• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4329 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

ادامه از صفحه اول

ايران و عراق در برابر توطئه

از منظر اقتصادي نيز حجم صادرات ايران به عراق 12 ميليارد دلار است كه پيش‌بيني و هدف‌گذاري شده كه در 3 سال آينده اين رقم به 20 ميليارد دلار برسد. سفر حسن روحاني پيامدهاي بسيار مهمي نه تنها در روابط ايران و عراق بلكه در شكل‌گيري استراتژي امنيتي، نظامي و اقتصادي مشترك بين ايران، عراق و كشورهاي منطقه دارد. مساله بهره‌برداري از چاه‌هاي مشترك نفتي و لايروبي اروند رود و همچنين حفظ و جلوگيري از نفوذ گروهك‌هاي تروريستي در ايران مورد توجه مقامات عراق و ايران قرار خواهد گرفت.

كشور عراق مدت طويلي در شرايط شكننده‌اي بوده است، بعد ازپاكسازي موصل و سركوب گروهك‌هاي تروريستي، امريكا در مرز مشترك سوريه و عراق نيرو‌هاي خود را متمركز كرد تا بار ديگرگروهك‌هاي تروريستي را سازماندهي و به سوريه و عراق اعزام‌كند؛ البته تا اندازه‌اي هم موفق شد گروهك داعش را دوباره فعال وبه عراق اعزام كند. از سوي ديگر با توجه به اينكه كنسولگري‌هاي‌ امريكا و عربستان در بصره به‌شدت فعال بوده و هستند، آنها تلاش دارند تا با فعاليت و تحركات در جنوب عراق، ميان دو ملت ايران و عراق شكاف ايجاد كنند، به همين دليل ملت و جريان‌هاي سياسي عراق بايد سريعا يك برنامه‌ريزي دقيق كرده و مانع از شكل‌گيري توطئه جديد شوند.

طاق كسري

خوشبختانه مردم ايران و نه دولت، قرن‌هاست در بازسازي آرامگاه‌هاي امامان شيعه در عراق مشاركت فعال دارند و اين را وظيفه و رسالتي ديني براي خود مي‌دانند. اين نشان از درك اهميت ديني و هويتي ايرانيان است. ولي سوال اينجاست اين همه ميراث فرهنگي و تاريخي ديگر ايران كه نشانگر عظمت فرهنگي و تمدني كشورمان در خارج از مرزهاي ايران است، چرا متولي ندارد. اين همه مشاهير ايراني برجسته از دوره تمدن اسلامي مدفون در كشورهاي اطراف هستند و ما حتي شناسنامه‌اي از اين مناطق نداريم.كافي است نيم‌نگاهي به فعاليت‌هاي سازمان تيكا، آژانس مشاركت و هماهنگي دولت تركيه بيندازيم. سازماني كه با هدف حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي عثماني و ترك ايجاد شده و حوزه فعاليت آن كشورهاي آسياي ميانه، قفقاز، بالكان، شمال آفريقا و غيره است. حجم وسيعي از بازسازي ميراث عثماني از قبيل مساجد، حمام‌ها، كاروانسراها، مدارس، راه‌ها و ساخت بناهاي جديد به عهده اين مركز است. در مقابل ايران با آن همه عظمت فرهنگي و تمدني و ميراث بي‌شمار در كشورهاي اطراف، سازماني و مرجعي براي رسيدگي و سرمايه‌گذاري براي بازسازي ندارد. ايران تنها يك موجوديت سياسي نيست، موجوديتي فرهنگي و تمدني است. حفظ اين موجوديت و اثرگذاري كشورمان به عنوان يك قدرت منطقه‌اي نياز به اتخاذ روش‌هاي فرهنگي و تمدني در كنار فعاليت‌هاي ديني، سياسي و نظامي دارد. اين را بايد ضرورتي براي تبديل ايران به كانون فرهنگي و تمدني دانست. كشور ما نياز مبرم به تاسيس يك نهاد متولي براي بازسازي ميراث فرهنگي و تاريخي ايران در خارج از مرزهاي خود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون