• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

گزارش «اعتماد» از پيگيري پرونده قتل «ميترا استاد»

«ميترا» چگونه ظهور كرد؟

گروه اجتماعي

چند ساعت بعد از آنكه محمدعلي نجفي، شهردار اسبق تهران به قتل «ميترا استاد» همسر دومش اعتراف كرد؛ با لباس زندان براي بازجويي و تحقيقات مقدماتي روانه دادسرا شد. سخنان ديروز محمدعلي نجفي و دختر او از همين ابتداي رسيدگي به پرونده، پرسش‌ها و ابهامات متعددي را ايجاد كرد. هرچه از شدت شوك اوليه انتشار خبر قتل «ميترا استاد»، كاسته مي‌شود، پرسش‌هاي بيشتري درباره اين حادثه تكان‌دهنده شكل مي‌گيرد. در اين ميان خبرها به قدري زياد و گاهي ضد و نقيض است كه مخاطبان نمي‌دانند كه بايد كدام‌يك را قبول كنند و به كدام‌شان اعتماد نكنند. به گزارش «اعتماد» نجفي هر چند ديروز به صراحت گفت كه دليل قتل «اختلافات شديد زناشويي» با «ميترا استاد» بوده است اما در عين حال در ميان توضيحاتش سعي كرد كه قدري از پيشينه رابطه با مقتول و دليل بروز اختلاف‌ها هم حرف بزند. نجفي ديروز گفت كه ظرف يك سال گذشته او و همسرش با يكديگر اختلاف داشته‌اند. بررسي‌هاي مستقل خبرنگار «اعتماد» اين ادعا را تاييد مي‌كند. يك منبع آگاه در اين باره به «اعتماد» خبر داده كه در ايام تعطيلات نوروز نجفي به همراه همسر دومش به كرمان سفر كرده و در يكي از هتل‌هاي مشهور اين شهر ساكن شده بودند اما به دليل دعواي شديد لفظي و آسيب زدن به وسايل هتل آنها خيلي زود اين هتل را ترك كرده‌اند. به گزارش «ركنا» نجفي هم در دادسرا درباره جزييات اين اختلاف‌نظرها گفت: «ميترا به من و پدر و مادر مرحوم من فحش مي‌داد. او حتي من را كتك مي‌زد و كاملا من را محدود كرده بود.»

ميترا استاد كه بود و چگونه با نجفي آشنا شد؟ او چگونه توانست به دفتر نجفي راه پيدا كند؟ محمدعلي نجفي وقتي شهردار تهران شد از لزوم مبارزه با فساد سخن گفت. او بارها و بارها از اين گفت كه بايد سازمان شهرداري تهران چابك شود. او 13 دي سال 96 در يكي از سخنراني‌هايش نخستين رويكرد مديريتي‌اش را مبارزه با فساد در ساختار شهرداري اعلام كرده بود: «نخستين رويكرد مقابله با فساد در هر سطح و به هر شكلي است؛ در اين ميان بايد برخورد بدون مماشات با متخلفاني كه دنبال فساد هستند صورت گيرد؛ البته ممكن است كسي در كار و تصميم كارشناسي خود اشتباه كند كه اين موضوع قابل اغماض است.» اما عمر شهرداري نجفي دوامي نيافت. او 23 اسفندماه همان سال از اين سمت استعفا كرد. او بعدا در صفحه شخصي‌اش در توييتر نوشت: عذرخواهي مي‌كنم از كساني كه از داخل و بيرون شهرداري در ايام مطرح شدن استعفاي من خواستند تا استعفا را پس بگيرم اما بنده به دلايلي كه بارها گفته شد، نتوانستم اين درخواست يا دستور را بپذيرم؛ البته اين موضوع «خارج از توان و اراده من بود.»

يكي از اتفاقاتي كه مي‌تواند به حل معادله استعفاي ابهام‌برانگيز نجفي كمك كند، انتشار گسترده فايلي بود كه ادعا شده بود با هدف افشاي فساد مالي و اخلاقي شهردار تهران منتشر مي‌شود؛ فيلمي حاوي اتهامات اخلاقي به نجفي بي‌آنكه سند روشن و متقني در اين باره ارايه كند. تدوين و روش پرداخت فيلم آشكارا بر مبناي سناريوي تخريب شهردار وقت طراحي شده بود و براي نخستين‌بار نام «ميترا» در آن مطرح شد. از ميترا به عنوان زني ياد شده بود كه با نجفي رابطه خوبي دارد و با پخش برخي مكالمات نامفهوم و منقطع ادعا شده بود اين زن براي برخي پروژه‌ها در نقش كارچاق‌كن ظاهر مي‌شود و از ارتباطش براي سامان دادن پرونده‌هايي مثل تخلفات ساختماني بهره مي‌گيرد. همان موقع در محافل غيرخبري اين بحث درگرفت كه نجفي قرباني يك دام از سوي جريان‌هاي رقيب شده است اما شهردار وقت تهران هيچگاه در اين باره سخن نگفت. توضيحات ديروز نجفي اما حالا رفته رفته قطعات ديگر پازلي را كه دو سال قبل طراحي شده بود، تكميل مي‌كند. او درباره آشنايي‌اش با ميترا استاد، گفت: «هنوز شهردار نبودم به دفتر كارم آمد مي‌خواست او را در كانديداتوري شوراي شهر اسلامشهر حمايت كنم از آن به بعد آشنا شديم.»

به گزارش «ركنا» نجفي بر اينكه اختلاف خانوادگي علت اصلي جنايت بوده تاكيد كرده اما اين را هم گفته است كه: «ميترا با ارگان‌هاي امنيتي در تماس بود من كاملا تحت نظر بودم. همه تماس‌ها و حركاتم رصد مي‌شد.» نجفي ادعا كرده كه همسرش با يك فرد ناشناس ارتباط داشته است. فردي كه مكالمات ضبط شده نجفي را براي ميترا استاد مي‌فرستاده است در گزارش «ركنا» به نقل از نجفي آمده است: «در واتس‌آپ ديدم كه تمام مكالمات من را شخصي ناشناس ضبط شده براي ميترا مي‌فرستاد. من نمي‌گويم يك نهاد امنيتي اين كار را كرده است شايد يك شخص كه با ميترا در ارتباط بود و در نهاد امنيتي كار مي‌كرد صداهاي من را شنود و ضبط مي‌كرد و در واتس‌آپ با شماره‌اي ناشناس براي او مي‌فرستاد.» انتشار يك ويديو از اظهارات دختر محمدعلي نجفي هم بر گنگي نقش ميترا استاد افزوده است. به گزارش «همشهري» زهرا نجفي در اظهاراتي كوتاه درباره نامه‌اي كه پدرش نوشته و از طريق راننده‌اش به دست دخترش رسانده، گفت: «سه برگ نامه بوده در شش صفحه كه خطاب به من نوشته بود. [در نامه نوشته بود] كه اين خانم با نهادهاي امنيتي در تماس بوده است.» از پيشينه شغلي ميترا استاد اطلاعات چنداني در دست نيست اما بررسي‌هاي خبرنگار «اعتماد» نشان مي‌دهد ميترا استاد، متولد 1362 و اهل كرمانشاه است. او در رشته حسابداري درس خوانده و در سال 1381 با همسر اولش ازدواج كرده بود. زندگي استاد و همسر اولش تا سال 1396 ادامه يافته و آنها يك فرزند پسر به نام مهيار دارند. اين پسر با مادرش زندگي مي‌كرده است. تنها اطلاعات مربوط به فعاليت‌هاي اجتماعي خانم استاد به نامزدي او در جريان دوره گذشته انتخابات شوراي شهر در اسلامشهر مربوط است.

نجفي در دادسرا گفته ظرف يك سال گذشته بارها به همسرش پيشنهاد جدايي داده بوده اما او هر بار چنين پيشنهادي را رد كرده است. به گزارش خبرآنلاين، سرور تابشيان همسر اول نجفي هم درباره سير ارتباط او و ميترا گفته است: «شوهرم ناگهان عوض شد، باور ندارم اين اتفاق افتاده باشد. آرام‌تر از شوهرم كسي را سراغ ندارم. او از وقتي با ميترا استاد ازدواج كرد ديگر مرد سابق نبود. ديگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند. تحت فشار بود. حتي يك‌بار گفت شايد براي خلاصي از رفتارهاي ميترا مجبور به طلاق بشويم اما دلش به اين كار نبود. ميترا بارها شوهرم را تهديد كرده بود به ما كه خانواده‌اش هستيم اسيد بپاشد و ضربه بزند و شوهرم براي اينكه ما در امان باشيم و حساسيتي وجود نداشته باشد رابطه‌مان را قطع كرده بود.» او گفته: «ميترا يكسال فقط شوهرم را تهديد مي‌كرد هنوز دليلش را نمي‌دانم اما از وضعيت شوهرم خيلي نگرانم او حقش اين نبود. مردي بزرگ و با اخلاق كه ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگي زد.»

 

جولان اخبار دروغ

در روز انتشار خبر قتل ميترا استاد خبري در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد مبني بر اينكه همسر دوم نجفي با مرد ديگري رابطه داشته و حتي گفته شده بود كه نجفي در دست نوشته‌اي اعلام كرده همسرش مهدورالدم است. اما چنين خبري از اساس صحت نداشت. هم نجفي و پليس اين شايعه را قويا تكذيب كرده‌اند. بنا به اعلام پليس سفر نجفي به قم هم كه گفته مي‌شد براي ديدار و مشورت درباره مهدور الدم بودن همسرش انجام شده، ربطي به اين موضوع نداشته است. نجفي آن روز پس از ارتكاب قتل به قم رفته بود تا بر سر مزار پدرش فاتحه‌اي بخواند و بعد از آن تصميم گرفته بود براي معرفي خودش به پليس آگاهي برود. به گزارش ايسنا، سردار رحيمي رييس پليس پايتخت درباره دليل سفر نجفي به قم گفت: «نجفي بعد از خروج از خانه رفته قم سر مزار پدرش و برگشته كه دستگير شده است.» رحيمي در پاسخ به اينكه آيا واقعا خيانتي در كار بوده است يا خير، هم توضيح داده آن چيزي كه مطرح است «مشكلات و اختلافات خانوادگي بوده» و ايشان گويا از اين وضعيت خانوادگي و آزار و اذيت‌هايي كه مي‌شده به سطوح آمده است. رييس پليس پايتخت همچنين درباره عملكرد پليس براي دستگيري متهم به قتل، گفت: «به محض اينكه ما باخبر شديم تمام ‌عوامل پليس اقدامات خود براي شناسايي قاتل را آغاز كرد، در همان دقايق اوليه با توجه به مستندات و مدارك و قرائن و شواهد متوجه شديم كه قتل از طرف ايشان است. اما با توجه به اطلاعات و شواهدي كه از فرزند خوانده، تماس‌ها و راننده‌اش به دست آورديم نمي‌خواستيم شرايط طوري شود كه به خودش آسيبي برساند.» رحيمي با بيان اينكه شش نقطه را كه احتمال حضور نجفي در آن مي‌رفت، شناسايي كرديم، گفت: «يكي از اين محل‌ها قم بود. يكي ويلاي‌شان و.... كه در نهايت اين فرد حوالي ساعت ۱۹ در محدوده خيابان وحدت اسلامي مشاهده و در شرايط ترديد براي معرفي خود به آگاهي بود كه تنها مشاهده و دستگير شد.» حال با اظهارات ديروز نجفي و روشن‌تر شدن سويه‌هاي ديگر ماجرا، هر چند براي پليس «قتل به دليل اختلافات خانوادگي» محرز شده اما اين قتل محصول مجموعه‌اي از اتفاقات است كه شايد در جريان رسيدگي به پرونده پيشينه اين اتفاقات روشن شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون