• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

مصاحبه‌اي كه بدون رضايت رييس‌جمهور مصر منتشر شد

آبروي از دست رفته سيسي

ميثم سليماني

 

 

عبدالفتاح السيسي از زماني كه در سال 2014 رييس‌جمهور مصر شد هيچگاه مورد پرسش و پاسخ جدي قرار نگرفت. هيچگاه به هيچ كس پاسخگو نبوده است. راه خود را پيش رفت و مصر را هر چه بيشتر در مسير ديكتاتوري كه مردم در سال 2011 از بين بردند، سوق داد. او در اين سال‌ها نه خود را در معرض چالش قرار داده و نه در انتخاباتي با رقباي جدي شركت كرده است. در دو دوره انتخابات گذشته عملا با خود رقابت كرد و بيش از 90 درصد آرا را به خود اختصاص داد و در طول 6 سالي كه در راس قدرت مصر قرار داشت هيچگاه خود را در جايگاهي نمي‌ديد كه به كسي پاسخگو باشد. اما حالا پس از مدت‌ها دور ماندن از پاسخگويي در يك جا با چالش جدي مواجه شد. شايد سيسي اگر مي‌دانست با دادن وقت مصاحبه به برنامه 60 دقيقه شبكه خبري CBS امريكا تا اين حد دچار چالش مي‌شود هيچگاه اين كار را نمي‌كرد. مصاحبه‌اي كه مقام‌هاي مصري تمام تلاش خود را كردند تا آن منتشر نشود، اما رسانه‌ها بنا نيست كه به ميل رييس‌جمهور مصر كاري را انجام دهند.

عملا در اين مصاحبه، سيسي از نقض حقوق بشر در مصر دفاع مي‌كند و به همكاري نظامي مصر و اسراييل در صحراي سينا اشاره و از اسراييل نيز بابت اين موضوع قدرداني مي‌كند.

سيسي در پاسخ به سوال اسكات پلي مجري برنامه 60 دقيقه در خصوص همكاري با اسراييل رسما اعلام مي‌كند كه كشورش با اسراييل در صحراي سينا همكاري نظامي دارد. او همچنين در پاسخ به سوال ديگري نيز گفت كه هيچ زنداني سياسي در مصر وجود ندارد موضوعي كه شايد هيچ كس در حال حاضر آن را باور نكند.

اما هنگامي كه شبكه CBS تصميم گرفته بود تا اين مصاحبه را در روز يكشنبه منتشر كند دو روز پيش از آن اين شبكه اخباري را منتشر كرد مبني بر اينكه رياست‌جمهوري مصر از آنها خواسته تا اين مصاحبه را پخش نكند. گفته مي‌شود كه سفير مصر در ايالات متحده در تماس با برنامه 60 دقيقه گفته است كه اين مصاحبه نبايد پخش شود.

اما نكته اصلي تلاش براي ممانعت از پخش اين مصاحبه صحبت‌هاي سيسي در خصوص صحراي سينا بود. سيسي عملا در اين مصاحبه يك اشتباه را مرتكب شده بود و موضع رسمي دولت را در خصوص سينا بيان نكرده بود. مصر نمي‌خواهد كه بيان كند با كمك اسراييل در حال تامين امنيت سيناست. اگر چه بنا بود طبق توافق 1979 مصر در اين منطقه حضور نظامي نداشته باشد، اما طي سال‌هاي اخير با اسراييل به اين توافق رسيدند براي تامين امنيت نظاميان مصري وارد عمل شوند. از همين رو دولت مصر علاقه‌مند است كه نشان دهد در دوره سيسي امنيت منطقه حفظ شده و نيروهاي ارتش آزادانه در اين منطقه حضور دارند.

در حال حاضر اعلام اين همكاري با اسراييل مي‌تواند موضوعي مخرب در افكار عمومي مصر عليه سيسي باشد. سيسي در اين مصاحبه عنوان مي‌كند كه كاملا صحيح است كه با اسراييل همكاري مي‌كند چرا كه نيروي هوايي گاهي اوقات نياز به عبور از آسمان اسراييل (سرزمين‌هاي اشغالي) دارند و به همين دليل نياز به يك هماهنگي جدي ميان طرفين وجود دارد. او عملا تاييد كرد كه همكاري عميق و نزديكي ميان مصر و اسراييل وجود دارد.

به گزارش الجزيره، ارتش مصر سال گذشته گزارش‌هاي رسانه‌اي كه نشان مي‌داد با اسراييلي‌ها در برابر تروريست‌ها در صحراي سينا همكاري مي‌كند را رد كرد و مصري‌ها در عمل قصد داشتند نشان دهند به تنهايي در برابر تروريست‌هاي داعش در خاك مصر مبارزه مي‌كنند.

در بخش ديگري از اين مصاحبه مجري به كشته شدن بيش از 800 تن از حاميان اخوان المسلمين در ميدان رابعه العدويه مصر در سال 2013پرداخت و از او در مورد دستور كشتار آنها توسط سيسي پرسيد كه در آن دوران مسووليت فرمانده ارتش و وزارت دفاع مصر را برعهده داشت.

سيسي در پاسخ به اين سوال گفت: اجازه بدهيد من از شما اين سوال را بپرسم شما اطلاعات خود از وضعيت مصر را چگونه به دست مي‌آوريد؟ از كجا اين اطلاعات به دست شما رسيده است؟ هزاران نفر از افراد مسلح بيش از 40 روز در خيابان‌ها حضور داشتند و ما هر گونه راه‌حل صلح آميز را براي پراكنده شدن آنها مورد آزمايش قرار داديم.

اسكات پلي با اشاره به گزارش‌هاي عفو بين‌الملل مبني بر اينكه نيروهاي امنيتي مصر با خودروهاي زرهي، بولدوزرها و نيروي زميني ارتش، تك تيرانداز و صدها نفري كه با اصابت گلوله به سرشان جان باختند، تظاهركنندگان را سركوب كردند عنوان كرد كه آيا پاسخ اينگونه نيروهاي امنيتي ضروري بود؟ سيسي در پاسخ گزارش عفو بين‌الملل را رد كرد. او در ادامه گفت: پرسنل پليس سعي داشتند تا راه‌هاي مسالمت‌آميز را دنبال كنند تا مردم با خيال راحت به خانه‌هاي‌شان بازگردند.

السيسي در اين مصاحبه همچنين گزارش‌هاي سازمان‌هاي حقوق بشري مبني بر حضور 60 هزار زنداني سياسي در زندان‌هاي مصر را رد كرد. سيسي گفت: من نمي‌دانم از كجا اين رقم‌ها به دست آمده است و من مي‌گويم هيچ زنداني سياسي در مصر وجود ندارد. وي افزود: هرزمان يك اقليت تلاش كند تا ايدئولوژي افراطي را به جامعه تحميل كند بايد بدون در نظر گرفتن تعداد، با آنها مقابله كرد.

بازداشت‌ها عملا بخشي از جريان سركوب گسترده در مصر شناخته مي‌شود. رسانه‌ها از زمان روي كار آمدن سيسي با محدوديت‌هاي جدي روبرو شده‌اند و گروه‌هاي حقوق بشري اعلام مي‌كنند كه آزادي‌هاي مردم حتي از زمان قيام مردم مصر در سال 2011 عليه حسني مبارك نيز كمتر شده و شرايط بهبود چنداني پيدا نكرده است.

خالد الكندي يكي از پژوهشگران حوزه خاورميانه در موسسه بروكينز به الجزيره گفت كه وضعيت چهره السيسي در در مصاحبه با 60 دقيقه مناسب نبود. وي افزود كه السيسي به شكل ناخوشايندي عرق كرده بود و پاسخ‌هايش به ادعاهاي حقوق بشري نيز چندان قابل توجيه نبود. چرا كه وقتي او مي‌گويد هيچگونه زنداني سياسي در مصر وجود ندارد قطعا اين موضوع به سادگي باوركردني نيست. وي افزود: بسيار جالب توجه است سيسي كه با هيچ تلويزيون شناخته‌شده‌اي پيش از اين مصاحبه نكرده بود به ناگاه براي مصاحبه با برنامه 60 دقيقه موافقت مي‌كند و شگفت‌انگيز‌تر اينكه مقامات مصري از شبكه CBS خواسته بودند كه اين برنامه پخش نشود. با اين حال سيسي اين تصور را داشت كه نزديكي با دونالد ترامپ مي‌تواند كاري كند كه افكار عمومي امريكا نيز از او حمايت كند. از همين رو قصد داشته اين فرآيند را در مصاحبه با يك برنامه معروف تكميل كند با اين اميد كه مصر به دليل اتحاد با دولت امريكا به صورت ملايم‌تري با او برخورد كند. اما نمي‌دانست كه افكار عمومي و رسانه‌اي در امريكا فضايي متفاوت از چيزي است كه دونالد ترامپ از سيسي تعريف مي‌كند. زيرا افكار عمومي امريكا را كاخ سفيد جهت نمي‌دهد بلكه اين رسانه‌ها هستند كه مي‌توانند افكار عمومي را جهت بدهند و از ديد رسانه‌هاي امريكايي مانند ترامپ سيسي را فردي نمي‌بينند كه به دنبال ايجاد دموكراسي در مصر است، بلكه سيسي را فردي ديكتاتور مي‌بينند كه كشتار زيادي در مصر انجام داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون