• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

عدد و رقم

۱۸.۴ درصد

نرخ تورم آبان‌ ماه

بر اساس اعلام بانك مركزي نرخ تورم در 12 ماه منتهي به آبان ‌ماه ۱۳۹۷ نسبت به 12 ماه منتهي به آبان ‌ماه ۱۳۹۶ معادل ۱۸.۴ درصد است. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، خلاصه نتايج شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران(براساس سال پايه 100=1395) در آبان ‌ماه 1397 به شرح زير است: بر اساس اين آمار، شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آبان ‌ماه 1397 به عدد 153.6 رسيد كه نسبت به ماه قبل 3.5 درصد افزايش يافت.

همچنين شاخص مذكور در آبان ‌ماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل39.9 درصد افزايش داشته است. بيشترين نرخ تورم به تفكيك دهك‌هاي هزينه‌اي در آبان ‌ماه 1397 مربوط به دهك‌ دهم معادل 21.8 درصد و كمترين آن مربوط به دهك‌ اول معادل 15 درصد بوده ‌است. گفتني است، در مهر ماه امسال تورم اعلامي بانك مركزي 15.1 درصد، شهريور ماه 13.5 درصد، مرداد ماه 11.5 درصد، تير ماه 10.2 درصد، خرداد ماه 9.4 درصد، ارديبهشت ماه 9.1 درصد و فروردين ماه 9.2 درصد بوده است.

 

3 ميليارد دلار

قاچاق پوشاك در سال

عضو هيات‌مديره اتحاديه‌ توليد و صادرات نساجي و پوشاك ايران ميزان قاچاق پوشاك را سالانه بين ۲.۷ تا ۳ ميليارد دلار عنوان كرد. صبح ديروز(دوشنبه) كنفرانس خبري ششمين نمايشگاه بين‌المللي پوشاك ايران برگزار و در آن به بررسي مسائل صنعت پوشاك در شرايط فعلي پرداخته شد. در اين نشست مجيد نامي، عضو هيات‌مديره اتحاديه‌ توليد و صادرات نساجي و پوشاك ايران از برگزاري ششمين نمايشگاه بين‌المللي پوشاك ايران در تاريخ ۱۱ تا ۱۴ آذر ماه در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران خبر داد. به گفته وي در روز اول اين نمايشگاه سميناري با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌هاي صنايع پوشاك در شرايط تحريم» برگزار خواهد شد. عضو هيات‌مديره اتحاديه‌ توليد و صادرات نساجي و پوشاك ايران در ادامه به ارايه‌ آمارهايي از ميزان مصرف، توليد و قاچاق پوشاك در كشور پرداخت. به گفته وي بزرگي بازار پوشاك ۱۲ ميليارد دلار است كه حدود ۵۰ درصد از آن در داخل كشور توليد مي‌شود. نامي با بيان اينكه واردات رسمي پوشاك نسبت به واردات قاچاق آن ناچيز است، تصريح كرد: واردات رسمي پوشاك در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۹ ميليون دلار اعلام شد اما طبق اعلام رسمي ستاد مبارزه با قاچاق كالا، ۲.۷ تا ۳ ميليارد دلار در سال قاچاق پوشاك انجام مي‌شود.

 

۴ هزار ميليارد

گردش مالي غذاي حلال در دنيا

رييس شوراي عالي نظارت بر غذاي حلال با بيان اينكه گردش اقتصادي و مالي اين صنعت در دنيا حدود ۴ هزار ميليارد دلار است، گفت: سهم ايران از اين بازار حدود يك درصد است. سيدرضا تقوي در نشستي خبري با بيان اينكه بحث غذاي حلال جرياني است كه در جامعه جهاني ايجاد شده است، گفت: اين بحث ريشه در جامعه اسلامي دارد و منظور از حلال، كالاها و فرآورده‌هايي است كه طبق ضوابط اسلامي تهيه شده است. وي با اشاره به اينكه هر كالايي كه بر اساس قواعد شرع اسلام تهيه شده باشد مُهر حلال مي‌خورد، افزود: كيفيت و سلامت اين كالاها اطمينان خاطر براي جامعه ايجاد مي‌كند. رييس شوراي عالي نظارت بر غذاي حلال تصريح كرد: غذاي حلال تنها يك مبادله اقتصادي نيست بلكه جرياني اسلامي است كه به صورت غيرمستقيم اسلام را هم تبليغ مي‌كند. نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به سهم ايران در اين تجارت جهاني گفت: با اظهار تاسف فراوان، كشور ما در اين زمينه بسيار عقب و سهم آن حدود يك درصد است كه رقم بسيار پاييني است.تقوي با اشاره به اينكه برخي كشورها كه به اندازه ما ادعا ندارند در اين زمينه بسيار جلوتر هستند، گفت: با ارايه كالاهاي باكيفيت‌تر، برگزاري نمايشگاه بيشتر و آشنا كردن مردم با اين بحث، ظرفيت اقتصادي و حجم مبادلات بسيار بيشتر خواهد شد.

 

۴.۴ ميليارد نفر

جابه‌جايي سالانه در دنيا از طريق صنعت هوانوردي

دبير شوراي عالي مناطق آزاد با بيان اينكه ايران نتوانسته به جايگاه قابل قبولي در صنعت هوانوردي جهان دست يابد، گفت: سالانه ۴.۴ ميليارد نفر از طريق حمل و نقل هوايي جابه‌جا مي‌شوند. مرتضي بانك در افتتاحيه نهمين نمايشگاه هوايي ايران با اشاره به اهميت صنعت هوانوردي در توسعه ملي به لزوم تقويت استفاده از اين نوع حمل و نقل اشاره و تصريح كرد: نظام حمل و نقل هوانوردي، نيروي محركه و موتور توسعه متوازن كشورها تلقي مي‌شود. به نحوي كه اين نوع صنعت با شرايط توسعه‌يافتگي كشورها رابطه مستقيم داشته و در دستيابي به نرخ رشد اقتصادي بالاتر، امنيت و عدالت اجتماعي موثر است. دبير شوراي عالي مناطق آزاد اظهار كرد: ويژگي‌هاي اختصاصي صنعت حمل و نقل هوايي از نظر ايمني و سرعت بالاي آن همچنين برخورداري از فناوري‌هاي برتر سبب مي‌شود تا در ابعاد مختلف اشتغال‌زايي و برقراري توازن و عدالت منطقه‌اي و كم كردن فاصله مناطق مختلف، آثار اقتصادي و اجتماعي مستقيم داشته باشد. وي با بيان اينكه يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين صنعت، افزايش توليد ناخالص داخلي و تسهيل و تسريع در امدادرساني و حفظ و احياي سلامت جوامع در بحران‌هاي طبيعي و غيرطبيعي است، خاطرنشان كرد: تسهيل و تقويت ديپلماسي داخلي و خارجي و گردشگري بين‌المللي سبب شده تا توجه ويژه كشورهاي مختلف به صنعت حمل و نقل هوايي در رأس برنامه‌هاي توسعه كشورها قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون