• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4206 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر

كتابخانه

در احوال و انديشه فيلسوف ايمان

سورن كي‌يركگور فيلسوف مسيحي دانماركي در قرن نوزدهم بود. كسي كه با وجود، انتخاب و تعهد يا سرسپردگي فرد سروكار داشت و اساسا بر الهيات جديد و فلسفه، به خصوص فلسفه وجودي (اگزيستانسياليسم) تاثير گذاشت. به او لقب پدر اگزيستانسياليسم را داده‌اند. كي‌يركگور الهيات و فلسفه را در دانشگاه كپنهاك آموخت و تا مدتي پيرو فلسفه هگل بود تا زماني كه فلسفه هگل را ساحلي امن براي فرد و جايگاه فرد ندانست. او به‌شدت معتقد بود كه هگل كاخ (نظام فلسفي) محكمي را بنا كرده است كه خود هگل در آن جايي ندارد و عليه آن عكس العمل نشان داد. زماني كه در دانشگاه بود، از انجام تكاليف ديني لوتري دست كشيد و براي مدتي يك زندگي اجتماعي افراطي را برگزيد و تبديل به يك شخصيت آشنا در جامعه نمايشي و قهوه‌خانه‌اي كپنهاك شد.

«درآمدي به كي‌يركگور» نوشته كي‌ير كگورشناس و استاد تمام دانشگاه بيلر است. از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به زندگي و آثار كي‌يركگور، حقيقت و انفسي بودن، زندگي اخلاقي، ايمان و امر باطل نما، عشق به همسايه و ... اشاره كرد.

خدا در انديشه فيلسوفان مسلمان

«خداي متعال» كوششي است براي بررسي و تحليل مفهوم خدا نزد فيلسوفان و متكلمان اسلامي با استفاده از ديدگاه‌هاي مربوط به ساختارگرايي و نشانه‌شناسي. ريچارد نتون، از ميان چهار تلقي عمده قرآني، تمثيلي، عرفاني و نوافلاطوني درباره ذات خدا، به جنبه ناشناخته و مطلقا متعال و نوافلاطوني خدا در مقام خالق توجه مي‌كند.

اين كتاب اثري قابل توجه است كه در هفت فصل به بررسي تاريخ انديشه در سنت عقلاني اسلام پيرامون مفهوم خدا، مساله فلسفي – عرفاني صدور و تبيين خلقت ازديدگاه قرآن مي‌پردازد. اما بايد در نظر داشت كه اين انديشه، خود ساحتي از تحقيق است كه زمينه بررسي‌هاي بيشتر و دقيق‌تر را براي اهل فلسفه در عالم اسلامي مي‌گشايد. اساسا هر تامل فلسفي در جاي خود قابل اعتناست و اعتناي به آن موجب حركت و تداوم انديشه مي‌شود. اين اثر خوانشي است از سنت عقلاني اسلامي در بافت مطالعات شرق‌شناسانه كه ميان نشانه‌شناسي و ساختارگرايي جديد با متون كلاسيك اسلامي به ايجاد تعامل مي‌پردازد. افزون بر اين، اطلاعات مفصل و دقيق نويسنده از سنت‌هاي عقلاني موجود در دوران آغازين و نضج فلسفه اسلامي در حوزه‌هاي فرهنگي پيراموني به كمك محققان فلسفه خواهد آمد.

دين‌شناسي هيوم

«گفت‌وگوهايي درباره دين طبيعي» مجموعه بحث‌ها و جدل‌هايي در خصوص عقلانيت باور ديني است كه هيوم در گفت‌وگويي ميان سه شخصيت خيالي آن را به رشته تحرير درآورده است. از سويي، لُبّ عقايد هيوم درباره دين در اين كتاب گرد آمده و از سوي ديگر برگزيدن سبك گفت‌وگو براي ابراز عقايد، اهميت اين واپسين اثر هيوم را در شناخت تفكر ديني او دوچندان ساخته است.

سه شخصيت حاضر در بحث، نماينده سه ديدگاه بسيار متفاوت در خصوص معرفت ذات خداوندند؛ «دمنا» وابسته به متكلمان ارتدوكس است كه عقايدي جزم‌گرايانه دارد. «كلئانتس» كه يك عق‌ گراست و «فيلو» شك‌گرايي فلسفي است.

اين كتاب با پژوهشي در قالب پايان‌نامه در مقطع كارشناسي ارشد فلسفه كه در سال ۱۳۸۹ دفاع شد، آغاز شده و در ادامه افزون بر ارايه ترجمه فارسي رواني از گفت‌وگوهايي درباره دين طبيعي، دغدغه‌هاي ديني هيوم را بررسي تاريخي و تحليلي در اختيار گذاشته است. در بخش نخست كتاب ابتدا به بررسي خاستگاه انديشه هيوم در تاريخ فلسفه غرب پرداخته است.

«گفت‌وگوهايي درباره دين طبيعي» نوشته ديويد هيوم با ترجمه تحقيق رسول رسولي‌پور و سوده مهتاب‌پور توسط انتشارات حكمت منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون