• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4276 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي

خبر

عمليات پنهاني بازسازي سفارت‌هاي ايتاليا و بريتانيا در دمشق

سايت النشره از بازسازي سفارت‌هاي انگليس و ايتاليا در سوريه خبر داد. به گزارش ايسنا، خبرنگار النشره در سوريه گزارش داد، در حالي كه تلاش‌هايي براي بازسازي و تعمير سفارت انگليس و ترميم ساختمان اين سفارتخانه به عنوان مقدمه‌اي براي از سرگيري فعاليت اين سفارتخانه‌ براي زماني كه هنوز مشخص نشده است، صورت مي‌گيرد؛ سفارت ايتاليا در سوريه نيز در راستاي بازسازي ساختمان اين سفارت جهت از سرگيري فعاليت آن تلاش مي‌كند. روزنامه فرامنطقه‌اي راي اليوم نيز پيش‌تر به نقل از منابع آگاه نوشت، انگليس اقدامات براي بازسازي سفارت اين كشور در دمشق را آغاز كرده است. پيش‌تر چند منبع ديپلماتيك به روزنامه انگليسي «ساندي‌تلگراف» گفتند: عربستان كه بزرگ‌ترين حكومت مخالف بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه در منطقه بوده است، احتمالا پس از بحرين و امارات سومين كشوري باشد كه سفارت خود را در دمشق بازگشايي مي‌كند.

امريكا گروه‌هاي تروريستي ضدايران را دوباره به عراق بازمي‌گرداند

يك نماينده عراقي فاش كرد امريكا در پي تصميم عقب‌نشيني از سوريه، شماري از عناصر گروهك منافقين را به عراق بازگردانده و در حال آموزش آنان در شمال اين كشور است. به گزارش فارس، «محمد البلداوي» نماينده‌اي از ليست «البناء» در پارلمان عراق، روز شنبه گفت كه نيروهاي امريكايي عناصري از گروهك منافقين را به عراق بازگردانده است. البلداوي گفت، امريكا عناصري از «سازمان موسوم به مجاهدين خلق ايران را همزمان با [اخبار] خروج امريكا از سوريه» به عراق بازگردانده و مقرهاي نيروهاي امريكايي در شمال عراق ميزبان آنان و در حال آموزش آنان است. اين نماينده عراقي به وبگاه خبري «المعلومه» عراق گفت: امريكا تلاش مي‌كند پس از خروجش از سوريه، ثبات ايران و ثبات خاورميانه را بر هم بزند. اردوگاه‌هاي ارتش امريكا ميزبان عناصري از سازمان [مجاهدين] خلق است كه اكنون در حال تسليح و آموزش آنان براي هدايت يك توطئه است». البلداوي همه سياستمداران عراقي را به توجه به اين موضوع جلب كرد و خواستار ممانعت از هدف قرار گرفتن كشورهاي همسايه عراق شد؛ كشورهايي كه در جنگ با تروريسم كمك عراق بودند.

كناره‌گيري شاه مالزي از قدرت

كاخ ملي مالزي در بيانيه‌اي اعلام كرد «محمد پنجم كلانتان» پادشاه اين كشور روز يكشنبه، دو سال و نيم پيش از موعد پايان سلطنتش از قدرت كناره‌گيري كرد. به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري آسيا، محمد پنجم پادشاه مالزي به‌طور رسمي حاكمان مالايا را نسبت به تصميم خود در مورد كناره‌گيري با ارسال نامه‌اي از طريق دبير كنفرانس حكام مطلع كرد. «تنكو محمد فاريس پترا» يا سلطان محمد پنجم از ايالت كلانتان، سال ۱۳۹۵ به عنوان پادشاه دوره‌اي كشور موسوم به يانگ دي- پرتوآن آگونگ در كاخ پادشاهي مالزي در كوالالامپور بر تخت نشست. انتخاب پادشاه براساس قانون اساسي مالزي تنها از ميان سلاطين ۹ ايالت از ۱۳ ايالت اين كشور به مدت پنج سال به صورت دوره‌اي انجام مي‌شود. اين پست كه از سال ۱۹۵۷ ميلادي و پس از استقلال فدراسيون مالايا (مالزي فعلي) ايجاد شد، بيشتر جنبه تشريفاتي دارد اما پادشاه از اختياراتي مانند انتصاب قضات دادگاه فدرال و دادگاه‌هاي عالي، پيشنهاد انحلال پارلمان و دريافت تصميمات پارلمان (بدون اجازه اظهارنظر) و همچنين تنفيذ نخست وزير برخوردار است. به نوشته آسوشيتدپرس، شاه ۴۹ ساله مالزي در حالي از مقام خود كناره‌گيري كرد كه شايعاتي در خصوص ازدواجش با يك زن روس در گوشه‌ و‌ كنار اين كشور شنيده مي‌شد. رسانه‌هاي روسي و بريتانيايي عكس‌هايي از اين عروسي منتشر كرده‌اند، اما نه دولت و نه كاخ سلطنتي اين ازدواج را تاييد نكرده‌اند. پادشاه مالزي از دو ماه پيش به مرخصي درماني رفته و از آن زمان در محافل عمومي حضور نيافته است.

 

واكنش رييس‌جمهور فرانسه به اعتراضات جليقه زردها

«امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه با انتشار پيامي به تجمع ديروز معترضان موسوم به «جليقه زردها» واكنش نشان داد. به گزارش فارس، وي در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «بار ديگر خشونت شديد، حمله به جمهوريت را به دنبال داشت. آنهايي كه مرتكب اين اقدامات مي‌شوند، ضرورت پيمان مدني ما را فراموش كرده‌اند. اعتراضات شنبه اين هفته در پاريس و شهرهاي ديگر به خشونت كشيده‌شد و گزارش‌هايي در مورد حمله به محل اقامت يك مقام ارشد دولت و آتش‌سوزي در برابر محل اقامت سفير سوئد، نشان از خارج شدن اين اعتراضات از كنترل دولت دارد. عدالت غلبه خواهد كرد. همه بايد تلاش كنند تا امكان مذاكره و گفت‌وگو ايجاد شود.» بيش از يك ماه قبل، ماكرون در نشستي اضطراري با اعضاي كابينه خود، طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه از وزير كشور خواسته است كه نيروهاي امنيتي فرانسه را براي اعتراضات احتمالي بيشتر ساماندهي كند و به نخست وزير كابينه نيز دستور داده زمينه مذاكره با رهبران و نمايندگان معترضان را هم فراهم كند. با اين حال، گروهي از جليقه زردها با ارسال نامه‌اي سرگشاده براي ماكرون به وي درباره شيوه رفتار با مردم هشدار دادند. معترضان ضمن انتقاد از اينكه با معترضان مثل گدا رفتار مي‌شود، پيشنهاد گفت‌وگوي ملي را رد كردند و خواستار كاهش قابل توجه ماليات‌ها شدند. جليقه‌زردها فراخوان‌هايي را براي برگزاري تظاهرات در نخستين شنبه سال 2019 داده‌ بودند. شهرهاي «پاريس»، «ليون»، «بوردو»، «تولوز»، «استراسبورگ» از جمله مناطقي بودند كه در‌ آنها از مردم خواسته شده بود كه مانند هفته‌هاي پيش به خيابان بيايند. همچنين از شهرهاي «مون‌پليه»، «روان» و «تولون» هم اخباري از ناآرامي گزارش شد. اعتراضات مردمي در فرانسه كه از حدود دو ماه پيش در اعتراض به سياست‌هاي اقتصادي دولت پاريس شروع شده، با وجود عقب‌نشيني ماكرون از برخي از اين سياست‌ها، همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون