• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4349 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت

هيات‌هاي نظامي و دفاعي ايران در روسيه و چين رايزني و گفت‌وگو كردند

دفاع از جهان در برابر ترامپيسم

شهاب شهسواري

 

 

هشتمين همايش امنيت بين‌الملل مسكو (MCIS) روز گذشته به ميزباني سرگي شويگو، وزير دفاع روسيه و با حضور امير سرتيپ امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران آغاز به كار كرد. اميرحاتمي، كه در راس هياتي امنيتي و نظامي به مسكو سفر كرده است، ضمن سخنراني در اين كنفرانس با تعدادي از همتايان خود، از جمله وزير دفاع ميزبان، ديدار و رايزني كرد. همزمان با حضور وزير دفاع در مسكو، فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز در مراسم رژه هفتادمين سالگرد تاسيس نيروي دريايي چين در بندر چينگدائو شركت كرد و با فرمانده نيروي دريايي اين كشور ديدار و رايزني كرد. همايش امنيت بين‌المللي مسكو با حضور ده‌ها وزير دفاع و فرمانده ستاد مشترك نيروهاي مسلح كشورهاي جهان از سال 2012 به صورت سالانه در پايتخت فدراسيون روسيه برگزار مي‌شود. سال گذشته، امير حاتمي در سخنراني خود در اين كنفرانس ضمن تاكيد بر تقويت توان دفاعي جمهوري اسلامي ايران به ويژه در حوزه موشكي به عنوان يك حق طبيعي تاكيد كرده‌بود و شكست داعش در سوريه و عراق را محصول ازخودگذشتگي‌ها نيروهاي مسلح عراق و سوريه، با پشتيباني كامل ايران و روسيه توصيف كرده ‌بود. سال 2017 نيز سردار حسين دهقان، وزير وقت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در اين كنفرانس شركت كرده‌بود. اميرحاتمي، در بدو ورود به مسكو براي شركت در اين كنفرانس در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تشبيه رفتار دولت كنوني امريكا به رفتار آلمان نازي از لزوم مقابله جهاني با نفوذ اين تفكر سخن گفت. سفر هيات‌هاي نظامي و دفاعي ايران به چين و روسيه، يك هفته بعد از آن اتفاق مي‌افتد كه دولت ايالات متحده در اقدامي بي‌سابقه و غيرمشروع، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران را در فهرست سازمان‌هاي خارجي تروريستي قرار داد.

دستور كار همايش امنيت بين‌المللي مسكو، بر گفت‌وگو و رايزني مقام‌هاي دفاعي و امنيتي جهان در مورد مشكلات ثبات و امنيت جهاني و منطقه‌اي، از جمله بازسازي سوريه و عراق و بسياري از مسائل امنيتي در اروپا، آسيا، آفريقا و امريكاي لاتين تمركز دارد. در دستور كار همايش امسال موضوعاتي مانند دفاع موشكي، استقرار سلاح در فضا، فعاليت‌هاي حفاظت از صلح بين‌المللي و راهكارهاي همكاري نظامي نوين، مورد بحث قرار خواهد گرفت. بر اساس گزارش پايگاه رسمي اين همايش بيش از 1000 مهمان در همايش امسال از 111 كشور جهان و سازمان بين‌المللي شركت مي‌كنند. در همايش سال گذشته وزراي دفاع 30 كشور جهان و 14 معاون وزير و فرمانده ستاد مشترك مشاركت كرده‌بودند. همچنين نمايندگاني از سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي مانند سازمان ملل متحد، كميته بين‌المللي صليب سرخ، سازمان امنيت و همكاري اروپا، اتحاديه كشورهاي مستقل همسود، سازمان پيمان امنيت جمعي و سازمان همكاري شانگهاي حضور دارند.

روز سه‌شنبه نشست امنيت بين‌الملل مسكو با قرائت پيام خوشامدگويي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه توسط نيكولا پاتروشف، دبير شوراي امنيت روسيه آغاز شد. سرگي شويگو، وزير دفاع روسيه، سرگي لاوروف، وزير خارجه و سرگي ناراشكين، مدير سرويس اطلاعات خارجي روسيه سخنرانان ديگر افتتاحيه اين همايش بودند. ژان پير لاسروا، معاون دبيركل سازمان ملل متحد در امور عمليات حفاظت از صلح نيز به نمايندگي از دبيركل سازمان ملل متحد در اين نشست سخنراني كرد.

تهديد ترامپيسم به مثابه نازيسم

امير سرتيپ امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان روز سه‌شنبه به محض ورود به مسكو در جمع خبرنگاران در تشريح برنامه‌هاي خود در اين سفر گفت: «در اين سفر حول موضوعات مختلف، موضوعات دو‌جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي نيز ‌با ساير مقامات روسيه و ‌وزير دفاع روسيه مذاكراتي خواهيم داشت.» ‌وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه در حاشيه اين كنفرانس با ‌وزراي دفاع شركت‌كننده نيز ديدار و گفت‌وگو خواهم داشت، تصريح كرد: «در اين ديدارها، حول مسائل دو‌جانبه منطقه و بين‌المللي گفت‌وگو خواهيم كرد.» امير سرتيپ حاتمي در تشريح اهميت كنفرانس امنيتي مسكو خاطرنشان كرد: «اين اجلاس يك فرصت مغتنم و مناسبي است كه مقامات و مسوولان و سياستمداران‌كشورهاي مختلف به‌ويژه در حوزه دفاعي و امنيتي، مسائل مختلف امنيتي امروز جهان را با هم طرح ‌و نظرات‌شان را بيان كنند و نظرات ديگران را نيز بشنوند.» وي با ابراز ا‌ينكه «امروز با مسائل مختلف امنيتي در جهان مواجه هستيم»، ادامه داد: «امروز مهم‌ترين موضوع ترامپيسم در جهان است كه ‌يك ويژگي شبيه نازيسم دارد و با ويژگي‌هايي مثل خودخواهي، ظلم و زير پا گذاشتن اصول انساني و قواعد بين‌المللي امنيت جهان را با مخاطرات جدي مواجه كرده است‌.» وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران تأكيد كر‌د: «در چنين كنفرانس‌هايي ابعاد اين خطرات گفت‌وگو مي‌شود و حاصل آن پيدا كردن راهكارهاي مشترك و رسيدن به دنياي امن‌تر خواهد بود.»

حضور هيات ايران در رژه نظامي چين

روز گذشته رژه بزرگداشت هفتادمين سالگرد تشكيل نيروي دريايي چين در بندر شرقي چينگدائو با حضور شي جين پينگ، رييس‌جمهور اين كشور برگزار شد و از تازه‌ترين دستاوردهاي دريايي ارتش آزادي‌بخش خلق چين، به ويژه اولين ناو هواپيما‌بر تمام چيني، رونمايي شد. فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در اين مراسم به نمايندگي از ايران در كنار نمايندگان 12 كشور ديگر جهان از جمله هندوستان، ژاپن، ويتنام و استراليا، حاضر بود. دريادار خانزادي در حاشيه اين مراسم با فرمانده نيروي دريايي ارتش‌آزادي‌بخش خلق چين ديدار و در مورد توسعه همكاري‌هاي نظامي دو كشور رايزني كرد. به گزارش فارس، فرمانده نيروي دريايي ارتش در اين ديدار ضمن تاكيد بر روابط رو به رشد و مطلوب بين دو كشور، گفت: «با توجه به اهميت و حساسيت بالاي اين اجلاس براي كشور چين، بنده به عنوان نماينده نيرو‌هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در اين مراسم شركت كردم كه اين اتفاق به معني اهميت و درك متقابل بين ايران و چين و نيروهاي مسلح دو كشور است.» وي افزود: «به دليل موقعيت ژئوپوليتيك راهبردي، امروزه شاهد خيزش تمدن دريايي در اقيانوس آرام توسط چين و در شمال اقيانوس هند توسط ايران اسلامي هستيم. اين اتفاق منجر به ترك قدرت‌هاي استكباري از مناطق دريايي ما خواهد شد و قدرت‌هاي منطقه قطعا خلأ امنيتي را پر خواهند كرد و هيچ نيازي به حضور بيگانگان نيست.» فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينكه كشور ايران و چين در اقيانوس‌ها و دريا‌ها داراي مرزهاي مشتركي هستند، افزود: «با بهره‌گيري از اين مرزهاي مشترك و تقويت همكاري‌هاي آموزشي، فني و عملياتي بين نيروي دريايي ارتش دو كشور، ان‌شاءالله مي‌توانيم در آينده‌اي نزديك شاهد تعاملات و همكاري‌هاي بيشتري بين دو كشور در موضوعات مختلفي باشيم.» دريادار خانزادي با توجه به برگزاري رزمايش بين‌المللي در قالب آيونز و همچنين رزمايش مشترك ايران و روسيه، خواستار حضور نيروهاي دريايي كشور چين در اين رزمايش شد.

همزمان با برگزاري رژه سالگرد تاسيس نيروي دريايي چين، خبرگزاري بريتانيايي رويترز در گزارشي تفصيلي به تلاش‌هاي شي جين پينگ، رييس‌جمهور اين كشور براي بازسازي ساختار ارتش آزادي‌بخش خلق پرداخته و تاكيد مي‌كند با فرماندهي شي جين‌پينگ، ارتش چين در حال جبران سريع عقب‌ماندگي‌هايش نسبت به امريكا و حتي در زمينه‌هاي سبقت گرفتن از نيروهاي مسلح ابرقدرت غرب است. در اين گزارش تفصيلي كه با عنوان «چگونه چين جاي امريكا را به عنوان غول نظامي آسيا مي‌گيرد» منتشر شده است، خبرنگاران رويترز از تلاش‌هاي رييس‌جمهور اين كشور در مبارزه با فساد در ارتش و تشكيل يك فرماندهي قدرتمند و متمركز براي تبديل ارتش آزادي‌بخش خلق به بزرگ‌ترين و قدرتمندترين ارتش جهان نوشته‌اند. به نوشته رويترز، بعد از دهه‌ها تلاش واشنگتن براي تبديل چين به يك شريك براي امريكا در مسائل جهاني، حالا امريكا ناگهان با اين چالش مواجه شده كه چين آماده گرفتن جايگاه امريكا به عنوان اصلي‌ترين قدرت نظامي در آسياست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون