• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4249 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ آذر

سرمايه‌گذاري خارجي، كمك به سرمايه‌گذاري داخلي

در شرايطي كه يك كشور از امكان مناسبي براي رشد اقتصادي برخوردار باشد و تحليلگران پيش‌بيني كنند كه در آينده اين كشور توانايي‌هاي ثروت‌آفريني خواهد داشت، براي بهره‌مندي از اين فرصت جريان سرمايه را به سمت اين كشور سرازير خواهند كرد.

امروزه بسياري از كشورهاي جهان به واسطه عدم كفايت منابع داخلي براي سرمايه‌گذاري، تمايل شديدي به جذب سرمايه‌هاي خارجي پيدا كرده‌اند. در كشور ما نيز با اينكه حجم عمده‌اي از سرمايه‌گذاري‌ها توسط دولت در قالب بودجه‌هاي عمراني انجام مي‌شود اما با رويكرد افزايش حضور بخش خصوصي در اقتصاد كه در سال‌هاي اخير اعمال شده است، اهميت سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و در كنار آن جذب سرمايه‌گذاري خارجي نيز بيش از پيش اهميت يافته است. سرمايه‌گذاري متغيري بسيار كليدي در هر اقتصادي است به طوري كه بدون وجود سرمايه‌گذاري، امكان رشد اقتصادي براي كشور وجود ندارد. در سال‌هاي اخير بهبود شرايط اقتصادي و ثبات سياسي و در نهايت كاهش درجه ريسك كشور، امكان حضور سرمايه‌گذاران خارجي و جذب سرمايه‌هاي آنان را سهل‌تر ساخته است.

مقايسه آمارهاي سرمايه‌گذاري خارجي در كشور كه سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران منتشر كرده است، نشان مي‌دهد كه در بين سال‌هاي 91 تا 96‌، تعداد طرح‌هاي جديد سرمايه‌گذاري مصوب از 75 طرح به 179 طرح رسيده است. در واقع بيشترين جهش در سال 94 رخ داده است.. دراين سال 65 طرح ثبت شد كه نسبت به سال 93 كه 40 طرح بوده است بيش از 50 درصد رشد داشته است. نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد كه با آشكار شدن نتايج برجام حدود 62 درصد به تعداد طرح‌ها اضافه شد. نتيجه‌گيري ساده از اين افزايش تعداد طرح‌هاي جديد سرمايه‌گذاري خارجي اين است كه تعامل با دنيا، قطعا به نفع هر كشور و مطمئنا ايران خواهد بود. هر چه ميزان تعامل بيشتر باشد، سرمايه‌گذاري و اشتغال نيز بيشتر خواهد شد.

مقايسه ميزان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در منطقه آسيا نشان مي‌دهد كه ايران با وجود پتانسيل‌ها و موقعيت ژئوپلتيكي كه دارد، سهمش از سرمايه‌گذاري اندك است. طبق آمارهاي منتشره از بانك مركزي بيشترين سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در كشور در سال 2011 و حدود 4 ميليارد و 314 ميليون دلار بوده است. كمترين سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي نيز در سال 2015 با رقم 876 ميليون دلار بوده است. در سال 2016 ميزان 3 ميليارد و 26 ميليون دلار و در سال 2017 يك ميليارد و 969 ميليون دلار در كشور سرمايه‌گذاري شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون