• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4351 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت

عدد و رقم

۱۶ميليون تن

صادرات غيرنفتي از خوزستان

ناظر گمركات خوزستان گفت: ۱۶ ميليون و ۷۴۴ هزار و ۹۵۴ تن كالاهاي غيرنفتي به ارزش هشت ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار سال گذشته از گمركات خوزستان صادر شد.

به گزارش كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، غلامرضا بلوطي‌ميرزا با اشاره به صادرات ۱۶ ميليون و ۷۴۴ هزار و ۹۵۴ تن كالاهاي غيرنفتي به ارزش هشت ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار سال گذشته از گمركات خوزستان اظهار داشت: اين ميزان صادرات از گمركات خوزستان در مقايسه با سال ۹۶ از نظر ارزشي ۱۲ درصد افزايش نشان مي‌دهد. او گفت: مقصد كالاهاي صادراتي از گمركات خوزستان به كشورهاي چين، عراق، امارات متحده عربي، هندوستان، اندونزي، تايلند، عمان، كويت و مصر بوده است. به گفته ناظر گمركات خوزستان در اين مدت درآمد گمركات استان ۲۹ هزار و ۴۳۹ ميليارد و ۵۲۷ ميليون ريال بوده كه نسبت به سال ۹۶ حدود ۹ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

۱۴.۸ ميليارد دلار

قرارداد براي تسهيلات ارزي با بانك‌ها

در ۹ ماهه اول سال گذشته، قرارداد عامليتي با مجموع ۱۴ ميليارد و ۸۵۰ ميليون دلار جهت اعطاي تسهيلات ارزي از محل ذخاير ارزي با ۲۰ با

نك منعقد شده است. بر اساس حكم صندوق توسعه ملي كه تاكيد دارد اعطاي كليه تسهيلات آن صرفا از طريق عامليت بانك‌هاي دولتي و غيردولتي باشد، صندوق نيز در همين راستا سالانه براي ارايه تسهيلات از محل ذخاير ارزي خود نسبت به انعقاد قرارداد با بانك‌هاي عامل اقدام مي‌كند. اين در حالي است كه بررسي عملكرد تسهيلات ارزي صندوق توسعه ملي در ۹ ماهه اول ۱۳۹۷ از اين حكايت دارد كه تعداد ۲۰ فقره قرارداد عامليت اعطاي تسهيلات ارزي در مجموع با مبلغي حدود ۱۴ ميليارد و ۸۵۰ ميليون دلار تنظيم و جهت امضا و اجرايي شدن به بانك‌هاي عامل ارسال شده است. در اين مدت در مجموع ۱۹ فقره از اين قراردادها به مبلغ ۱۴ ميليارد و ۷۵۰ ميليون دلار اجرا و ابلاغ شده است. در بين بانك‌هاي عامل، بانك صنعت و معدن و ملت با ۲۰۰۰ ميليارد دلار، پاسارگاد ۱۵۰۰ و تجارت با ۱۵۰۰ و همچنين سپه، كشاورزي و ملي هر يك با ۱۰۰۰ ميليارد دلار بيشترين مبلغ قراردادهاي عامليت پرداخت تسهيلات ارزي را داشته‌اند. گفتني است از محل منابع ارزي صندوق توسعه ملي كه سالانه از بخشي از درآمدهاي نفتي ذخيره مي‌شود، اين امكان وجود دارد كه در دو بخش ارزي و ريالي منابعي براي بخش‌هاي خصوصي، تعاوني و بنگاه‌هاي اقتصادي متعلق به موسسات غيرعمومي دولتي در قالب تسهيلات پرداخت شود.

۱۸ درصد

افزايش حقوق كارمندان شركت‌هاي دولتي

بر اساس مصوبه هيات دولت، در حالي در سال ۹۸ حداقل افزايش حقوق كارمندان دولت كمتر از ۴۴۰ هزار تومان نخواهد بود كه افزايش حقوق كارمندان شركت‌هاي دولتي از جمله شركت نفت و بانك مركزي ۱۸ درصد است. هيات وزيران به پيشنهاد سازمان‌هاي برنامه و بودجه و اداري و استخدامي، ضريب حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها را 30200 ريال تعيين كرد. بر اساس بند 2 مصوبه ضريب حقوق كارمندان دولت، ضريب حقوق شاغلان مشمول قانون مديريت خدمات كشوري، كارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت براي سال جاري 2120 ريال تعيين شد. حداقل افزايش حقوق براي سال جاري از 440 هزار تومان كمتر نخواهد بود. بر اساس بند 4 اين مصوبه، افزايش حقوق كارمندان موسسات انتفاعي وابسته به دولت، نهادها و موسسات عمومي غيردولتي و شركت‌هاي دولتي داراي مقررات خاص از جمله شركت نفت، سازمان انرژي اتمي، سازمان‌هاي موضوع ماده 5 قانون رفع موانع توليد و ارتقاي نظام مالي كشور و همچنين بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، در سال 1398 به ميزان 18 درصد تعيين مي‌شود.

۶ درصد

افزايش واردات نفت چين از ايران در مارس

چين در ماه مارس ۵۴۱۱۰۰ بشكه در روز از ايران نفت وارد كرد كه اين رقم نسبت به ماه قبل از آن ۶ درصد افزايش داشته است. به گزارش رويترز، واردات نفت خام ايران توسط چين 25 درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافت، در حالي كه واردات از عربستان سعودي افزايش يافت و اين كشور را براي دومين ماه تبديل به بزرگ‌ترين عرضه‌كننده نفت به چين كرد. چين، بزرگ‌ترين وارد كننده نفت جهان در ماه مارس 2.3 ميليون تن معادل حدود 541100 بشكه در روز از ايران نفت وارد كرد كه نسبت به 509700 بشكه در روز ماه فوريه 6 درصد افزايش داشت. واردات از ايران قبل از تصميم اين هفته امريكا براي پايان دادن به معافيت‌ها از تحريم‌هاي نفتي اين كشور افزايش يافته بود. امريكا روز دوشنبه از خريداران نفت ايران خواست تا ماه مه ‌واردات از ايران را متوقف كنند وگرنه تحريم مي‌شوند و با اين كار به معافيت‌هاي شش ماهه‌اي كه به هشت خريدار نفت ايران داده بود، پايان داد. اكثر اين كشورها در آسيا قرار دارند كه مي‌توانستند مقدار محدودي از ايران نفت بخرند.

۱۷۴ هزار واحد مسكوني

آسيب‌ديده از سيل

عزيز‌الله مهديان ، معاون بنياد مسكن گفت: بر اساس ارزيابي‌ها كل واحد‌هاي مسكوني خسارت‌ديده در استان‌هاي سيل‌زده ۱۷۴ هزار واحد است كه حدود ۷۳ هزار واحد بايد تخريب و احداث شود و بقيه واحدهاي مسكوني نياز به تعمير دارند. معاون بازسازي مسكن روستايي بنياد مسكن كشور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما گفت: حدود 73هزار واحد بايد تخريب و احداث شوند و بقيه واحدهاي مسكوني نياز به تعمير دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون