• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

اخبار ديپلماسي

آژانس از «انبار» مورد اشاره نتانياهو در ايران بازرسي كرد

خبرگزاري «رويترز» روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه مدعي شد بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اخيرا از ساختماني در ايران بازرسي كرده‌اند كه در سخنراني تابستان سال گذشته «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در مجمع عمومي سازمان ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته بود.

به گزارش فارس، يك ديپلمات مطلع كه خواسته نامش فاش نشود، بدون اشاره به جزييات بيشتر، در اين مورد به رويترز گفته است: «آنها (بازرسان آژانس) از اين مكان ديدن كرده‌اند.» ديپلمات ديگري هم به رويترز گفته بازرسان آژانس در ماه گذشته ميلادي بيش از يك‌بار در اين محل حضور پيدا كرده‌اند. اين موضوع را يك ديپلمات ديگر نيز تاييد كرده، اما جزييات بيشتري ارايه نكرده است. نتانياهو در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل اين محل را يك «انبار اتمي» توصيف كرده و مدعي شده بود كه ايران زماني در اين محل مواد هسته‌اي نگهداري مي‌كرده است.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه وظيفه نظارت بر حسن اجراي مفاد هسته‌اي برجام را برعهده دارد، تاكنون از اظهارنظر در مورد اين گزارش خودداري كرده است. يك مقام ايراني كه در گزارش رويترز به نامش اشاره‌اي نشده، در اين مورد گفته است: «ما چيزي براي پنهان كردن نداريم و هر دسترسي‌اي كه تا الان به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داده شده، در چارچوب مقررات و قواعد بوده و نه چيزي فراتر از آن.»

رويترز نوشته است كه هر چند هنوز نتيجه نمونه‌برداري‌ها از سايت مورد اشاره مشخص نشده، اما صرف بازرسي از اين محل نشان مي‌دهد كه ايران همچنان به توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ پايبند است. «يوكيا آمانو» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تمام گزارش‌هاي خود بعد از اجرايي شدن برجام، پايبندي كامل ايران به اين توافق را تاييد كرده است. با اين حال، در ماه‌هاي گذشته رژيم صهيونيستي و امريكا به صراحت از لزوم فشار به آژانس صحبت كرده‌اند. فشار واشنگتن به آژانس در حالي صورت مي‌گيرد كه امريكا نزديك به يك سال پيش با ناديده گرفتن قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و تعهدات خود در برجام، به صورت يكجانبه از اين توافق خارج شد و تحريم‌هاي گسترده‌اي را عليه ايران وضع كرد.

با وجود اين، نماينده اين كشور در نشست اخير شوراي حكام آژانس بار ديگر بر لزوم ادامه بازرسي‌هاي گسترده از برنامه هسته‌اي ايران تاكيد كرد. «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا هم ديروز در ديدار با آمانو گفت: «راستي‌آزمايي در ايران» بايد ادامه يابد. امريكا مهم‌ترين حامي مالي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و براي سال آينده ميلادي نيز مبلغي را براي «كمك داوطلبانه» به آژانس از جمله در زمينه بازرسي از ايران اختصاص داده است.

 

امريكا به دنبال تضعيف روابط روسيه با ايران است

«ماريا زاخارووا» سخنگوي وزارت خارجه روسيه روز پنجشنبه گفت كه ادعاي دست‌ داشتن ايران در مرگ صدها نظامي امريكايي در عراق، بهانه‌جويي واشنگتن براي برهم ‌زدن روابط تهران و مسكو است.

زاخارووا در نشست خبري هفتگي با رد ادعاهاي «برايان هوك» رييس گروه اقدام عليه ايران در وزارت خارجه ايالات‌متحده مبني بر اينكه ايران عامل مرگ 600 نظامي امريكايي است، تصريح كرد: «از خواندن اين اظهارات متعجب شديم». به نوشته خبرگزاري «تاس» وي ضمن اشاره به اينكه مسكو هيچ خبري از درگيري بين نيروهاي ايراني و امريكايي در خاك عراق (در جريان تجاوز ائتلاف امريكايي به عراق در سال ۲۰۰۳) نشنيده، تاكيد كرد: «پس همكاران ما در واشنگتن بايد شفاف توضيح دهند كه منظورشان از دست ‌داشتن تهران چيست.»

سخنگوي وزارت خارجه روسيه با بيان اينكه لفاظي‌هاي ضدايراني در واشنگتن سر به فلك كشيده است، اظهار داشت: «اما مطرح كردن ادعاها نيز بايد پايه و اساس داشته باشد. شما مسوول چيزهايي كه مي‌گوييد، هستيد. اين تصور وجود دارد كه امريكا در فكر بهانه ديگري براي تنش‌زايي در روابط با ايران است.»

به گزارش فارس، برايان هوك شامگاه سه‌شنبه طي نشست خبري در وزارت خارجه امريكا، با متهم كردن ايران به تلاش براي «تحت كنترل درآوردن عراق»، مدعي شده بود: «امروز مي‌توانم اعلام كنم كه براساس گزارش‌هاي از طبقه‌بندي‌ خارج‌ شده ارتش ايالات‌متحده، ايران در مرگ دست‌كم ۶۰۸ نظامي امريكايي مسوول است.»

 

درخواست تكراري نتانياهو

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ديدارش با رييس‌جمهور روسيه خواستار استفاده مسكو از تمامي نفوذش در سوريه براي جلوگيري از حضور دايمي ايران در اين كشور شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از شرق الاوسط، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ديدارش با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه درباره نقش ايران در سوريه به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

يك مقام صهيونيستي مدعي شده است كه نتانياهو در اين ديدار از روسيه خواسته از نفوذش در سوريه براي جلوگيري از حضور دايم ايران در اين كشور استفاده كند.

گزارش‌ها همچنين حاكي از اين هستند كه نتانياهو از پوتين خواسته درباره كارخانه موشك ادعايي ساخته شده در خاك لبنان توسط ايران و حزب‌الله به بيروت هشدار دهد.

لازم به ذكر است مقامات رسمي ايران همواره اعلام كرده‌اند كه هيچ مداخله‌اي در مسائل داخلي كشورها ندارند و اين‌گونه ادعاهاي مقامات رژيم صهيونيستي در جهت انحراف افكار عمومي از سياست‌هاي خصمانه در منطقه و به‌ويژه در رابطه با لبنان است. مقامات كشورمان همچنين تاكيد كرده‌اند، حضور ايران در سوريه تنها به صورت مستشاري و بنا به درخواست دولت مشروع دمشق بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون