• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4264 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ دي

چند پيش‌بيني از رويدادهاي جهاني

با فرارسيدن سال 2019، وضعيت جهان شكننده به نظر مي‌رسد. از برزيل تا ايتاليا، پوپوليست‌هاي ديگري به قدرت رسيده‌اند و اقتصاد جهاني از سال گذشته شكننده‌تر شده است. بازارها در هراسند و جنگ تجاري بين چين و امريكا در راه است. فناوري و شركت‌هاي بزرگ مربوط به آن نيز بيم زيادي ايجاد كرده و نظم جهاني مبتني بر قواعد مورد تهديد قرار گرفته است. همه اين مسائل موجب شده است روزنامه‌نگاران اكونوميست و برخي مشاركت كنندگان ديگر 12 مورد اساسي را براي سال آينده پيش‌بيني كنند كه در ادامه چند مورد از آن را براي شما انتخاب كرديم :

جهت وزش بادهاي اقتصادي تغيير مي‌كند. تا نيمه سال امريكا ركورد خود را در مورد طولاني‌ترين گسترش بي وقفه خواهد شكست، اما تا پايان سال ممكن است با ركود مواجه شود. نرخ رشد چين كاهش يافته اما بر سرعت رشد هندي‌ها افزوده مي‌شود. سوريه پس از جنگ به صدر جدول رشد در ميان اقتصادهاي جهاني خواهد رسيد و در سوي ديگر شاهد كاهش رشد اقتصادي ونزوئلا و ايران خواهيم بود.در اروپا، ايتاليا هم با بحران مالي دست به گريبان خواهد بود.

بازارها همگرا مي‌شوند. اما به كدام سو؟ آيا بازار سهام امريكا سقوط مي‌كند يا ارزش سهام در ساير نقاط جهان افزايش مي‌يابد؟ اين موضوع بعدا مشخص خواهد شد.

با اين حال، روساي امريكايي بايد از آنچه مي‌توانند انجام دهند لذت ببرند چراكه اوقات خوش براي امريكا دوام نخواهد داشت.

دموكراسي سال مهمي را پيش رو خواهد داشت. كشورهايي با بيش از يك سوم جمعيت جهان از جمله‌ هند كه بزرگ‌ترين دموكراسي جهان محسوب مي‌شود، در كنار اندونزي و نيجريه انتخابات كشوري برگزار خواهند كرد. افراد خوشبين اميدوارند اين موضوع آغاز بازگشت روندي در جهان باشد كه در سال‌هاي اخير منجر به كاهش آزادي‌ها شده بود.

وقوع برگزيت. با خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا اتهامات افزايش خواهد يافت. اين در حالي است كه اتحاديه اروپا كميسيون، پارلمان و رييس جديدي براي بانك مركزي اروپا خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون