زد. پيش از اين روزنامه واشنگتن‌پست خبر داده بود كه توافقي پشت‌پرده بين آنكارا و واشنگتن براي آزادي برانسون از يك‌سو و لغو تحريم‌هاي امريكا عليه تركيه از سوي ديگر صورت پذيرفته است.

ساعتي قبل، رسانه‌ها گزارش دادند كه چهار شاهد اصلي اتهامات اندرو برانسون، شهادت خود را پس گرفته‌اند. دادستاني براي برانسون تقاضاي 10 سال زندان كرده بود، اما دادگاه با موافقت با تنها سه سال حبس براي او عملا حكم به آزادي كشيش امريكايي داد.

مايك پنس، معاون رييس‌جمهور امريكا نيز پنجشنبه شب ابراز اميدواري كرد كه كشيش امريكايي كه از نظر او كاملا بي‌گناه بوده، آزاد شود. بخش زيادي از راي‌دهندگان به رييس‌جمهور فعلي امريكا را مسيحيان متعصب امريكايي تشكيل مي‌دهند كه تحمل زنداني بودن يك كشيش در خارج از مرزهاي امريكا براي آنها سخت است. شايد از همين رو بود كه دولت ترامپ، واكنشي فراتر از انتظار مقامات تركيه در خصوص حبس خانگي برانسون از خود نشان داد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا دقايقي پس از مخابره خبر حكم برانسون در صفحه خود در توييتر نوشت: «فكر و دعاي من به همراه كشيش برانسون است، اميدواريم به زودي به‌سلامت به خانه بازگردد.»

 

در پي حصول توافقاتي براي شكست محاصره غزه هستيم

«اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي (حماس) روز گذشته تاكيد كرد كه راهبرد اين جنبش مبتني بر مقاومت همه‌جانبه در برابر رژيم صهيونيستي است. هنيه در جريان يك سخنراني ضبط شده در مراسم افتتاح يك همايش درباره قدس كه در استانبول در حال برگزاري است، اظهار داشت كه به خاطر معاهده اسلو مساله فلسطين همچنان با مشكل مواجه است و ملت فلسطين به حقوق و اصول خود پايبند هستند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري صفا، هنيه با تاكيد بر اينكه امت اسلام هميشه بر سر مساله فلسطين، قدس و مسجدالاقصي اتفاق نظر و اتحاد دارند، اعلام كرد كه اين همايش در شرايط حساسي برگزار مي‌شود كه مساله فلسطين و جهان اسلام با آن روبه‌روست. وي با بيان اينكه اين همايش پيام محكمي عليه همه توطئه‌هايي است كه قصد دارد قدس را از محيط عربي و اسلامي خود جدا كند، تصريح كرد كه امت اسلامي بايد به پا خيزد تا ايستادگي افراد مقاومت‌كننده تقويت شود. رييس دفتر سياسي جنبش حماس با اشاره به شهادت ده‌ها فلسطيني به خاطر عدم پذيرش تصميم امريكا مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، تاكيد كرد كه ملت فلسطين با امت اسلام عهد مي‌بندد كه براي حمايت از مساله اين كشور ايستادگي كند. هنيه در پايان تاكيد كرد كه در تلاش است با طرف‌هاي مختلف از جمله مصر، قطر و سازمان ملل به توافقاتي دست يابد كه به آتش‌بس با رژيم صهيونيستي در ازاي شكست محاصره نوار غزه منتهي شود و هزينه سياسي نيز پرداخت نكند. صبح روز گذشته اين همايش در شهر استانبول با حضور بيش از 700 شخصيت اسلامي و عربي براي بررسي تحولات مساله فلسطين فعاليت خود را آغاز كرد و ائتلاف جهاني كمك به قدس و فلسطين به همراه مركز روابط تركيه و جهان اسلام اين همايش را برگزار كرده‌اند. اين همايش تا روز شنبه ادامه خواهد داشت و هدف از برگزاري آن، مطرح كردن مجدد مساله فلسطين در سايه نگراني از معامله قرن است كه امريكا در پي اجراي آن است.

در همين راستا «رياض المالكي» وزير خارجه تشكيلات خودگردان فلسطين با بيان اينكه دولت امريكا در حال اجراي معامله قرن است، تاكيد كرد كه واشنگتن از رهگذر به رسميت شناختن قدس (به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي) و انتقال سفارت خود به اين شهر، بستن دفتر سازمان آزادي‌بخش فلسطين (ساف) و قطع كمك به سازمان «اونروا» بدون اينكه به صورت رسمي، معامله قرن را علني كند در حال اجراي اين طرح است.

 

عمليات جديد ارتش تركيه در شرق فرات

رجب طيب اردوغان امروز، جمعه اظهار كرد، آنكارا در آينده نزديك براي شكست شبه‌نظاميان كرد در شرق فرات اقدام خواهد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در سخنراني خود در جمع نيروهاي ويژه تركيه اظهار كرد: اميدواريم كه به زودي با كمك شما، لانه‌هاي تروريست‌ها در شرق فرات را نابود كنيم. رييس‌جمهوري تركيه خاطرنشان كرد: يگان‌هاي مدافع خلق كرد منبج را ترك نكرده‌اند و تركيه اقدامات لازم را انجام خواهد داد. كنترل مناطق شرقي فرات در سوريه در دست يگان‌هاي مدافع خلق كرد تحت حمايت امريكا است كه آنكارا آن را گروهي تروريستي مي‌داند. تركيه و نيروهاي هم‌پيمانش عملياتي با نام شاخه زيتون را در عفرين سوريه صورت دادند تا مرز تركيه و سوريه را از شبه‌نظاميان يگان‌هاي مدافع خلق «پاكسازي» كنند. تركيه در ماه مارس اعلام كرد كه عفرين در كنترل كامل نيروهاي تركيه قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون