• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4276 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي

تختي با مرگ تختي‌تر شد

وحيد جعفري

 

 

امروز 17 دي ماه 51 سال از مرگ غلامرضا تختي مي‌گذرد؛ مرگي كه حكم تولدي دوباره براي جهان‌پهلوان داشت و هرچه از آن گذشت تختي، تختي‌تر شد. در تمام اين سال‌ها بسيار از تختي شنيده و خوانده‌ايم. رد پاي او را در سياست، هنر، ورزش، فرهنگ، مسائل اجتماعي و ديگر زمينه‌ها و حوزه‌ها ديده‌ايم؛ اما همچنان او را بيشتر از هر چيز به خاطر منش انساني‌اش دوست داشته و ستوده‌ايم. چيزي كه از او جهان پهلوان ساخت، پهلواني و انسانيت كه تمام دغدغه‌اش بود و مردم و سرزمينش را بيشتر از هر چيز ديگري دوست مي‌داشت.

غلامرضا تختي اگر زنده بود حالا 88 سال سن داشت و اين سوال پيش مي‌آمد كه اگر آقا تختي از دنيا نرفته و بين ما بود، حالا چه مي‌كرد و كجا بود؟ اين سوال شايد در ظاهر ساده و پيش پا افتاده باشد؛ اما اگر كمي در اين موضوع دقيق شويم كه پرسش فوق در چه دوره و زمانه‌اي و درباره چه فردي مطرح مي‌شود، نمي‌توان به اين سادگي‌ها به آن جواب داد. پرسش‌هاي زيادي درخصوص تختي وجود دارد؛ اما همچنان مهم‌ترين و كليدي‌ترين پرسش درباره مرگ او است كه چرا و چطور رخ داد و دليل يا دلايل آن چه بود؟ اگر ما تختي بوديم به چه دليل ممكن بود به قتل برسيم يا دست به خودكشي بزنيم؟ بود و نبود تختي چه سود و زياني داشت و به نفع يا ضرر چه كسي يا گروهي بود؟

با اين فرض كه غلامرضا تختي دست به خودكشي زده و در اين دوره بيشتر از هر دوره‌‌اي نيز به آن اشاره شده، اين پرسش مطرح مي‌شود كه انگيزه او از اين كار چه بوده و چه دليلي براي اين كار خود داشته است؟ شايد بتوان اين جمله را از زبان جهان پهلوان مطرح و دلايل مرگ او را در آن جست‌ و جو كرد: «من تختي‌ام و حالا كه تختي هستم، بايد چيزهايي كه به تختي نسبت داده مي‌شود را دارا باشم و انجام دهم، پس حالا كه نمي‌توانم آن كارها را انجام دهم يا نبايد باشم يا اگر باشم ديگر تختي نيستم، پس بايد انتخاب كنم و انتخاب من تختي ماندن است ولو به قيمت نبودنم تمام شود؛ چرا كه مردم آن تختي را دوست دارند و مي‌خواهند نداشته‌هاي خود را در داشته‌هاي او جست‌وجو كنند.»

در واقع اين جمله نماينگر اين موضوع است كه اگر تختي امروز در بين ما بود، كجا بود و چه مي‌كرد و اينكه او در آن دوران به سمت مرگ سوق داده شد، حال اين مرگ چه خودكشي بوده باشد، چه قتل!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون