• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

انتقاد مسوولان از افزايش كودك‌همسري

6 درصد دختران زير 14 سال در ايران ازدواج مي‌كنند

گروه اجتماعي| پروانه سلحشوري؛ نماينده مجلس با هشدار نسبت به رواج پديده كودك‌همسري در بسياري از مناطق كشور، خبر داد كه 6 درصد دختران در سنين 10 تا 14 سال ازدواج مي‌كنند و بسياري از آنان بعد از 30 سالگي در معرض خطر سرطان هستند. به گزارش ايرنا، سلحشوري در مراسم رونمايي كتاب سمينار ازدواج كودك در سكونتگاه‌هاي فقيرنشين كه به همت جمعيت امام علي(ع) برگزار شد، افزود:«طرح كودك‌همسري از دو سال پيش در فراكسيون زنان مطرح شد و چه آن زمان كه بنده رييس فراكسيون زنان بودم و چه در حال حاضر كه در مجلس حضور دارم، اين مساله همواره دغدغه ما بوده است. سن ازدواج دختران در مجلس ششم به 13 سال افزايش پيدا كرد. البته در تبصره آن ذكر شده با تاييد دادگاه صالحه و تاييد ولي دختر، فرد در هر سني مي‌تواند ازدواج كند و به همين دليل ما هنوز شاهد ازدواج دختران در سنين 9 تا 14 سال نيز هستيم. ما مخالفتي با افزايش جمعيت نداريم و متاسفانه تصور اشتباه مخالفان طرح افزايش سن ازدواج اين بوده كه هدف اين طرح، مخالفت با افزايش جمعيت است در حالي كه اين طور نيست. ما هم دنبال افزايش جمعيت هستيم. اما آيا مي‌خواهيم افزايش جمعيت را با ازدواج دختران زير سن 13 سال رقم بزنيم؟ چگونه كودك 10 ساله كه حق راي ندارد، مي‌تواند ازدواج كند در حالي كه هيچ آمادگي لازمي براي همسرداري ندارد و از نظر جسمي نيز آماده تاهل و بارداري نيست؟ اين موضوع حتي به افزايش جمعيت نيز آسيب مي‌زند چراكه بسياري از اين افراد با توجه به بهداشت و سلامت باروري بعد از سن 30 سال دچار بيماري‌هايي از جمله سرطان مي‌شوند.» شهناز سجادي؛ دستيار حقوق شهروندي معاونت رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم در اين مراسم در پاسخ يكي از نمايندگاني كه با طرح افزايش سن ازدواج مخالفت كرده بود، تاكيد كرد: «اين نماينده گفته بود كه مادربزرگش در سن ۹ سالگي ازدواج كرده است. از نظر اين نماينده بايد به 100 سال پيش برگرديم و ببينيم اجداد ما در چه سني ازدواج كرده بودند؟ آيا اين نماينده مجلس حاضر است از رنج‌هاي مادربزرگش نيز حرف بزند؟روزي كه براي دفاع از اين طرح در مجلس حاضر بودم از اعضاي كميسيون پرسيدم آيا حاضريد كودكانتان را به ازدواج دربياوريد؟ اين نوع ازدواج مخصوص فقر، اعتياد، خانواده‌هاي آسيب‌ديده و داراي فقر فرهنگي است. فرزندان اين نمايندگان در ناز و نعمت بزرگ مي‌شوند و تا مقاطع بالاي تحصيلي و حتي در خارج از كشور تحصيل مي‌كنند؛ اما در نهايت شاهد بوديم كه كميسيون اين طرح را رد كرد.»

اين فعال حقوق زنان با بيان اينكه تعريف سن بلوغ براي دختران در ۹ سالگي و براي پسران در ۱۵ سالگي باعث ايجاد اين اشكال شده است، اظهار كرد:«بلوغ دختران در ۹ سالگي بيشتر در جامعه اعراب است، مشكل اين است كه نمي‌خواهيم سن بلوغ را تغيير دهيم. در قرآن نيز به سن مشخصي براي ازدواج اشاره نشده است. براي ازدواج فرد بايد قابليت ازدواج، قدرت باروري و آثار جنسي داشته باشد. اين موضوعات تحت عنوان بلوغ نكاح و بلوغ رشدي شناخته مي‌شود و به همين دليل بايد پرسيد آيا دختر 9 ساله ما رشيد محسوب مي‌شود؟ ما در ۹ سالگي براي دختران و ۱۵ سالگي براي پسران مسووليت كيفري، تكاليف مذهبي و امكان ازدواج مي‌دهيم در حالي كه همين فرد نمي‌تواند حتي يك حساب پس‌انداز باز كند، يك پرايد بخرد، گواهينامه بگيرد يا حتي به دادگاه دادخواست بدهد. به هر ترتيب در وضعيت يك بام و دو هواييم. هم يكسري مسووليت‌ها و فشارها را به فرد وارد مي‌كنيم و هم او را كودك مي‌دانيم.»

سجادي با اشاره به برخي از گزارش‌هاي مركز تحقيقات سازمان ثبت احوال نيز تصريح كرد:«به كودك همسري، ازدواج زودرس يا پيش‌رس نيز گفته مي‌شود. بر اساس سرشماري سال ۸۵، ۶ درصد و در سال ۹۵، ۴ درصد ازدواج‌ها بين ۱۰ تا ۱۴ سالگي صورت گرفته است. در سال ۹۵ سهم ازدواج دختران ۱۵ تا ۱۹ سال، ١٢.۵ درصد در ايلام، ٣٣.٢ درصد در خراسان رضوي و ١٣.٣ درصد در تهران به ويژه در مناطق حاشيه‌اي بوده است. نسبت تعداد دختران ازدواج كرده ۱۵ تا ۱۹ سال در كل كشور ۲۱ درصد است. اين ميزان در سنين ۲۰ و ۲۴ درصد به ۵۵ درصد مي‌رسد. در سال‌هاي ۱۳۳۵ تا ۶۵ نسبت زنان ازدواج كرده ۱۰ تا ۱۴ سال، ۳۴ درصد، سال ۷۵، ۱۸ درصد سال ۸۵، ١۶.۴ درصد و در سال ۹۰ و ۹۵ تا ۲۱ درصد رسيده است كه نشان مي‌دهد شاهد افزايش اين دست ازدواج‌ها هستيم. در برخي از مناطق اين كودكان عمدتا به ازدواج مردان با سنين بالا درمي‌آيند كه منجر به آسيب‌هاي اجتماعي از جمله فرار و خشونت خانگي مي‌شود. سال ۹۶، ۲۴۷ بار طلاق براي زنان ۱۳ سال اتفاق افتاده در حالي كه رقم طلاق براي مردان ۱۵ ساله تنها ٧ مورد بوده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون