• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4365 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت

خبر

در ادامه رايزني‌هاي منطقه‌اي

ظريف به تركمنستان رفت

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در صدر يك هيات بلندپايه سياسي- اقتصادي و در چارچوب رايزني‌ها و مشورت‌هاي دو كشور عازم عشق‌آباد، پايتخت جمهوري تركمنستان شد. ظريف در اين سفر و در ديدار با مقامات ارشد تركمنستان راه‌هاي گسترش روابط دو جانبه از جمله در زمينه‌هاي سياسي، تجاري، حمل و نقل، انرژي، گمركي همچنين تحولات منطقه‌اي و جهاني را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد داد. پيش از انجام اين سفر، محمدجواد ظريف با انتشار پيامي در حساب كاربري توييتر خود خطاب به رييس‌جمهور امريكا نوشت كه جان بولتون و همدستانش در «تيم ب» از گذشته به دنبال پياده كردن نقشه خود براي ايران بوده‌اند با اين تفاوت كه در طرح آنها در آن زمان شماره تلفن داده نشده بود.

 

توصيه برجامي انديشكده اروپايي

انديشكده مطرح اروپايي در يادداشتي به اتحاديه اروپا به ويژه آلمان، فرانسه و انگليس توصيه كرد به منظور حفظ برجام، سازوكار ويژه «اينستكس» را عملياتي كنند. به گزارش فارس، انديشكده «شوراي روابط خارجي اروپا» در يادداشتي با هشدار درباره احتمال فروپاشي كامل برجام از اتحاديه اروپا و 3 كشور فرانسه، آلمان و انگليس خواسته كه با راه‌اندازي سازوكار ويژه موسوم به اينستكس مانع از شكست اين توافق هسته‌اي شوند. اين انديشكده با اشاره به تصميم برجامي اخير ايران يادداشتي تحت اين عنوان منتشر كرده است:«۶۰ روز براي نجات برجام(فرصت وجود دارد)». شوراي روابط خارجي اروپا مي‌نويسد:«هم اروپا و هم ايران خواهان نجات دادن توافق هسته‌اي(برجام) هستند اما هر دو طرف در صورتي كه مي‌خواهند از سوءمحاسبات خطرناك اجتناب كنند بايد كاملا موضع طرف مقابل را درك كنند». از نظر اين انديشكده، راه‌اندازي سازوكار ويژه موسوم به «اينستكس» تا اواسط تابستان پيش رو بايد اولويت كشورهاي اروپايي قرار گيرد. در يادداشت آمده است:«يك هدف واقع‌گرايانه و ملموس اين است كه اروپا و ايران اولويت‌شان را روي عملياتي‌سازي سازوكار ويژه تجاري تا اواسط تابستان بگذارند. براي كمك به پيش بردن اين اولويت، ايران و 3 كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان) بايد براي اقداماتي از قبيل اطمينان يافتن از اجراي هنجارهاي حداقلي ضروري در رابطه با مسائل مرتبط با پولشويي توسط نهاد ايراني متناظر اينستكس، توصيه بيشتري از سوي بخش خصوصي دريافت كند». اين اتاق فكر اروپايي مي‌افزايد:«اگر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا سهامدار اينستكس شوند و اگر تعدادي از مراودات در بخش كمك‌هاي بشردوستانه از طريق اين سازوكار انجام شود در آن صورت يك نشانه مشخص درباره پيشرفت بروز خواهد كرد».

 

سرنخ‌ جديد از نقش اتباع عربستان در حملات تروريستي سريلانكا

مقامات سريلانكا اعلام كردند كه يك شخصيت مذهبي عربستاني را به دليل تحريك گروه جماعت توحيد براي انجام عمليات تروريستي در اين كشور بازداشت كرده‌اند. به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، مقامات دولت سريلانكا بر اين باورند كه شهروند سعودي بازداشت شده، عامل تحريك «ظهران هاشم» رييس گروه جماعت توحيد سريلانكا براي انجام عمليات خونين عليه كليساهاي در شهر كلمبو، پايتخت اين كشور بوده است. به گفته منابع خبري «محمد عليار» شهروند 60 ساله عربستان بازداشت شده، بنيانگذار مركز ارشاد اسلامي در سريلانكاست و مديريت يك مسجد، مدرسه مذهبي و كتابخانه ديني را در شهر «كاتانكودي» سريلانكا بر عهده دارد. پليس سريلانكا نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد، اطلاعات به دست آمده، نشان مي‌دهد كه مظنون دستگير شده ارتباط نزديكي با ظهران هاشم، رهبر سلفي‌هاي سريلانكا دارد. به گفته پليس سريلانكا، عليار همچنين در آموزش عوامل حمله تروريستي به كليساهاي كلمبو نقش اساسي داشته است. در پي وقوع همزمان حملات انتحاري به 3 كليسا و 3 هتل در اول ارديبهشت ماه جاري در كلمبو كه در جريان برگزاري مراسم عيد پاك انجام شد بيش از 200 تن كشته و افزون بر 500 تن ديگر نيز زخمي شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون