• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4317 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۸ اسفند

روس‌ها به دنبال قهرماني در ياكوتسك

كشتي‌هاي داغ در سرماي استخوان‌سوز سيبري

وحيد رعنا

 

 

تركيب تيم ملي كشتي آزاد روسيه براي جام جهاني، كه در شهر ياكوتسك ميزبان آن خواهد بود، مشخص شد. اين رقابت‌ها هفته آخر اين ماه، 25 و 26 اسفند كه مي‌شود شب عيد ما در منطقه سردسير سيبري برگزار خواهد شد و چهره‌هاي برتر بهترين تيم‌هاي جهان كه در رقابت‌هاي جهاني 2018 بوداپست مجارستان شناسايي شدند، رو در روي هم قرار خواهند گرفت تا رقابت‌هاي داغي را به نمايش گذاشته و بر سر كسب عنوان قهرماني پنجه در پنجه يكديگر بيندازند. شهر ياكوتسك مركز جمهوري ياقوتستان است كه در شرق سيبري روسيه‌ واقع شده. اين شهر از بندرهاي مهم رودخانه لناست. ياكوتسك در سال ۱۶۳۲ به عنوان يك قلعه براي نيروهاي قزاق برپا شد و رشدي نداشت تا اينكه در دهه‌هاي ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰ معادن طلا و ديگر ذخاير كاني در آن منطقه يافت شد. صنعتي‌سازي دوران استالين و برپايي اردوگاه‌هاي كار اجباري در آن دوره باعث رشد اين شهر نيز شد. يكي از بزرگ‌ترين آرايه‌هاي آشكارساز پرتو كيهاني در جهان در اين شهر قرار دارد. ياكوتسك سردترين شهر جهان است. در نيمي از سال دماي اين شهر به‌طور معمول از ۳۰ درجه زير صفر فراتر نمي‌رود. دويست و هفتاد هزار نفر ساكن اين شهر واقع در شمال شرق سيبري توانسته‌اند خود را با اين سرماي استخوان‌سوز وفق دهند. آنها براي خروج از خانه به‌طور معمول دو پالتوي پوست مي‌پوشند.

حالا روس‌ها جام جهاني را به اين منطقه برده‌اند تا در شهر سرد تيم‌هاي ديگر را زمين‌گير كرده و عنوان قهرماني را به نام خود كنند. روس‌ها عادت دارند در مناطق سردسير خود بر رقبا غلبه كنند، همان‌طور كه در جنگ جهاني دوم نازي‌ها را در سرماي سيبري بي‌حركت كرده و تا خود برلين به عقب راندند. با نگاهي به تركيب تيم‌هاي اعزامي امريكايي‌ها را بايد جدي‌ترين رقيب ميزبان دانست كه اين موضوع علاقه‌مندان به تاريخ و كشتي را به ياد دوران جنگ سرد و تنش‌هايي بين دو ابرقدرت دنيا در دهه 80 ميلادي مي‌اندازد؛ امريكا و شوروي. ايران كه با تيم اميد خود و چند نفر از باتجربه‌هايش راهي جام جهاني خواهد شد و گرجستان كه از چند مهره مطرح خود از جمله گنو پترياشويلي، قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپيك در سنگين بهره مي‌برد؛ دو تيمي هستند كه در صورت وجود شرايط مناسب مي‌توانند شگفتي‌ساز شده و معادلات را در اين جام بر هم بزنند.

مسلم سعداله يف و آريان تيوترين در وزن ۵۷ كيلوگرم، ادوارد گريگوريف و ماگومد ادريس اف (قهرمان زير ۲۳ سال جهان) در وزن ۶۱ كيلوگرم، احمد چاكايف (برنز جهان) و ناچين كولار (قهرمان زير ۲۳ سال جهان) در وزن ۶۵ كيلوگرم، داويد بايف (نقره زير ۲۳ سال جهان) و ماگومدرسول قاضي ماگمدوف (طلاي جهان) در وزن ۷۰ كيلوگرم، زائوربك سيداكوف (طلاي جهان) و ماگومد قربان علي اف (طلاي جهان) در وزن ۷۴ كيلوگرم، ماگومد رمضان اف و احمد گادجي ماگمدوف (برنز جهان) در وزن ۷۹ كيلوگرم، ولاديسلاو واليف (برنز جهان) و داورن كوراگليف (طلاي اروپا) در وزن ۸۶ كيلوگرم، ماگومد قربان اف و علي خان جبرئيل اف در وزن ۹۲ كيلوگرم، رسول ماگومدوف و ايگور اوسيانيكوف (برنز زير ۲۳ سال جهان) در وزن ۹۷ كيلوگرم و آن زور خيزريف و سعيد گاميدوف (طلاي زير ۲۳ سال جهان) در وزن ۱۲۵ كيلوگرم تركيب تيم كشتي آزاد روسيه در جام جهاني را تشكيل مي‌دهند. با نگاهي به تركيب روسيه مي‌توان به غيبت عبدالرشيد سعداله‌يف و زائور اوگويف قهرمانان سال 2018 جهان در اوزان 57 و 97 كيلوگرم و گاجي مراد رشيداف، نايب‌قهرمان جهان در وزن 61 كيلوگرم در تيم ميزبان اشاره كرد، اما به دليل استفاده از چندين قهرمان جهان مانند قاضي ماگومدوف، سيداكوف و چاكايف بايد اين تيم را كه در خانه به ميدان مي‌رود بخت نخست عنوان قهرماني دانست؛ هرچند همان‌طور كه در بالا آورديم كار سختي مقابل امريكا -كه براي تكرار و حفظ عنوان قهرماني راهي روسيه خواهد شد- دارد. تيم روسيه در رقابت‌هاي جام جهاني كشتي آزاد در گروه يك با كشورهاي كوبا، ژاپن و تركيه هم‌گروه است. تيم ايران نيز با تركيبي از نفرات جوان و باتجربه در گروه دو با كشورهاي امريكا، گرجستان و مغولستان هم‌گروه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون