• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4206 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر

اقتصاد ايران

فعاليت ٩ صرافي ممنوع شد

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: فعاليت ٩ شركت صرافي به دليل رعايت نكردن ضوابط و مقررات در خريد و فروش ارز ممنوع شد.

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، به دنبال عدم رعايت قوانين و ضوابط، مجوز ٢ صرافي باطل و ٧ صرافي نيز بين يك تا سه ماه از ادامه فعاليت منع و تعليق شدند. در همين زمينه معاونت نظارت بانك مركزي، از تمام صرافي‌ها خواست ضمن رعايت دقيق مقررات، نسبت به تطبيق فعاليت‌هاي خود بخصوص خريد و فروش ارز با مقررات تعريف شده، اقدام كنند. شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا هفته گذشته به بانك مركزي اختيارات لازم را براي دخالت و مديريت در بازار ارز داد؛ اين اختيارات مواردي همچون انتشار اوراق مشاركت ارزي و ريالي، خريد و فروش فوري ارز حاصل از صادرات پتروشيمي، فولاد و ديگر محصولات صادراتي در بازار ثانويه و انجام عمليات بازار باز را در برمي‌گيرد. همچنين شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا به منظور تشويق سرمايه‌گذاري و جذب منابع ارزي اعلام كرده است كه اتباع دولت‌هاي خارجي در صورتي كه حداقل 250 هزار دلار براي سرمايه‌گذاري در ايران به كشور وارد كنند، مطابق ضوابطي كه دولت اعلام مي‌كند، مي‌توانند از امتياز مجوز اقامت پنج‌ساله برخوردار شوند. پيشتر «عبدالناصر همتي» رييس كل بانك مركزي گفته بود: با اختياراتي كه از سوي سران سه قوه به بانك مركزي داده شده است، اين بانك فعالانه در بازار ارز حضور دارد.

 

عمليات ويژه گرجستان براي انتقال غيرقانوني ارز ايرانيان

سرويس امنيت دولتي گرجستان اعلام كرد كه طي عمليات ويژه‌اي، با فعاليت غيرقانوني تعدادي از شهروندان ايراني مقيم اين كشور برخورد كرد و جلوي انتقال ارز از سوي اين افراد به ايران را گرفت.

پايگاه خبري «آپسني» روز پنجشنبه به نقل از سرويس امنيت دولتي گرجستان افزود: ماموران نهاد مبارزه با فساد اقتصادي سرويس امنيت دولتي و مركز ضد تروريستي گرجستان در اين عمليات مشترك از فعاليت اقتصادي غيرقانوني و مشروعيت بخشيدن به درآمدهاي نامشروع شهروندان ايراني جلوگيري كردند.

بنا به اين گزارش، نهادهاي امنيتي گرجستان در چند ماه اخير براي شناسايي عاملان حواله غيرقانوني از گرجستان به ايران، مشغول انجام بازرسي‌هاي محرمانه بودند. اين گزارش افزود: عاملان حواله غيرقانوني در خارج از سيستم بانكي، ارز از گرجستان به ايران منتقل مي‌كردند و در رابطه با اين فعاليت نامشروع درآمد كلان به دست مي‌آوردند. در جريان بازرسي‌هاي ماموران امنيتي در دفتر و منازل شهروندان ايراني در تفليس مبالغ كلاني پول نقد و ترمينال بانكي ساخت ايران كشف و مصادره شده است. تحقيقات سرويس امنيت دولتي گرجستان براي شناسايي ساير عاملان اين‌گونه فعاليت‌هاي اقتصادي غيرقانوني ادامه دارد. ايرنا

 

تخلف در واگذاري سهام صندوق بازنشستگي فولاد

رييس كميسيون اقتصادي مجلس در نامه به رييس سازمان بازرسي كل كشور خواستار رسيدگي به تخلفات صورت گرفته در واگذاري سهام متعلق به صندوق بازنشستگي فولاد شد .

به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به قاضي سراج، رييس سازمان بازرسي كل كشور خواستار رسيدگي به تخلفات صورت گرفته در واگذاري سهام متعلق به صندوق بازنشستگي فولاد شد. متن اين نامه خطاب قاضي سراج، رييس سازمان بازرسي كل كشور به اين شرح است: « احتراما با عنايت به مكاتبات انجام شده (نامه شماره 106763/42/د مورخ ششم اسفندماه) به وزير محترم امور اقتصادي و دارايي و نيز (نامه شماره 103511/42/د مورخ 25 بهمن ماه96) به رييس محترم سازمان بورس و اوراق بهادار (مكاتبات پيوست) در خصوص موضوع تخلف شركت‌هاي بورس و اوراق بهادار و سپرده‌گذاري مركزي در زمان فروش سهام متعلق به صندوق حمايت و بازنشستگي كاركنان فولاد، به استحضار مي‌رساند با گذشت بيش از يك‌سال از اين اقدام و واگذاري سهام متعلق به صندوق حمايت و بازنشستگي كاركنان فولاد و تضييع حق هزاران بازنشسته فولاد در كشور متاسفانه هيچ يك از ارگان‌هاي دخيل در اين موضوع پاسخگوي اين وضعيت نيستند. لذا به دليل بلاتكليف ماندن اين موضوع و جهت جلوگيري از تضييع حقوق بيش از 90هزار نفر از بازنشستگان صندوق فولاد كشور، اميد است دستور فرماييد، اين پرونده به شكل ويژه در دستور كار آن سازمان قرار گرفته و اقدامات قانوني در راستاي جلوگيري از تضييع حق بازنشستگان مذكور انجام شود.»

 

ميز خدمت روشندلان در بانك‌ها

روابط عمومي بانك مركزي اعلام كرد: با هدف توسعه ارايه خدمات براي شهروندان نابينا «يك باجه از يك شعبه هر بانك» ميز خدمت روشندلان مي‌شود. به گزارش ايرنا، روابط عمومي بانك مركزي به مناسبت روز نابينايان با دعوت از «انجمن نابينايان ايران» و «نمايندگان بانك‌هاي تجاري» علاوه بر در جريان قرار گرفتن از اقدامات بانك‌ها، پيشنهادات و درخواست‌هاي نمايندگان روشندل به منظور ارايه بهتر خدمات توسط شبكه بانكي بررسي شد. در اين جلسه، بانك مركزي از نمايندگان فناوري اطلاعات بانك‌ها خواست در ارايه خدمات به نابينايان نگاه سودآوري نداشته باشند و اين خدمات را به عنوان وظيفه‌اي در حوزه مسووليت اجتماعي تلقي كنند. بانك مركزي در راستاي ارايه خدمات بهتر به روشندلان، اقداماتي نظير تعبيه علامت‌هاي برجسته در گوشه اسكناس‌ها، سطوح ويژه حركت نابينايان در شعب، تجهيز خودپردازها به كليد برجسته و تجهيز اينترنت‌بانك به نرم‌افزار متن‌خوان را انجام داده و شبكه بانكي را نيز ملزم به توسعه ارايه خدمات دسترس‌پذير براي شهروندان نابينا كرده است. مشاور انجمن نابينايان در اين جلسه با قدرداني از همكاري بانك‌ها با قشر روشندلان توجه به كميت خدمات و كيفيت آنها را خواستار شد و پيشنهاد كرد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون