• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

بعد از خبرنگاران و فعالان محيط زيست پاي طلاب نيز وسط آمد

حوزه علميه؛ هدف جديد پروژه « نفوذ»

زهير موسوي

 

 

مدتي است حوزه علميه بيش از گذشته مورد توجه چهره‌هاي مسوول و كارشناسان سياسي قرار گرفته است و دليل اين توجه بيش از اندازه، شنيده شدن زمزمه‌هاي نفوذ در اين مركز علمي- مذهبي است. نخستين‌بار سال 1393 حسن رحيم‌‌پور ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: «ريشه سكولاريسم در داخل حوزه‌هاي علميه است، فقهي كه به نظام‌سازي نمي‌انديشد و فقط به دنبال عبادات و معاملات شخصي است فقه سكولار و اين فقه بهترين توجيه براي سكولاريسم است.» اين اظهارات در سال 93 آن‌طور كه انتظار مي‌رفت مورد توجه قرار نگرفت اما چهار سال پس از اين اظهارات يعني مرداد ماه 97 او بار ديگر با ادبيات جديد‌تري اين موضوع را مطرح كرد. او بار ديگر نسبت به سكولار شدن حوزه تذكر داد و گفت: «فقه بي‌ربط با زندگي، زندگي بي‌ربط با فقه، درس خارج‌هايي كه به جاي تئوريزه حكومت و تمدن ديني، عملا فقه سكولار مي‌سازند، فقه فردي، عبادي طهارت و نجاست. اما درباره اقتصاد، سياست، بانك و روابط بين‌الملل حرفي ندارند.سكولاريسم يعني همين است. همه مي‌گويند سكولاريسم در دانشگاه است، بگذاريد بگويم ريشه سكولاريسم در حوزه است. سكولاريسم يعني تفكيك دين از حكومت، دولت و تمدن. تفكيك نظري وقتي است كه حرفي نداريد.» سكولار شدن حوزه كه توسط اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد، برخلاف سال 93 سر و صداي زيادي به پا كرد تا جايي كه كمتر كسي حاضر به حمايت از او شد. چهره‌هاي برجسته حوزه با تكذيب قاطعانه اين ادعا مدعي شدند طرح چنين مسائلي در راستاي نقشه دشمن براي تضعيف حوزه بوده و از پايه و اساس بي‌معنا است. از آنجايي كه اين اظهارات رحيم پورازغدي همزمان با نزديك بودن ماه محرم بود، برخي متصور شدند كه او به نمايندگي از جرياني كه نسبت به منبرهاي سخنراني در ماه‌هاي محرم و صفر پيرامون برخي موضوعات احساس خطر كرده، اين تير را انداخته تا برنامه‌هاي احتمالي را خنثي كند. دركنار رحيم‌پور‌ازغدي، حجت‌الاسلام منتظري دادستان كل كشور حضور دارد. دادستان كل كشور نه بر گسترش سكولاريسم در حوزه بلكه بر نفوذ در ميان حوزويان تاكيد دارد. مساله نفوذ در حوزه توسط منتظري، نخستين‌بار در ارديبهشت 97 مطرح شد. دادستان كل كشور در اين باره گفت: «دشمن حتي در بين حوزه‌هاي علميه هم براي نفوذ تلاش و برنامه دارد، بنده به اعتبار مسووليت در دادگاه ويژه مي‌بينم كه گزارشات غير قابل ترديدي در اين رابطه ارايه مي‌شود؛ در شهر مقدس قم عده‌اي روحاني‌نما در قالب تشكل‌هايي، تشكيل جلسه مي‌دهند و موضوع جلسه اين آقايان اين است كه چگونه موضوع ولايت فقيه را از قانون اساسي و نظام حذف كنيم.»

 

كد نفوذ دريافت شد

نفوذ در حوزه از زبان دادستان كل كشور به شكل يك كد مطرح و سپس توسط رحيم پور ازغدي تحت عنوان سكولاريسم مصداق عيني پيدا كرد. اما اين پايان ماجرا نبود. هفته گذشته حجت‌الاسلام منتظري در جلسه مجمع عمومي نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم خبر از نفوذ قطعي در حوزه‌هاي علميه داد. دادستان كل كشور كه پيش از اين از تلاش دشمن براي نفوذ به حوزه‌هاي علميه پرده‌برداري كرده بود، در اين مراسم گفت: «امروز دشمن در حوزه علميه نفوذ دارد، برخي از جرياناتي كه در حوزه علميه قم و جاهاي ديگر وجود دارد را آسان نگيريد، امروز مساله ايماني، مساله عادي نيست؛ دشمن تلاش مي‌كند در مراكز مهم علمي و حوزوي نفوذ پيدا كند.»

 

خبرنگاران، فعالان محيط زيست و امروز طلاب

پيرامون موضوع نفوذ ديدگاه‌هاي مختلفي وجود دارد. برخي معتقدند كه يك جريان سياسي به دنبال مقاصد خود سعي دارد با سوءاستفاده از نفوذ براي رقباي خود پرونده‌سازي كرده و آنها را از ميدان به در كند. برخي ديگر نيز معتقدند دشمن امروز در تمامي موضوعات سياسي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران متمركز شده و با تربيت نيرو و استفاده از برخي نيروهاي داخلي تلاش دارد برنامه‌هاي خود براي تضعيف نظام سياسي كشور را اجرايي كند. مساله نفوذ از آن دسته موضوعاتي است كه اظهارنظر درباره آن دشوار است و تنها نهاد‌هاي امنيتي و اطلاعاتي به‌واسطه اشراف بر اين حوزه مي‌توانند اظهارنظر كنند. طي چندسال اخير مساله نفوذ دشمنان نظام و انقلاب در نهاد‌هاي مهم و حساس و حتي شغل‌هاي گوناگون توسط نهادهاي امنيتي، اطلاعاتي و افراد مسوول مطرح شده است. در موضوع نفوذ دشمن با بهره‌گيري از توانمندي‌هاي ويژه خود تلاش دارد با استفاده از نيروهاي داخلي علاوه بر تبادل اطلاعات از داخل ايران، در برخي برنامه‌هاي بلندمدت و كوتاه‌مدت اخلال ايجاد كند. نخستين گروهي كه تحت عنوان مقابله با پروژه نفوذ دشمن مورد برخوردهاي امنيتي و اطلاعاتي واقع شدند، خبرنگاران بودند. خبرنگاراني كه خواسته يا ناخواسته در دام سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمنان انقلاب و كشور افتاده بودند. پس از خبرنگاران نوبت به فعالان محيط‌زيستي رسيد. فعالاني كه بنابر گفته مقامات قضايي تحت پوشش فعاليت محيط زيستي به مراكز حساس نفوذ كرده و اطلاعات مهمي را در اختيار دشمنان قرار داده‌اند. ديگر گروهي كه دشمن توانسته بود درميان آنها نفوذ كند، حوزه جمعيت بود. حوزه‌اي كه كسي تصور نمي‌كرد دشمن برنامه‌اي براي نفوذ به آن را داشته باشد اما نكته آن است كه دشمن دقيقا از محلي به موضوعات حساس ورود مي‌كند كه كسي احتمال آن را نمي‌دهد. 6آذر ماه خبرگزاري فارس طي گزارشي خبري از احضار و بازداشت تعدادي از فعالان حوزه جمعيت بر روي خروجي بارگذاري كرد. فارس نوشت: «شنيده شده يكي از نهادهاي امنيتي كشور با همكاري دستگاه قضايي تعدادي از عناصر نفوذي در حوزه كنترل جمعيت را بازداشت و احضار كرده است.» فارغ از حوزه‌هاي مختلف واقعيت آن است كه در برخي از وزارت‌خانه‌هاي مهم نيز دشمنان نفوذ كرده‌اندو هر چند وقت يك بار خبري درباره بازداشت افراد در وزارت‌خانه‌هاي مختلف به جرم نفوذ و اخلال در امور كشور توسط نهاد‌هاي امنيتي و اطلاعاتي منتشر مي‌شود. اكنون صحبت از نفوذ در حوزه علميه و طلاب است. طلابي كه نيم قرن پيش با تجمع در مدرسه فيضيه پايه‌گذار انقلاب اسلامي ايران بودند، اين روزها هدف سرويس‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي دشمنان قرار گرفته‌اند و بيم آن مي‌رود بي‌توجهي به اين موضوع مهم منجر به ضربه زدن به دين شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون