• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4308 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن

آستان قدس رضوي موظف به پرداخت ماليات است

محمدمهدي مفتح، سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه ۹۸ در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي با ارايه گزارش اين كميسيون درباره كليات بودجه گفت: كميسيون تلفيق بودجه ۹۸ طي ۲۹ جلسه با حضور مديران و كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي و ديگر نهادها و در ۱۲۰ ساعت بودجه را مورد بررسي قرار داد.

وي با اشاره به اينكه ما در بررسي بودجه در كميسيون تلفيق ابتدا كليات آن را بررسي كرديم، ادامه داد: بودجه بخش درآمدي را متناسب با شرايط اقتصادي خاص و تحريم اقتصادي كشور تنظيم كرده‌ايم.

سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه ۹۸ متذكر شد: دولت لايحه بودجه را با عددي بالغ بر ۱۷۰۳ هزار ميليارد تومان به مجلس تقديم كرده بود كه ۴۰۷ هزار ميليارد تومان از آن منابع عمومي، ۱۲۷۴ هزار ميليارد تومان بودجه شركت‌هاي دولتي و ۷۱ هزار ميليارد تومان درآمد اختصاصي است.

مفتح افزود: دولت در انتهاي ماده واحده پيش‌بيني كرده در صورتي كه منابع عمومي نسبت به ارقامي كه در متن لايحه پيش‌بيني شده است، اضافه‌تر وصول شود و همچنين اجازه برداشت از صندوق توسعه ملي داده شود تا ۴۰ هزار ميليارد تومان ديگر بتوانيم به سقف لايحه بودجه ۹۸ اضافه كنيم.

وي تصريح كرد: البته در كميسيون تلفيق بودجه ۹۸ نهايتا گزارش را در يك سقف يعني ۱۷۳۹ هزار ميليارد تومان تقديم مجلس كرديم كه منابع عمومي طبق مصوبه كميسيون تلفيق بالغ بر ۴۴۲ هزار ميليارد تومان است كه حدود ۸.۶ درصد رشد دارد، بودجه شركت‌ها بدون تغيير است و درآمد اختصاصي را هم نسبت به لايحه‌اي كه دولت ارايه داد، مقداري تغيير داديم و حدود ۷۱.۴ هزار ميليارد تومان تقديم مجلس كرديم.

سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه ۹۸ با اشاره به منابعي كه براي افزايش درآمد دولت پيش‌بيني شده است، گفت: ۴هزار ميليارد تومان سازمان امور مالياتي مي‌تواند از معوقات مالياتي وصول كند، ۵.۶ هزار ميليارد تومان در خصوص ورودي خودروها قابل تحقق است، ۹.۷ هزار ميليارد تومان با تغيير سهم دولت و شهرداري در ماليات بر ارزش افزوده قابل اضافه شدن است و ۱۳.۸ هزار ميليارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملي پيش‌بيني مي‌شود. وي گفت: در مجموع معادل ۳۹.۸ هزار ميليارد تومان به اين ترتيب مي‌تواند به درآمدهاي دولت اضافه شود.

سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه ۹۸ افزود: طبق قانون برنامه در سال ۹۸ بايد از درآمدهاي نفتي كشور ۳۴ درصد وارد صندوق توسعه ملي شود و مابقي آن صرف هزينه‌هاي جاري شود اين در حالي است كه در لايحه دولت به دليل شرايط موجود ۲۰ درصد ديده شده بود كه ما حكمي آورديم كه اين مابه‌التفاوت به عنوان بدهي دولت به صندوق توسعه ملي منظور شود. مفتح درباره فروش نفت بيان كرد: در كميسيون تلفيق انعطاف‌ها و راه‌هاي جديدي پيش‌بيني شده است كه ماهانه حداقل ۲ ميليون بشكه نفت خام سبك، ۲ ميليون بشكه نفت خام سنگين و ۲ ميليون بشكه ميعانات گازي پارس جنوبي را به صورت مستمر هر ماه ارايه شود و ما در بورس انرژي بتوانيم اين ميزان نفت خام سبك و سنگين و ميعانات را بفروشيم. وي اظهارداشت: همواره به مجلس گلايه‌هايي مي‌شد مبني بر اينكه بودجه شركت‌هاي دولتي مورد بررسي قرار نمي‌گيرد اما ما در كميسيون تلفيق فرصت خوبي را براي بررسي اين كار انجام داديم تا كنترل‌هاي بيشتري بر بودجه شركت‌هاي دولتي صورت گيرد و مقرر شد كه يك سامانه يكپارچه‌اي ايجاد شود و اطلاعات كليه شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها، موسسات انتفاعي وابسته به دولت موظف شوند كه براي سال‌هاي برنامه ششم كليه اطلاعات درخواستي را در سامانه مذكور وارد و ثبت كنند. سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه ۹۸ درباره سقف معافيت مالياتي بيان كرد: دولت سالانه ۲۷۶ميليون ريال پيش‌بيني كرده بود و كساني كه تا ۲ميليون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه حقوق مي‌گيرند از اعطاي ماليات معاف شوند كه كميسيون تلفيق اين مبلغ را به ۲ميليون و ۷۵۰ هزار تومان ارتقا داد و همچنين تسهيلات ازدواج هم افزايش پيدا كرد و طبق مصوبه اين كميسيون به هر يك از زوجين ۳۰ ميليون تومان داده مي‌شود.

مفتح خاطرنشان كرد: همچنين آستان قدس رضوي و موسسات اقتصادي زيرمجموعه نيروهاي مسلح به استثناي مواردي كه صراحتا مشمول اذن مقام معظم رهبري هستند، بايد ماليات‌شان را واريز كنند و اين ماليات به آموزش و پرورش تخصيص داده خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون