• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4368 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت

كتابخانه

روايت تحقير انسان

عليرضا رحيمي‌نژاد| «سگ» اريك امانوئل اشميت؛ روايت انسان‌هايي است تحقيرشده در يك نظام نژادپرست. دوراني كه نازي‌ها يكه تازي مي‌كردند، تنها خود را نژاد برتر مي‌دانستند و ديگران را خفيف و حقير. چنان حقير كه ديگر به رنج و عذاب هم نوعت هم بي‌اعتنا مي‌شوي و تنها به دنبال نجات خود از آن ظلمت هستي. گاهي چنان از جانب آدميان مورد هجوم و حمله قرار مي‌گيري كه تنها توجه يك حيوان نور اميد را در دلت زنده مي‌كند. وقتي از همه‌چيز و همه انسان‌هاي اطرافت دلزده شده‌اي، اين يك سگ است كه انسانيت تو را پاس مي‌دارد و در روح تحقيرشده‌ات اميد مي‌دمد، اين يعني چشيدن مزه انسانيت در اوج حقارت. روايت رمان از زبان اول شخص است و ريتمي تند دارد. داستان داراي چنان تعليقي است كه صفحه به صفحه تو را درگير خود مي‌كند.

تاريخ از فاصله نزديك

محمود اشرف زارعي| رضا جولايي نويسنده‌ شناخته‌شده و صاحب‌سبك در ژانر رمانِ تاريخي در آخرين روزهاي سال گذشته تازه‌ترين اثر خود را توسط نشر چشمه به مخاطبانش عرضه كرد. «شكوفه‌هاي عناب» رماني‌ است كه وقايع آن در بستر تاريخ معاصر به‌طور ويژه روزهاي منسوب به يوم‌التوپ اتفاق مي‌افتد و محوريت اين وقايع اعدام روزنامه‌نگار معروف روزنامه‌ صوراسرافيل، ميرزاجهانگيرخان است. رضا جولايي با بهره‌گيري هنرمندانه از چهار راوي گوناگون توانسته وقايع روزهايي ملتهب در دل تاريخ را از زواياي متنوعي بازسازي كند تا از اين طريق به مخاطبش كمك كند دريافت جامعي از اين برهه تاريخي داشته باشند. روايات متداخلِ قصه‌اي واحد كه با نخ‌هايي مريي و نامريي به هم متصل مي‌شوند و شاكله‌اي يك‌دست ولي در عين‌حال چندپاره را براي قصه‌ رقم مي‌زنند، از طرف ديگر تسلط جولايي بر زبان‌هاي چهارگانه‌ راوي‌هايش و اشراف به وجوه مختلف تاريخ معاصر، «شكوفه‌هاي عناب» را تبديل به يك رمان مهم و خواندني در ژانر خودش كرده است.

نامه‌اي به فرزندم

نگار قانوني|از سال 1394 كار گردآوري مجموعه كتاب‌هاي نامه‌اي به فرزندم (نامه‌ها و مصاحبه‌هايي از مفاخر و مشاهير ماندگار تاريخ و معاصر ايران) آغاز شده است. جلد اول طي 3 سال و در سال 1396 به پايان رسيده كه مشتمل بر 61 اثر شامل نامه و وصيتنامه و سروده و مصاحبه است و جلد دوم نيز طي سال‌هاي 1396 و 1397 مشتمل بر 68 اثر گردآوري شده است. اعضاي فرهنگستان‌هاي جمهوري اسلامي ايران، چهره‌هاي ماندگار و بزرگان و مفاخر و مشاهير معاصر كشور در عرصه‌هاي فرهنگ و جامعه، زبان و ادب فارسي، هنر، علوم و فنون و عرصه توليد و كارآفريني در اين مجموعه كتاب آثار بي‌نظير خود را خطاب به آينده‌سازان كهن‌ديار ايران‌زمين ارايه كرده‌اند. جلد اول در 503 صفحه با مقدمه دكتر فتح‌الله مجتبايي و استاد هوشنگ مرادي‌كرماني و جلد دوم در 548 صفحه با مقدمه دكتر محمدرضا نصيري به جوانان و خانواده‌ها ارايه شده است.

رماني از فيلمساز جوان

تينا جلالي| بهمن كاميار از فيلمسازان جوان سينماست كه به تازگي اولين كتاب او تحت عنوان «اينجا شب‌هايش بلند است» توسط نشر «كوله‌پشتي» منتشر شده است. سال گذشته همين روزها بود كه دو فيلم با نام‌هاي «در وجه حامل» و «مرداد» را به صورت همزمان بر پرده سينماها برد. در معرفي او بايد گفت كه كاميار نويسنده همه فيلمنامه‌هاي (بلند و كوتاه) بوده كه كارگرداني كرده است. حالا رمان «اينجا شب‌هايش بلند است» را نوشته است؛ داستان اين كتاب درباره دختري اهل شهر بم است كه براي تحصيل در رشته معماري به تهران مي‌رود و بعد از شنيدن خبر وقوع زلزله در شهرش دچار بحران روحي مي‌شود و در مسير تازه‌اي از زندگي قرار مي‌گيرد و بايد دست به انتخاب بزند. در اين كتاب خواننده به صورت موازي و همزمان حال و گذشته شخصيت‌هاي داستان را مرور مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون