• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4317 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۸ اسفند

عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه مجلس:

استعفاي ظريف مديريت خواهد شد

به نظر شما، انگيزه آقاي ظريف از اين استعفا چيست؟

مداخلاتي كه هم در حوزه سياست خارجي وجود دارد و هم مخالفان داشته و فراتر از نقد، به سمت تخريب رفتند باعث شد كه اين اتفاق بيفتد. هرچند كه اين اتفاق جديدي نبود.

چه اتفاق جديدي رخ داده است كه موجب شده تا ظريف 5 سال زحمت را ناديده بگيرد و استعفا دهد؟

اتفاق جديد اين است كه علاوه بر تشديد تخريب‌ها، آن هماهنگي كه لازمه انسجام در وزارت امور خارجه است نيز ديگر وجود ندارد.

اما آقاي ظريف سختي‌هاي بسياري را در اين سال‌ها پشت‌سر گذاشته است. امروز چه اتفاقي ‌افتاده كه او ناچار به استعفا شده است؟

هم‌اكنون ما در حال مذاكره با اروپا هستيم، از سوي ديگر مشغول مذاكره با fatf نيز هستيم، شرايط بين‌المللي ما به لحاظ اقتصادي و تجاري به‌گونه‌اي است كه مجددا بايد سرمايه‌هاي خارجي را جلب كنيم و همه اين فشارها متوجه سياست خارجي است. وقتي قاعدتا مسيرها به سمتي باشد كه با وجود دفاع دولت، آقاي ظريف و ديگر كارشناسان، مي‌بينيم كه مجمع تشخيص مصلحت نظام فضاي عمومي كشور را به سمتي مي‌برد كه مثلا موافقت با لوايح fatf خيانت به كشور تعبير مي‌شود و موافقان را خائن معرفي مي‌كنند، اگر فقط در حد شعار باشد، ظرفيت‌ها بالا است ولي وقتي اين اقدامات درحد برگرداندن افكارعمومي عليه دولت و ديپلماسي كشور باشد كه هست، قطعا مسير ديپلماسي را منحرف مي‌كند.

به نظر شما، ماجراي سفر بشار اسد به تهران تا چه ميزان در اين اتفاقات دخيل بود؟

حرف من اين است كه در اين فضاي بين‌المللي كه در آن هستيم، قاعدتا تخريب‌ آقاي ظريف و برهم زدن مناسبات بين‌المللي كه تنظيمات آن با تلاش بسياري صورت گرفته است، به نوعي پنبه‌ كردن رشته‌هاست.

نكته بسيار مهم ديگر مربوط به برخي ساختارهاي موازي با دستگاه ديپلماسي است. اين مساله را چطور مي‌بينيد؟

ببينيد در بحث برجام، يك هيات متناظر ازسوي رهبري و يك هيات‌عالي نظارت نيز ازسوي دولت تشكيل شده است. اين درحالي است كه ديپلماسي ما با حوزه دفاعي‌مان اصطكاكي به صورت رسمي ندارد و ارتباطات شخص آقاي ظريف و سردار سليماني يك ارتباط دوستانه و هماهنگ بود.

پس علت چه بود؟ آيا در مسائل منطقه‌اي اختلافي وجود دارد؟

مسائل منطقه تابع اذن شوراي عالي امنيت ملي است. درست است كه سياست خارجي كشور را دولت تعيين مي‌كند اما در مواردي كه مباحث امنيتي مطرح مي‌شود، اين شوراي عالي امنيت ملي است كه تصميم مي‌گيرد. حال آنكه در اين شورا، وزير امور خارجه تنها يك راي دارد.

اما ظريف به تمامي اين موارد اشراف داشته و دارد. چه چيزي او را اين‌چنين نااميد كرده كه از كار خود استعفا كند؟

همان‌طور كه گفتم همين بحث تخريب‌ها و مخالفت‌ها موجب شده است كه چنين مساله‌اي به وجود بيايد. ما معتقديم اين يك موضوع مديريتي در درون خانواده دولت است كه حتما بايد حل و فصل شود؛ مضاف بر اينكه به نظر ما اين استعفا هم مديريت خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون