• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

خبر

درخواست عجيب ترامپ از نخست‌وزير پيشين عراق

رييس‌جمهوري امريكا دو بار از نخست‌وزير عراق خواسته بود تا در عوض هزينه‌هاي نظامي امريكا در عراق از اين كشور نفت دريافت كند. به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتي آكسيوس، «دونالد ترامپ» رييس‌جمهوري امريكا، دو بار از نخست‌وزير عراق خواسته بود تا در عوض هزينه‌هاي نظامي امريكا در عراق از اين كشور نفت دريافت كند. اين خبر را منابع نزديك به رييس‌جمهوري امريكا اعلام كردند. در ماه مارس سال گذشته ميلادي، ترامپ در ديدار با «حيدر العبادي» نخست‌وزير وقت عراق، در كاخ سفيد اين ايده را مطرح كرد كه واشنگتن بايد از بغداد، ‌در عوض هزينه‌هايي كه براي جنگ در اين كشور كرده، نفت دريافت كند. يك منبع كه در زمان اين گفت‌وگو در اتاق حضور داشت، گفت: «در حقيقت، ديدار دو طرف بسيار عادي پيش رفت. ناگهان در پايان، ترامپ پوزخندي زد و گفت خب، راجع به نفت مي‌خواهيم چه كنيم؟» اين در حالي است كه ترامپ در كارزارهاي انتخاباتي خود بارها اعلام كرده بود كه امريكا تريليون‌ها دلار در طول جنگ در عراق هزينه كرده و هزاران نفر از سربازان اين كشور جان‌شان را از دست داده‌اند، اما ايالات متحده در عوض هيچ چيز دريافت نكرده است. وي همچنين بارها گفته بود كه امريكا بايد ميدان‌هاي نفتي عراق را، به عنوان تامين‌كننده هزينه‌هاي جنگ در اين كشور، در دست بگيرد. نمايندگان جمهوري‌خواه و دموكرات اين ايده ترامپ را محكوم كردند و آن را اجرايي‌ناپذير و وقيحانه خواندند. به گفته يك منبع آگاه، حيدر العبادي در پاسخ به پرسش غريب ترامپ پرسيد: «منظورتان چيست؟» ترامپ پاسخ داد: «خب، ما كارهاي بسياري در عراق انجام داده‌ايم و تريليون‌ها دلار هزينه كرده‌ايم و خيلي‌ها راجع به نفت حرف مي‌زنند.» به گفته اين منبع، حيدر العبادي كه مشخص بود انتظار چنين سوالي را داشت، پاسخ داد: «خب، آقاي رييس‌جمهوري! مي‌دانيد ما همكاري نزديكي با بسياري از شركت‌هاي انرژي امريكايي داريم و آنها منافعي در كشور ما دارند.» اين منبع گزارش داد كه عبادي هنگام گفتن اين جملات لبخند به لب داشت و ترامپ نيز در واكنش آرام با دستش به ميز زد. ترامپ در تابستان ۲۰۱۷ نيز اين مساله را با حيدر العبادي مطرح كرده بود. گفت‌وگوي دوطرف بسيار مبهم بود و به نتيجه‌اي ختم نشد. پس از اتمام مكالمه، «هربرت ريموند مك‌مستر»، مشاور پيشين امنيت ملي امريكا، از ترامپ انتقاد كرد. به گفته منابع آگاه، مك‌مستر در رابطه با اين درخواست به ترامپ گفت: «نمي‌توانيم چنين كنيم و شما هم نبايد حرفش را بزنيد. حتي حرف زدن در موردش هم ناپسند است. اين كار به اعتبار امريكا ضربه مي‌زند و متحدان‌مان را مي‌ترساند و ما را شبيه دزدها و جنايتكارها مي‌كند.» اين منبع همچنين افزود كه ترامپ واكنش چندان خوبي به حرف‌هاي مك‌مستر نشان نداد.

استقبال رسانه‌هاي چيني از نتيجه انتخابات تايوان

يك رسانه دولتي چين در پي شكست حزب حاكم حامي استقلال تايوان در انتخابات محلي اخير اين كشور، فشارها بر رييس‌جمهور تايوان را شدت بخشيده و اعلام كرد پكن به دنبال همكاري با مقام‌هاي منتخب جديد تايوان است. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، تساي اينگ ون، رييس‌جمهور تايوان روز شنبه بعد از آنكه حزب وي يعني حزب دموكراتيك مترقي در انتخابات شهرداري‌هاي تايوان چندين شهر مهم را به رقيبش حزب كمين تانگ واگذار كرد، استعفايش را از رهبري حزب خود اعلام كرد. حزب دموكراتيك مترقي بعد از اين انتخابات تنها
6 شهر را در كنترل خود داشته و رقيبش يعني حزب كمين تانگ 15 شهر را در اختيار دارد. هان كوويو، شهردار منتخب جديد شهر كائوسيونگ در جنوب تايوان از حزب كمين تانگ كه تبديل به سرشناس‌ترين كانديداي پيروز اين حزب در اين انتخابات شده، گفت، قصد دارد در را به روي ارتباط با چين باز كند. از زماني كه دولت تساي اينگ ون در سال 2016 در تايوان روي كار آمده پكن از تعامل با اين دولت سر باز زده و وي را به تلاش براي كسب استقلال رسمي براي تايوان متهم كرده است در حالي كه اين موضوع يك خط قرمز براي چين محسوب مي‌شود. تساي اينگ ون گفته كه خواهان حس وضعيت موجود با چين است اما از امنيت و دموكراسي تايوان دفاع خواهد كرد. روزنامه رسمي چاينا ديلي چين در سرمقاله خود نوشت: تساي اينگ ون موضع مبتني بر همكاري پكن را ناديده گرفت و روابط ما را وارد بن‌بست كرد و موضع جدايي‌طلبانه وي بود كه سبب از دست دادن حمايت مردم اين جزيره از حزبش شد.

كيم براي اولين‌بار به سئول سفر مي‌كند

سخنگوي دفتر رياست‌جمهوري كره‌‌جنوبي اعلام كرد، امكان دارد «كيم جونگ اون» رهبر كره‌شمالي سال جاري ميلادي و پيش از ديدار دوم خود با «دونالد ترامپ» رييس‌جمهوري امريكا به كره‌جنوبي سفر كند. به گزارش ايرنا از يونهاپ «كيم اوي كيوم» روز دوشنبه در يك كنفرانس خبري در سئول افزود: بحث در مورد زمان سفر رهبر كره‌شمالي به سئول در دولت كره‌جنوبي همچنان باز است و تاكنون تاريخ مشخصي براي اين سفر تعيين نشده است اما باتوجه به ديدار دوم ترامپ و كيم كه قرار است ابتداي سال 2019 برگزار شود، سفر وي به كره‌جنوبي احتمالا پيش از اين ديدار انجام شود. وي تاثيرگذاري در راستاي صلح شبه جزيره را مهم‌ترين هدف اين سفر عنوان كرد و افزود: ما به‌دنبال مفيد بودن سفر هستيم براي همين در حال بررسي شرايط براي زمان سفر در قبل يا بعد از ديدار ترامپ و كيم هستيم. رهبران دو كره پيش از اين در سال 2018 ميلادي سه بار با يكديگر ديدار كرده‌اند كه حاصل آن امضاي «بيانيه صلح و سند كاهش تخاصم ميان دو كشور» است. در ماه آوريل (ارديبهشت) امسال رهبران دو كشور اولين ديدار رسمي و سومين ديدار سران از سال 2000 ميلادي را انجام دادند و در آنجا اعلام شد بايد به خصومت‌ها پايان داد. رييس دفتر رياست‌جمهوري كره‌‌جنوبي همچنين اظهار اميدواري كرد تا پايان سال جاري ميلادي «پايان جنگ كره» اعلام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون