• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

نخست‌وزير بريتانيا از اروپا خواست تا مدت زمان خروج را تمديد كند

سردرگمي در لندن

ميثم سليماني

 

 

طي روزها و هفته‌هاي اخير بحث خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا يكي از مهم‌ترين خبرهاي روز جهان بود. ترزا مي ‌به عنوان نخست‌وزير اين كشور در شكست پي در پي در پارلمان بريتانيا ركورددار شده است. طرح‌هاي مي‌ براي خروج از اتحاديه اروپا هيچ يك مورد تاييد پارلمان قرار نگرفت. از همين رو روز گذشته ترزا مي ‌رسما از اتحاديه اروپا خواست تا خروج بريتانيا از اتحاديه را براي بار دوم تا 30 ژوئن به تعويق اندازد و پذيرفت كه كشور آماده است تا در انتخابات پارلمان اروپا شركت كند.

ترزا مي در نامه‌اي رسمي به دونالد تاسك رييس شوراي اروپا از وي خواست كه درخواست براي تمديد زمان خروج را كه روز 12 آوريل برنامه‌ريزي شده است، بپذيرد. به نوشته نيويورك تايمز برخي تحليلگران معتقدند كه شايد بروكسل اين پيشنهاد را رد كند.

برخي گزارش‌ها و خبرها حاكي از آن است كه دونالد تاسك در حال فشار به رهبران اروپايي است تا زمان خروج را يك سال تمديد كند و در صورت بروز توافق براي خروج اين روند بلافاصله آغاز شود. اين برنامه از سوي بروكسل نوعي انعطاف‌پذيري از سوي اتحاديه محسوب مي‌شود. با وجود اين برخي معتقدند كه دونالد تاسك بيش از آنكه دنبال به دام انداختن بريتانيا در تله اتحاديه براي ماندگاري در آن باشد، تلاش مي‌كند تا با اين اقدامات هر چه سريع‌تر فضايي را ايجاد كند كه بريتانيا از اتحاديه با يك توافق خارج شود. اين اقدام و پيشنهاد دونالد تاسك به حمايت رهبران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نياز دارد. بسياري معتقدند كه پيشنهاد ترزا مي ‌براي تمديد فرآيند خروج از اتحاديه تا 30 ژوئن مورد پذيرش رهبران نيست و اتحاديه قبلا آن را رد كرده است. ترزا مي ‌در داخل حزب خود تحت فشار است و بسياري مي‌گويند كه نبايد اين تاخير براي خروج طولاني شود. ترزا مي ‌به نوعي با اعلام حضور در انتخابات پارلمان اروپا به نحوي تلاش كرده تا اروپايي‌ها را در پذيرش پيشنهاد اين كشور متقاعد كند و برخي نيز معتقدند كه اين پيشنهاد را مي‌توان تعليق موقت برگزيت دانست.

ترزا مي ‌هفته گذشته تلاش كرد تا شرايط را به نحوي پس از ماه‌ها از بن‌بست خارج كند. از همين رو با جرمي كوربين رهبر حزب كارگر نيز براي رسيدن به يك توافق ديدار كرد. اما به نظر نمي‌رسد كه طرفين توانسته باشند به نتيجه مطلوب دست پيدا كنند. از همين رو ترزا مي‌ در نامه خود به دونالد تاسك اعلام كرد كه اگر نتواند در مذاكرات سازش به توافقي دست پيدا كند در انتخابات پارلمان اروپا شركت خواهد كرد به اين اميد كه بتواند در نهايت با قانونگذاران به يك توافق براي خروج دست پيدا كنند.

ترزا مي ‌در نامه خود به تاسك نوشته است كه اين فاجعه اجازه ادامه پيدا كردن را ندارد. در بريتانيا يك بي‌اعتمادي و آسيب جدي به اقدامات سياسي در حال به وجود آمدن است و اين در حالي است كه اتحاديه اروپا تمايل دارد براي آينده خود تصميم‌گيري كند.

تاكنون ترزا مي ‌3 بار پيش‌نويس توافق با اتحاديه اروپا را به قانونگذاران بريتانيايي ارايه داده كه در هر سه مورد اين پيشنهادات رد شده است. از همين رو يك بحث جدي در بروكسل وجود دارد كه آيا مي‌توانند به چارچوب ديگري براي توافق دست پيدا كنند يا خير. در ابتدا انگليس قرار بود اين بلوك را در روز 29 مارس ترك كند اما در ابتدا رهبران اروپايي براي يك مدت كوتاه به بريتانيا زمان دادند كه بتوانند به يك توافق دست پيدا كنند.

ترزا مي‌ و جرمي كوربين روز چهارشنبه با يكديگر ديدار كردند و تيم‌هاي دو طرف مذاكرات را در روز پنجشنبه ادامه دادند. اما اكنون جلسات به پايان رسيده است و نه مي‌توان عنوان كرد كه اين نشست موفق بوده و نه با شكست روبه‌رو شده است.

در حال حاضر نيز كمپيني در بريتانيا به راه افتاده تا فشارها روي دولت را براي برگزاري رفراندوم دوم برگزيت افزايش دهد. مارگارت بكت وزير امورخارجه سابق بريتانيا به نمايندگي از اين كمپين در بيانيه‌اي به ‌شدت از اقدام ترزا مي‌ براي تمديد اجراي ماده 50 منشور اتحاديه اروپا براي خروج انتقاد كرد. وي در اين بيانيه عنوان كرده، خبر خوب در ابتدا اين است كه نخست‌وزير قبول كرده كه بايد مدت كوتاهي فرآيند برگزيت را به تاخير اندازد. اما خبر بد اين است كه او بدترين گزينه را انتخاب كرده و پيشنهادي را به اتحاديه اروپا ارايه داده كه قبلا رد شده و يك استراتژي شكست خورده را انتخاب كرده است. بكت در بيانيه خود عنوان كرده است كه شواهد وحشتناكي از اين موضوع وجود دارد كه كنترل اداره كشور از دست رفته و عملا انگلستان اعتبار خود را به عنوان دولتي معقول و بالغ از دست داده است.

در شرايط كنوني هيچ چشم‌انداز روشني در به توافق رسيدن ميان اروپا و بريتانيا نيز وجود ندارد. آنگلا مركل صدراعظم آلمان نيز كه روز پنجشنبه به دوبلين پايتخت جمهوري ايرلند سفر كرده بود در نشست خبري خود موضع اتحاديه اروپا بر سر مرز ميان دو ايرلند را تكرار كرد. او حتي به نوعي ايجاد مرز فيزيكي ميان دو ايرلند را به ساخت ديوار برلين تشبيه كرد و از تجربه خود در خصوص دوران تاريك ميان آلمان شرقي و غربي گفت. او در كنار نخست‌وزير ايرلند گفت: براي 34 سال من در پشت پرده آهنين زندگي كردم و خيلي خوب مي‌دانم يك مرز ناپيدا و سقوط يك ديوار به چه معني است.

اكنون سردرگمي عجيب ميان سياستمداران بريتانيايي وجود دارد. آنها نمي‌دانند كه برنامه آنها براي برگزيت چيست. اگر بريتانيا بخواهد در انتخابات پارلمان اروپا شركت كند قطعا طي يك ماه آينده سياست اين كشور درگير بحث انتخابات خواهد بود. ترزا مي‌ حتي نمي‌داند به‌طور دقيق دنبال چه چيزي است. به نظر مي‌رسد او قصد دارد تنها زمان بخرد تا بر مبناي اتفاقات كار خود را پيش ببرد. اكنون مشخص نيست كه بريتانيا قصد دارد از اتحاديه خارج شود يا نه. اگر قصد خروج دارد پس حضور در پارلمان اروپا براي چيست؟ اگر بنا به خروج نيست پس اين همه تعلل براي عدم برگزاري رفراندوم دوم چيست. آن چيزي كه مشخص است اينكه سياستمداران بريتانيايي در يك بي‌تصميمي جدي قرار گرفته‌اند و عملا سياستمداران اين كشور براي خروج از اين بحران ناتوان‌تر از آن چيزي كه هستند نشان داده‌اند و اكنون بايد ديد زمان چه سرنوشتي را براي خروج بريتانيا از اتحاديه رقم مي‌زند. آن چيزي كه مشخص شده طبق تصويب پارلمان بريتانيا، اين كشور بدون توافق نمي‌تواند اتحاديه را ترك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون