• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4351 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت

اصلاح نظام دستمزد را جدي بگيريد

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد اگر مي‌خواهيم به سمت رونق توليد برويم و مشكلات معيشت كارگران را حل كنيم، بايد اصلاح نظام مزدي را در دستور كار قرار بدهيم.

محمد شريعتمداري در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه و در دومين روز از هفته كار و كارگر، با بيان اينكه كارگران ستون فقرات كشورند و در پيروزي انقلاب اسلامي در كنار انقلاب بودند، اظهار كرد: با وجود آنكه نظام سلطه تلاش داشت در صفوف ملت رخنه ايجاد كند اما كارگران همواره در كنار انقلاب بودند و با حداقل‌ها قناعت كردند و هيچ‌گاه نگذاشتند رخنه‌اي در صفوف ملت از طريق اين طبقه اصيل به وجود آيد.

او ادامه داد: در بيانات رهبر معظم انقلاب در جلسه‌اي كه اخيرا در محضرشان بوديم، بر لزوم توجه به فرهنگ كار تاكيد شد و مضرات بيكاري مورد اشاره قرار گرفت. امسال سال رونق توليد است و قوام توليد به وجود كارگر وابسته است لذا بايد ارزش كار را در شكلي كه به زبان مردم قابل دريافت باشد، نشان بدهيم و اميدواريم همه رسانه‌ها به اين امر مهم توجه كنند. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كار را يك منزلت و داراي جايگاه معنوي دانست و گفت: ما اميدواريم تكريم كارگران در سراسر كشور جدي گرفته شود و كارگر و كارفرما محترم شمرده شوند، چون كارفرمايي كه مورد تكريم قرار گيرد، به سمت كارآفريني حركت مي‌كند و در جهت اشتغال بيشتر گام برمي‌دارد و كارگري هم كه تكريم شود، كيفيت كارش را بالا برده، عشق را با كارش ممزوج و خلق ارزش افزوده و ثروت مي‌كند كه در نهايت رغبت مصرف‌كننده ايراني به خريد كالا را به اختيار خودش بالا مي‌برد.

شريعتمداري دنياي امروز را دنياي رقابت عنوان كرد و گفت: بين فرصت‌هاي شغلي موجود در كشورهاي جهان رقابت است و اگر ما مي‌خواهيم از اين فرصت‌ها استفاده كنيم بايد برنامه داشته باشيم.

او ادامه داد: در سال رونق توليد، صيانت از اشتغال موجود، از مهم‌ترين وظايف است و در اين راستا نيازمند اتخاذ سياست‌هاي مالياتي حامي توليد و بازنگري تصميمات شوراي پول و اعتبار در تخصيص منابع مورد نياز براي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي هستيم.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تاكيد كرد: امسال بايد هر چه بيشتر به سمت بهبود قوانين كسب و كار برويم. طي سال‌هاي گذشته ۱۴۰۰ قانون اصلاح شده و مقررات زائد برداشته شده است، به همين دليل امسال بايد سياست‌هاي تجاري مناسبي را اتخاذ كنيم.

شريعتمداري خاطرنشان كرد: سال گذشته كه مسووليت وزارت صنعت، معدن و تجارت را داشتم، ۱۴۰۰ قلم گروه كالايي كه در كشور توليد مي‌شد، ممنوع كردم و معتقدم فرصت شغلي ايراني با خريد و توليد كالاي ايراني به وجود مي‌آيد و غير از اين باشد فرصت شغلي در اختيار رقيب قرار مي‌گيرد. به گفته شريعتمداري، مهم‌ترين ركن رونق توليد توجه به معيشت كارگران است و در همين راستا وزارت كار طي روزهاي پاياني سال گذشته در قالب سه‌جانبه‌گرايي تلاش كرد فاصله بين سبد معيشت و حداقل دستمزد كارگران را ثابت نگه دارد.

وي گفت: اگر امسال مي‌خواهيم توليد را جدي بگيريم و مشكلات بنگاه‌هاي توليدي را حل كنيم، بايد به معيشت كارگر بيش از پيش توجه كنيم و اين امر مستلزم آن است كه اصلاح نظام مزدي با جديت در دستور كار قرار بگيرد.

به گفته وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اگر كارگران از سود واحدهاي توليدي در حد كارآفريني خود بهره‌مند شوند، با علاقه بيشتري به كار مي‌پردازند و كالاي با‌كيفيت توليد مي‌كنند.

شريعتمداري افزود: فقر، طراوت را از كار و توليد مي‌گيرد و باعث حوادث ناشي از كار مي‌شود.

او در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روند خصوصي‌سازي در كشور گفت: امسال بنا داريم موضوع سهيم كردن كارگران در مالكيت بنگاه‌ها به شكل تعاوني را دنبال كنيم و معتقديم اگر كارگران سهامدار بنگاه‌ها شوند و در مالكيت توليد و مشاركت آن نقش داشته باشند هم در بهره‌وري بنگاه و هم كيفيت كار توليدي اثرگذار است. شريعتمداري همچنين با تاكيد بر تامين كالاهاي ضروري و مورد نياز كارگران از طريق تعاوني «امكان» اظهار كرد: امروز كه ارز نيمايي داريم، بايد كالاهاي مصرفي كارگران از طريق تعاوني «امكان» با قيمت تمام شده معقول در اختيار كارگران قرار بگيرد. تعاوني امكان موظف است بر اساس نظام نيمايي در جهت تأمين اقلام مورد نياز كارگران گام بردارد.

وي در عين حال به موضوع فقر مهارتي در كشور اشاره كرد و گفت: در شرايطي كه با فقدان مهارت روبه‌رو هستيم، بايد به سمت مهارت‌آموزي برويم و با فقر مهارتي مبارزه كنيم. خوشبختانه شوراي عالي فني و حرفه‌اي را در كشور تشكيل داديم و درخواست كرديم كه ۵۰۰ ميليون يورو منابع ارزي در اختيار واحدهاي اقتصادي براي افزايش مهارت جوانان و كارگران قرار گيرد تا مهارت‌افزايي به عنوان يك مفهوم جدي مورد توجه واقع شود. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش پاياني سخنان خود با بيان اينكه دولت در سال جاري به سمت اشتغال پايدار خواهد رفت، گفت: دولت با مجوز مقام معظم رهبري، ۱.۵ ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي را براي طرح اشتغال پايدار روستايي برداشت كرد كه ۷۵۰ ميليون دلار آن به ميزان هفت هزار ميليارد تومان در اكثر روستاهاي كشور براي فعاليت‌هاي توليدي اختصاص يافته و ۱۲ هزار ميليارد تومان آن در سال جاري اختصاص داده خواهد شد.

شريعتمداري گفت: امسال برنامه ما در جهت اشتغال پايدار حركت به سمت اقتصاد دانش‌بنيان، مشاغل خانگي، طرح‌هاي داراي توجيه اقتصادي و استفاده از ظرفيت زنان سرپرست خانوار خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون