• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4286 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي

در خطبه‌هاي روز گذشته نماز جمعه چه موضوعاتي مطرح شد؟

از مشهد تا لواسان

نماز عبادي - سياسي جمعه روز گذشته در تمامي شهرهاي ايران برگزار شد و ائمه جمعه پيرامون مسائل مختلف روز كشور ايراد سخنراني كردند. آيت‌الله موحدي كرماني، خطيب اين هفته نماز جمعه تهران بود. او در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران اظهار كرد: طي اين 40 سال، نظام سلطه همه تلاش خود را براي شكست انقلاب به كار گرفت و از هيچ اقدامي فروگذار نكرد. فرصت نيست به اين اقدامات اشاره كنم؛ كه البته خودتان بهتر به همه آن واقف هستيد. اما پس از 40 سال امروز ايرانِ وابسته و ضعيف به اذعان خود كشورهاي غربي جزو ۱۵ كشور برتر دنيا به حساب مي‌آيد. الان ايران پس از چند كشور چون ژاپن، هند و روسيه در هفتمين رتبه كشورهاي قدرتمند قرار دارد. اين را خود دشمن مي‌گويد.

وي با بيان اينكه «بايد به موضوع FATF، چون بر سر زبان‌ها آمده است، اشاره كنم» اظهار كرد: FATF يك مساله تخصصي است اما چون مردم كمابيش وارد اين بحث شدند، توضيحاتي ارايه مي‌كنم. گروه اقدام مالي يا FATF 30 سال قبل در پاريس توسط كشورهايي چون انگلستان، آلمان، ژاپن و امريكا تاسيس شد. اين گروه هدف خود را شفافيت مالي اعلام كرد و بعد از ماجراي 11 سپتامبر در امريكا مبارزه با تروريسم را نيز به اهداف خود افزود.

موحدي كرماني ادامه داد: اگرچه FATF در ظاهر براي مبارزه با پولشويي و تروريسم شكل گرفته اما در حقيقت ساز و كاري براي اشراف اطلاعاتي بر منابع و سيستم اطلاعاتي ساير كشورها و بازوي خزانه‌داري امريكا در اعمال هر چه بيشتر تحريم‌ها عليه ايران و ساير كشورها به ويژه جريان مقاومت است. اين موضوع سخن من نيست؛ سخن يكي از اعضاي سابق خزانه‌داري امريكا است كه براي قرار دادن ايران در تنگنا به حضور كامل FATF نياز است. مركز پولشويي دنيا امريكا و اروپا است.

نماز جمعه مشهد نيز به امامت آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي در جوار حرم مطهر رضوي برگزار شد. آيت‌الله علم‌الهدي در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته مشهد با بيان اينكه امروز، روز اول دهه اول فاطميه(س) است، گفت: وجود مقدس صديقه اطهر(س)، مقابله و مقاومت‌شان براي ما قابل تامل است اما برخي‌ سعي كرده و تلاش مي‌كنند مقابله و مقاومت‌ ايشان را در خط رقابت‌هاي سياسي جلوه دهند.

وي با بيان اينكه وقتي به دشمن نظر داشته و دست به دست دشمن بدهيم، اين مساله دشمني با حضرت زهرا(س) است، عنوان كرد: اينكه چشم ما به اروپا و امريكا باشد، مبتني بر ديد انقلابي نيست. در داستان برجام، اگر امريكا يقين نداشت و مطمئن نبود كه اروپا ايران را در زمين برجام نگه مي‌دارد از توافق هسته‌اي خارج نمي‌شد. آنچه امريكا درباره موشك‌هاي كره شمالي دلنگراني دارد، در مورد ما هم داشت اما به قيمت ارزان تمام شد كه تحريم‌ها را بردارند و ما هم دست از برنامه هسته‌اي‌مان‌برداريم. صنعت هسته‌اي ما از بين رفت.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: از تحريم دست برداشتن، معنايش توسعه ما است. آنها با ما قرارداد بستند ولي يكي در برجام ماند، يكي ديگر هم از قرارداد خارج شد و هر كاري دلش خواست انجام داد.

علم‌الهدي خطاب به دلتمردان يادآور شد: بعد دو، سه سال بايد هوشياري در شما ايجاد شود. اروپا روباهي است كه سر ما كلاه گذاشت و در برجام ماند تا ما به دنبال توسعه هسته‌اي نرويم. آنچه خلاف توقع و انتظار ما است، اين است كه مسوولان ما توجيه‌گير اين كلاهبرداران شده‌اند. مي‌گويند برجام نقش اقتصادي نداشت و هدف ما به خاطر مسائل امنيتي است. اگر روزنامه‌هاي ارزشي را قبول نداريد، روزنامه‌هاي خودتان را كه قبول داريد. گفتيد برجام براي رفع تحريم‌ها بوده است. مگر شعار نداديد كه تحريم برداشته شد و... اما امروز مي‌گويند به خاطر مسائل امنيتي؛ كدام امنيت؟ امريكا ۴۰ سال است كه مثل سگ پارس مي‌كند ولي به خاطر بچه‌بسيجي‌ها جرات نزديك شدن به ايران را هم ندارد.

ساخت و سازهاي بي‌حد و حساب در لواسان همواره مورد اعتراض بسياري از مسوولان واقع شده بود اما اين‌بار اعتراض به اين مهم از تريبون نمازجمعه اين شهرستان مطرح شد. حجت‌الاسلام سيد‌سعيد‌ لواساني، امام جمعه لواسان نيز در خطبه ديروز خود در نمازجمعه شهرستان لواسان نسبت به صدور حكم جريمه براي متخلفان معترض شد و گفت: اين‌ كاري كه ديوان عدالت اداري با تبديل حكم تخريب تخلفات به حكم جريمه دارد مي‌كند خلاف عقل و عدالت و همه‌ چيز است. وي در ادامه با دعوت از مسوولان جهت بازديد از اين شهرستان و فاجعه خطاب كردن ساخت و سازهاي غيرمجاز در لواسان گفت: من دعوت مي‌كنم از قضات ديوان عدالت اداري كه به خرج من بيايند اينجا مهمان من شوند ببينند چه فاجعه‌اي دارد در لواسان رخ مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون