• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

سيدحسن خميني:

عقلاي جهان اسلام دور يكديگر جمع شوند

حجت‌الاسلام سيدحسن خميني به مناسبت هفته وحدت در ديدار با شركت‌كنندگان در كنفرانس وحدت اسلامي از لزوم وحدت در ميان دو مذهب تشيع و تسنن گفت و موانعي كه بر سر راه اين وحدت وجود دارد را نيز برشمرد.

يادگار امام در اين سخنراني گفت: بنابراين شايد علت اينكه برخي از ما عاشق وحدت امت اسلامي هستيم و برخي ديگر كم ‌توجهيم يا حتي از اصحاب تفرقه به حساب مي‌آييم توجه نكردن به مبادي اين امر باشد.

او ادامه مي‌دهد: معناي مورد نظر ما از وحدت يكي شدن در آرا و عقايد نيست و قرار نيست عقيده خود را فرو بگذاريم و عقيده ديگري را ‌برداريم؛ بلكه مراد، تاكيد بر نقاط اشتراك است.

 

برخي فكر مي‌كنند، منافع‌شان اولي بر منافع جهان اسلام است

سيدحسن خميني با بيان اينكه از روزي كه مسلمانان از هم جدا شدند و به جاي توجه به دشمنان مشترك به همديگر مشغول شدند، خاك مرگ بر جامعه اسلامي پاشيده شد، گفت: اگر قرار است فلسطين آزاد شود، امكان ندارد بدون همتي كه در همه مسلمانان است، اتفاق بيفتد.

او در بخشي از صحبت‌هايش گفت: بسياري از افراد متوجه اهميت وحدت هستند، اما فكر مي‌كنند منافعي ديگر دارند كه بر منافع جهان اسلام اولي است؛ مثلا در بين شيعيان مي‌گويند اعتلاي مكتب اهل بيت(ع) بيشتر از وحدت ارزش دارد و در ميان اهل سنت مي‌گويند ضرر شيعيان از نفع اتحاد با آنها بيشتر است.

 

ايمان از راه شمشير به دل‌هاي مردم نمي‌آيد

يادگار امام با بيان اينكه بحران فقط با حب دنيا ايجاد نمي‌شود، بلكه بعضا با كج فهمي‌ها هم پديد مي‌آيد، گفت: وقتي از منافع وحدت صحبت مي‌كنيم بايد توجه دهيم كه منافع وحدت بيش از تفرق است. آيا هنگامي كه با هم جنگ كرده‌اند، توفيق بيشتري يافته‌اند يا در جايي كه با يكديگر به طور مسالمت‌آميز زندگي كرده‌اند؟! جاهايي كه به اسم ترويج معارف اهل بيت‌(ع) يا صحابه همديگر را كشته‌اند بيشتر توسعه داشته‌اند يا جاهايي كه در كنار هم با صلح زندگي كرده‌اند؟

سيدحسن خميني با تاكيد بر اينكه ايمان از راه شمشير به دل‌هاي مردم راه نمي‌يابد، بلكه نيازمند برهان و سخن است، افزود: اگر نفس مسيحايي انقلاب اسلامي ايران به جهان دميده نمي‌شد و پس از امام توسط خلف شايسته امام ادامه پيدا نمي‌كرد، مطمئن باشيد پان عربيسم، پان تركيسم، پان ايرانيسم و هزاران فرقه بودن نقشي را براي صهيونيسم‌ها تعريف مي‌كرد كه در قرن هفت و هشت مغول‌ها در اين جغرافياي سياسي ايجاد كردند.

يادگار امام همچنين گفت: مشكل جهان اسلام از ناحيه كساني است كه به وحدت در حوزه شناختي اعتقاد ندارند و با برهان‌هاي ضعيف و احساسي پشت مفاهيم بسيار ارزشمند سنگر مي‌گيرند و توجه نمي‌كنند كه منفعت شخص خودشان هم در اتحاد، وحدت، همدلي و زندگي مسالمت‌آميز است.

 

عقلاي جهان اسلام دور يكديگر جمع شوند

يادگار امام در مورد راهكار رسيدن به وحدت نيز گفت: همه مي‌دانيم در ميان شيعيان كساني هستند كه از هر دشمن صهيونيستي ضرر بيشتري به جهان اسلام مي‌زنند و در ميان اهل سنت هم كساني هستند كه خون به دل پيامبر(ص) مي‌كنند؛ اما مراقب باشيم درگير جنگ با آنها نشويم، بلكه بدانيم راه‌حل صحيح اين است كه عقلاي جهان اسلام دور يكديگر جمع شوند و تبري خود را از وحدت‌شكنان اعلام كنند.

 

وحدت، استراتژي بلندمدت جمهوري‌اسلامي

سيدحسن خميني در پايان اشاره‌اي به استرات‍ژي جمهوري اسلامي كرد و گفت: در انقلاب اسلامي وحدت امت اسلامي براي ما تنها يك تاكتيك نبود؛ بلكه استراتژي بلندمدتي است كه در نظام تعريف و بر آن پافشاري شد و جزو اصولي است كه تمام جريانات سياسي داخل كشور به آن باور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون