• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4350 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۵ ارديبهشت

درگيري نشريات با كمبود و گراني كاغذ همچنان ادامه دارد

سكوت ارشاد در برابر كاغذ

گروه اجتماعي

بيست و هشتم فروردين بود كه محمد خدادي، معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدارش با اعضاي هيات‌مديره خانه‌ مطبوعات ايران گفت: «در حوزه اقتصاد رسانه بايد به سمت مديريت رسانه و رسانه‌داري حرفه‌اي حركت كنيم و در اين مسير به شريك‌سازي، مخاطب‌محوري و اثرگذاري توجه ويژه داشته باشيم.» خدادي در همان جلسه تاكيد كرد كه بسياري از مشكلات رسانه‌ها توسط خود آنها قابل‌حل است: «معتقدم همچنان رسانه‌ها نقش موثري در كشور دارند منتها نيازمند روزآمدي و كارآمدي بيشتر هستند، امروز با الگوهاي دو دهه قبل، نمي‌توان رسانه‌داري كرد. بخشي از موانع پيش روي رسانه‌ها نيز سخت‌افزاري است كه با همفكري و تعامل با هم مي‌توان آنها را از پيش‌رو برداشت.» بخشي از آن «مشكلات سخت‌افزاري» كه خدادي به آن اشاره كرد بي‌شك مشكل نوسان قيمت و كمبود كاغذ است كه حالا دامنگير مطبوعات شده و البته وزارت ارشاد هم ترجيح مي‌دهد در موردش سكوت كند.

«بار ديگر تاكيد مي‌كنيم نفس‌هاي به شماره افتاده نشريات مكتوب در سال 97 مي‌رود تا در تندباد كم‌توجهي‌ها و سوء‌مديريت بخش‌هاي مسوول در دولت و ساير دستگاه‌هاي تصميم‌گير، قطع شود و بيمار در حال احتضار مطبوعات، براي هميشه رخت از كشور بربندد.» اسفند ماه سال 97 بود كه به دنبال رشد قيمت اقلام اصلي براي انتشار مطبوعات نظير كاغذ و زينك، الياس حضرتي، مديرمسوول روزنامه اعتماد، مصطفي كواكبيان، مديرمسوول روزنامه مردم‌سالاري و محمدعلي وكيلي، مديرمسوول روزنامه ابتكار در نامه‌اي سرگشاده خطاب به حسن روحاني، رييس‌جمهور احتمال تعطيلي مطبوعات را متذكر شدند. با وجود تذكرها و با وجود اينكه مطبوعات و نشريات دولتي و خصوصي همچنان با مشكل گراني و البته كمبود مواجه هستند همچنان پاسخ درستي در مورد تنظيم بازار كاغذ وجود ندارد.

روز سه‌شنبه 3 ارديبهشت آيين افتتاحيه سي‌ودومين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب در مصلاي تهران برگزار شد. سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم در مورد اهميت صنعت نشر و فعاليت در حوزه كتاب اظهار داشت: «كتاب را بايد به عنوان سفير و سفارتخانه در نظر گرفت. امروزه همه ما مي‌دانيم كه ديپلماسي عمومي موثرتر از ديپلماسي رسمي است. در ديپلماسي عمومي نيز ديپلماسي فرهنگ در كتاب سهم مهمي را در اختيار دارد. تصويري كه در جهان از ما وجود دارد و جهان ما را به آن مي‌شناسد كتاب است. ايران را به شاهنامه، مثنوي و گلستان و بوستان و نظامي و شفا و قانون بوعلي مي‌شناسند. ما را به كتاب مي‌شناسند. كتاب سفيري سيار و فعال است و ايران با اين نگاه بايد به مساله‌ كتاب توجه داشته باشد.» صحبت‌هاي صالحي در حالي منتشر شد كه در ماه‌هاي منتهي به نمايشگاه ناشران مختلف در تلاش بودند تا براي رساندن كتاب‌هاي خود به نمايشگاه كتاب كاغذ مورد نياز خود را تعيين كنند و در اين ميان داغ شدن بازار جست‌وجو و خريد كاغذ به بحراني‌تر شدن آن دامن زد. حالا شرايط براي حبس كاغذ و توزيع نشدن آن به صورت متناسب با نياز بازار فراهم‌تر شده است. نوسان قيمت، برخي توزيع‌كنندگان را به اين فكر انداخته است تا دست نگه دارند و منتظر قيمت‌هاي تازه‌تر باشند.

روز بيست و هشتم فروردين، همزمان با ديدار معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعضاي هيات‌مديره خانه‌ مطبوعات، حسين ميرباقري، رييس اتحاديه كاغذ و مقوا در گفت‌وگو با ايبنا گفت: «قيمت كاغذ، واردات و قيمت دلاري كاغذ مشخص و همه اين مسائل شفاف و روشن است. واردات كاغذ با ارز آزاد نداشتيم و كاغذ تحرير فقط با ارز دولتي وارد شده است. اكنون مسووليت توزيع كاغذ با اتحاديه كاغذ و مقوا نيست؛ بلكه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و اين وزارتخانه بايد در اين باره اظهارنظر كند. اگر توزيع مناسب بود كه اين وضع به وجود نمي‌آمد، پس توزيع مناسب و نظارت نيست. اگر توزيع و نظارت مناسب باشد، چه دليلي دارد كاغذي كه با دلار 4هزار و 200 تومان به كشور وارد شده، الان به قيمت‌بندي 400هزار تومان خريد و فروش شود. اين سوال ما از كساني است كه مي‌گويند توزيع مناسب داريم، در حالي كه توزيع مناسب و نظارت نيست. اين كار نظارت و توزيع خوب مي‌خواهد. بهترين پخش و توزيع را اتحاديه كاغذ و مقوا دارد و من الان 600 عضو دارم. اما اينكه چه دليلي دارد و چرا بايد اين اتفاقات بيفتد، نمي‌دانم.» ميرباقري در مصاحبه‌اش چندين بار تاكيد كرد كه توزيع كاغذ در دست ارشاد است و وقتي پخش را به كسي ديگر داده‌اند نبايد درباره نظارت بر بازار كاغذ سراغ اتحاديه رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون