نقل قول
FATF را بپذيريم، شرايط بدتر ميشود
احمد توكلي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام: «سوال اصلي اين است كه اگر FATF را بپذيريم شرايط بهتر ميشود يا بدتر؟ من ميگويم اگر نپذيريم شرايط بهتر ميشود، چراكه اگر بپذيريم بايد اطلاعات بدهيم و همه مجاري دور زدن تحريم را بايد افشا كنيم، چراكه در «پالرمو» كتمان اطلاعات به بهانه رازداري بانكي جرم تلقي ميشود.» فارس
مواضع امروز اروپا، ضررهاي خروج امريكا از برجام را ترميم نميكند
محمدجواد حقشناس، فعال سياسي اصلاحطلب: «با توجه به رويكردي كه اروپا از ابتدا نشان داده بود؛ اين توقع از آنها وجود داشت كه تسليم رفتار غيرمنطقي امريكا نشوند. با اين حال اما به نظر ميرسد اين سازوكار در موعد و زمان خود انجام نشده و از اين جهت اين نقد را ميتوانيم به اروپا وارد كنيم كه اين رويكرد را ميتوانستند روشنتر و با استحكام بيشتري بيان كنند اما امروز بعد از گذشت زمان زياد موضع اروپا شايد خيلي نتواند ضررهاي خروج امريكا را ترميم كند. قطعا اما اين رويكرد در اين زمان هم ارزشمند است بخصوص اينكه سه وزير خارجه اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان تعهد كردهاند به اين سازوكار عمل كنند. اين سازوكار همچنين فضا و فرصت را براي ساير كشورهاي اروپايي هم فراهم ميكند كه با نگراني كمتري در فضايي كه ايجاد ميشود، همراهي كنند. فعلا در حوزه غذا و دارو كار آغاز شده و اين مسير راه را براي ساير كشورها و كالاها هم باز خواهد كرد. با احتياطهاي حداكثري، سرمايهگذاراني كه نگران عواقب ارتباطشان با ايران هستند تا حدودي امكان ادامه همكاري خود را پيدا خواهند كرد.» ايلنا
حذف نمايندگان باتجربه به نظام قانونگذاري لطمه ميزند
حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي: «ممنوعيت كانديداتوري براي نمايندگاني كه سه دوره متوالي در مجلس حضور داشتهاند، مانند قانون منع بهكارگيري بازنشستگان داراي نقاط ضعف بوده و جامعنگري ندارد. تعداد نمايندگاني كه تجربه كافي براي كار قانونگذاري داشته و به قانون اساسي و قوانين جاري كشور و همچنين خلأها و كمبودهاي قانوني آشنايي داشته باشند، زياد نيست. شايد 20 تا 30 نماينده داراي چنين ويژگيهايي بوده و درباره مسائل مجلس نظر كارشناسي داشته باشند. براي اينكه نمايندهاي اطلاعات كافي درباره روند كاري مجلس و شيوه قانونگذاري پيدا كرده و به اصطلاح در مجلس جا بيفتد، حداقل به يك دوره حضور در مجلس نياز دارد، بنابراين حذف نمايندگان باتجربه منجر به افت توان كارشناسي مجلس شده و لطمات جبرانناپذيري به نظام قانونگذاري در مجلس وارد ميكند. در قانون اساسي چنين محدوديتي براي نمايندگان مجلس وجود ندارد و مصوبه مجلس به معناي ايجاد محدوديت براي حق انتخاب مردم است. ممكن است مردم نمايندهاي را مناسب دانسته و مرتب او را انتخاب كنند و اين مصوبه مجلس مانعي براي حق انتخاب مردم خواهد بود.» ايسنا
قانون ممنوعيت بيش از سه دوره نمايندگي بسيار كارآمد است
بهرام پارسايي، نماينده مجلس: «قانون ممنوعيت بيش از سه دوره متوالي نمايندگي مجلس بسيار كارآمد است. با اين قانون فرد براي اينكه در دوره بعدي مجلس حضور داشته باشد، تصميمگيريهايش را بر اساس مصحلت انجام ميدهد. مشاهده ميكنيم در حل مسائل حساس تصميمگيري بر اين است كه حضور افراد در مجلس تدوام داشته باشد؛ بنابراين هنگامي كه بدانند اين تداوم دايمالعمر نيست آن وقت مصلحت را كنار ميگذارند و يك مقدار منطقي و شجاعانهتر در راستاي منافع مردم تصميم ميگيرند. وجود چنين قانوني باعث ميشود ميدان براي افرادي كه توانمند هستند اما به واسطه تداوم نمايندگي برخيها اين فرصت از آنها گرفته شده است كه نتوانند در عرصه انتخابات باشد، باز شود.» ايلنا
عدهاي مردم را براي رسيدن به اهداف سياسي فقير كردند
جواد كريميقدوسي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس: «در شرايط فقر مردم كه حكومت اسلامي چيزي ندارد پس مسوولان نيز نبايد چيزي داشته باشند؛ اما آيا امروز مردم فيالذاته فقير هستند و چيزي ندارند؟ مردم بسيار ثروتمند و غني به لحاظ منابع و ثروت ملي هستند اما متاسفانه آنها را براي اهداف سياسي فقير كردند. طبيعتا در اين شرايط مسوولان نه تنها حاضر نيستند كه از حقوق خود دست بردارند بلكه بيشتر از اين نيز ميخواهند. هر قدر كه بگوييم مسوولان به خاطر نداري مردم، حقوق نگيرند، فايدهاي ندارد. ريشه اين مسائل به سبك زندگي برميگردد؛ اگر يك مركز پژوهشي به صد شيوه پژوهش كند كه چرا اوضاع معيشت و اقتصاد در كشور اينگونه است، اين صد شيوه به يك نقطه منتهي ميشود و آن اين است كه مقامات، سبك زندگي خودمحور داشته و به مردم خيانت ميكنند.» خانه ملت