• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4349 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت

خبر

استمرار مشكل سوخت‌رساني به هواپيماهاي ايراني

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي آخرين وضعيت سوخت‌رساني به هواپيماهاي ايراني را تشريح و اعلام كرد كه شركت‌هاي سوخت‌رسان هواپيما در اكثر كشورهاي اروپايي و حاشيه خليج‌فارس به هواپيماهاي ايراني سوخت‌رساني نمي‌كنند. مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن تشريح آخرين وضعيت سوخت‌رساني به شركت‌هاي هواپيمايي ايران در دنيا، اظهار كرد: متأسفانه بعد از خروج امريكا از برجام با توجه به اينكه بسياري از شركت‌هاي سوخت‌رسان هواپيما چند مليتي هستند و سهام‌دار آنها امريكايي است يا با امريكايي‌ها مراوده دارند، اعلام كردند كه به شركت‌هاي هواپيمايي ايراني سوخت‌رساني نخواهند كرد، هرچند كه با وجود اين مساله تاكنون هيچيك از پروازهاي هواپيماهاي ايراني به دليل عدم تأمين سوخت لغو نشده است. وي ادامه داد: مساله‌اي كه در حال حاضر براي برخي هواپيماهاي ايراني پيش مي‌آيد اين است كه بايد يك نشست و برخاست اضافه داشته باشند تا بتوانند در فرودگاه‌هاي كشورهاي ديگر سوخت خود را تأمين كنند؛ به‌طور مثال اگر قرار باشد پروازي از ايران به فرانكفورت برود در مسير بازگشت از آلمان و پس از سوار كردن مسافران به يكي از فرودگاه‌هاي يك كشور ديگر برود و پس از سوخت‌گيري به ايران بازگردد. دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه نگراني شركت‌هاي سوخت‌رسان هواپيما نسبت به فشارهاي امريكا موجب شده تا از همكاري با هواپيماهاي ايراني پرهيز كنند، گفت: اگر كانال ارتباطي ايران و اروپا تحت عنوان اينستكس راه‌اندازي شود، شركت‌هاي كوچك اروپايي مي‌توانند به هواپيماهاي ايراني سوخت‌رساني كنند. ساماني با اشاره به اينكه در بسياري از كشورهاي اروپايي نظير آلمان، فرانسه، انگليس، تركيه و… امكان سوخت‌رساني به هواپيماهاي ايراني وجود ندارد، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين، در كشورهايي نظير لبنان، كويت و امارات و برخي ديگر از كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز به هواپيماهاي ايراني سوخت‌رساني نمي‌شود.

دعوا بر سر تحريم‌هاي ايران در هند

«جيرام رامش» عضو حزب «كنگره ملي» هند در پارلمان اين كشور به‌شدت از ناتواني دولت هند در حفظ واردات نفت از ايران انتقاد كرد. به گزارش فارس، اين نماينده پارلمان هندوستان تاكيد كرد: «امروز از هند خواسته شده تا تجارت نفتي با ايران را ظرف مدت هفت روز آينده متوقف كنيم و مسير تعاملات اقتصادي خود را تغيير دهيم. حزب كنگره ملي و كشور هند نمي‌تواند اين موضوع را بپذيرند.» اين عضو پارلمان هند افزود: «هرگونه افزايش قيمت نفت خام جهاني بر واردات نفت هند و مسائل تجاري اين كشور اثرگذار خواهد بود. تحريم‌هاي امريكا به افزايش بيشتر قيمت سوخت در اين كشور منجر خواهد شد». رامش همچنين تأكيد كرد: «تصميم امريكا براي تحريم ايران، حمله به حاكميت هند است و انعكاس شكست ديپلماتيك ماست، چرا كه سرمايه‌گذاري عظيم هند در بندر چابهار كه در دوره «مانموهان سينگ» (نخست‌وزير سابق هند) آغاز شده بود، قطعا تحت تأثير نتايج تحريم‌هاي امريكا قرار خواهد گرفت. اين بندر يك راه ارتباطي دريايي مستقيم به سمت افغانستان و آسياي ميانه است.» وي با اشاره به تحريم‌هاي امريكا عليه واردات نفت از ايران ادامه داد: «اين اتفاق حمله به حاكميت سياسي ما است. اينكه ما از كجا نفت بخريم مساله‌اي نيست كه امريكا بتواند آن را تعيين كند. اين موضوعي است كه بايد توسط دولت هند مشخص شده و در خصوص آن تصميم‌گيري شود». از سوي ديگر، «سيتارام يچوري» عضو حزب كمونيست هند نيز با انتشار بيانيه حزب متبوعش در انتقاد از تحريم‌هاي امريكا تأكيد كرد، تحريم‌هاي يكجانبه امريكا عليه ايران غيرقانوني است و دولت هند بايد ضمن رد اين تحريم‌ها به خريد نفت خود از ايران ادامه دهد. در بيانيه اين حزب آمده است: «حزب كمونيست هند تصميم دولت امريكا براي اعمال تحريم‌ عليه هر كشوري كه نفت از ايران خريداري مي‌كند را محكوم مي‌كند. دولت ترامپ تصميم گرفته تا معافيت‌هاي تحريمي كه به هند و يك سري كشورهاي ديگر داده بود، را تمديد نكند».

سه هزار ايراني پشت ديوارهاي مرز گرجستان

وزارت كشور گرجستان اعلام كرد كه با ورود شش هزار و ۴۰۰ نفر خارجي به خاك اين كشور در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ مخالفت شده است كه نيمي از آنها اتباع ايران بودند. نقص مدرك و ناتواني در اثبات هدف واقعي سفر به گرجستان از دلايلي است كه براي رد درخواست ورود اين افراد اعلام شده است. وزارت كشور گرجستان اعلام كرد كه در سه‌ماه نخست سال جاري ميلادي از ورود سه هزار ايراني به خاك اين كشور جلوگيري شده است. به گزارش فارس، وزارت كشور گرجستان اعلام كرد كه با ورود شش هزار و ۴۰۰ نفر خارجي به خاك اين كشور در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ مخالفت شده است كه نيمي از آنها اتباع ايران بودند. گزارش اين وزارتخانه حاكي از اين است كه در فاصله ژانويه تا آوريل سال جاري، از ورود سه هزار ايراني به گرجستان جلوگيري شده است. نقص مدرك و ناتواني در اثبات هدف واقعي سفر به گرجستان از دلايلي است كه براي رد درخواست ورود اين افراد اعلام شده است. همچنين آخرين آمارها نشان مي‌دهد كه در فاصله سال‌هاي ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، دو هزار و ۸۹۵ ايراني توانسته‌اند در گرجستان اجازه كار و اقامت بگيرند. پس از تركيه، چين و هند، اتباع ايراني در رده چهارم در زمينه كسب اجازه كار در گرجستان قرار دارند. مركز آمار گرجستان اعلام كرده است كه بيش از ۲۹۰ هزار تبعه ايراني سال گذشته در قالب گردشگر به گرجستان سفر كرده‌اند كه چهار درصد از گردشگران خارجي گرجستان را شامل مي‌شود. گرجستان از جمله كشورهايي است كه ايرانيان براي سفر به اين كشور نيازي به اخذ رواديد (ويزا) ندارند و مي‌توانند بدون داشتن ويزا به مدت 45 روز در اين كشور اقامت داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون