ادامه از صفحه اول
دودي به چشم دشمنان
اصلا و ابدا. بلكه ميگويم بزرگش نخوانند اهل خرد/ كه نام بزرگان به زشتي برد. ميگويم اين شوخي سياهي كه با بزرگان مورد وثوق جامعه ميشود و مرجعيت علمي و ادبي آنها را مخدوش ميكند از سر اتفاق يا خوشذوقي و گستاخي چند جوان خسته از اوضاع و احوال روزگار نيست. فقط بحث اشخاص نيست. يك نيروي مخربي وجود دارد كه افكار سازنده و شور و شوق رسيدن به آينده درخشان را نيز سنگسار ميكند و از چشم خلايقش مياندازد. كشور احتياج به سازندگي دارد.
ما نياز داريم تا نخبگان جامعه احساس دلگرمي كنند، به ميدان بيايند، ميدانداري كنند، چراغ دانايي و كار و تلاش و اتحاد را در دلها بيفروزند و... اما صد رحمت به ميدان جنگ. از هر طرف تير بلا بر سر دلسوزان و كاردانان ميبارد؛ گاهي به بهانههاي واهي سياسي، گاهي با شوخيهاي ركيك و ناجوانمردانه و گاهي به اسم نقد بيپروا، استاد و دانشجو و سرمايهگذار و مخترع و هنرمند را از صرافت ميانداري و كار و پيشرفت مياندازند و خانهنشين ميكنند. خيليها را ميشناسم كه از ترس همين شوخيسازان مخفي و حملهكنندههاي مجازي و هتاكان بينام و نشان، عطاي كار و سازندگي و تلاش را به لقاي بدنامي و سرزبانها افتادن و مسخره شدن و متهم شدن بخشيدهاند و رفتهاند به كناري تا از نام و ناموس و آبروي خود و خانواده خود حفظ و حراست كنند... اما خدا را شكر با وجود گسترش بيحساب و كتاب آلودگي و لودگي همچنان مجال شوخي سالم و خنده اميدبخش و شادكامي فراهم است و انسانهاي سالم و خيرخواه و خندهرو به كمك طنز و طيبت مفيد، سختيهاي زندگي و كار را بر خود هموار ميسازند.
از كران تا به كران لشكر ظلم است ولي/ از ازل تا به ابد فرصت درويشان است. آن چيزي كه نميگذارد تهديدات زورگوها جامعه ما را وادار به عقبنشيني كند و آن روحيهاي كه اجازه نميدهد، سختيهاي زندگي مردم را از پا بيندازد و آن نيرويي كه افسردگي و خمودگي را مانع ميشود، همين صميميت و مطايبه و مهرباني و مواسات و همدلي و شادابي و لذتطلبي مشروع است.
من اگر جاي رسانههاي رسمي بودم يا حرفم در صدا و سيما خريدار داشت، خواهش ميكردم رقص و شوخي و خنده سربازان را در شبكههاي داخلي و بينالمللي بازپخش كنند تا دشمنان اين كشور بدانند كه تهديدات و تحريمهايشان چقدر موثر افتاده و نقشه و توطئههايشان چقدر اين مردم را غمگين و نااميد كرده.
شما در شادي سربازها نشاني از نااميدي و ترس ميبينيد؟ آن شوخي و طيبتي كه اتفاقا بايد ترويج شود و به عرصههاي ديگر راه يابد و علاوه بر سربازخانهها به ادارات و مدرسهها و كارخانهها سرايت كند همين دورهمي پر از شادكامي است. اين خنده است كه چراغ اميد را روشنتر و پرفروغتر ميكند. به قول سايه، نوري براي دوستان، دودي براي دشمنان/ من دل به آتش مينهم اين هيمه را افزون كنيد.
تغيير عادت مصرفي بنزين
احياي طرح كارتهاي سوخت است كه براي مصرف 60 ليتر همان نرخ هزار تومان و براي مصارف بالاتر، نرخهاي ديگر. اين اقدام ميتواند منابعي را براي دولت ايجاد كند تا در شرايط تحريمي نبود مقاومت اوليه و نبود مناسبات بازاري براي بيمه بيكاري، طرحهاي خدمات اجتماعي، اعطاي يارانه به اقشار آسيب ديده در سال آينده بهره گيرد. به بيان ديگر بايد در گام نخست انگيزههاي مصرف را كاهش داد تا از قبل آن سوخت كمتري قاچاق شود و فشار كمتري نيز به پالايشگاهها و منابع تجديدناپذير كشور آيد. مشكل مصرف بالا و قاچاق با الگوسازي و فرهنگسازي صرف نتيجه نميدهد و در ابتدا بايد اصلاحات قيمتي انجام شود.
اما در پايان به نكتهاي اشاره ميكنم كه همچنان با ابهام همراه است. با توجه به اينكه مصرف سوخت در كشور بسيار بالا است و ميزان توليد نيز هر روز بيشتر ميشود، چرا دولت همچنان اصرار به توزيع سوخت با سوبسيد دارد و زمينه را براي تخلف و فساد فراهم ميكند؟! دولت و مجلس ميتوانند براي اقلامي مانند نفت سفيد كه كاربرد چنداني در كشور ندارد، مصوبهاي تنظيم كنند تا با قيمت واقعي عرضه شود تا جلوي فساد نشات گرفته از قاچاق اين فرآوردهها را بگيرد. اما همچنان خبري از واقعيسازي قيمت اينها نيست.
راهحلي كه جواب نميدهد
شايد بزرگترين آسيبي كه فيلترينگ به همراه داشته باشد بالا رفتن آمار نصب فيلترشكن روي تلفنهاي همراه و خروج مقادير زيادي ارز از كشور باشد، اين درحالي است كه طبق آماري كه آذريجهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به تازگي اعلام كرده است، نيمي از كاربران اينستاگرام در ايران ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند، ۲۴درصد از آنان بين ۱۸ تا ۲۴ سال و ۷۳درصد كاربران اينستاگرام را نوجوانان و جوانان بين ۱۸ تا ۳۴ سال تشكيل ميدهند و همين امر آسيبپذيري جامعه را افزون ميكند.
اگرچه به آموزش سواد رسانهاي به عنوان يك ضرورت عاجل در اين زمينه بايد باور داشت، به موازات آن براي حفظ امنيت اطلاعات كاربران، حمايت از پيامرسانهاي داخلي بايد به جد پيگيري شود و به پيامرسانهاي داخلي با امكانات افزونتر از پيامرسانهاي خارجي احتياج داريم اما اصليترين دليل مردم براي نپيوستن به پيامرسانهاي داخلي ضعفهاي فراوان آنهاست؛ ضعفهايي كه امكان اعتماد را از مخاطب ميگيرد...