• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

ويلموتس فعاليتش را آغاز كرد

ايران‌شناسي بلژيكي

سامان سعادت

صبح روز چهارشنبه بالاخره مارك ويلموتس با امضاي قرارداد رسمي به عنوان سرمربي جديد تيم ملي ايران معرفي شد. مراسم معارفه ويلموتس در هتل المپيك برگزار شد و طي مراسم رييس فدراسيون و سرمربي جديد به بيان ديدگاه‌هاي خود و نحوه همكاري دوجانبه پرداختند. همچنين يكي از دغدغه‌هاي اصحاب رسانه و اهالي فوتبال كه همان انتخاب دستياران ويلموتس بود نيز به سرانجام رسيد و تكليفش مشخص شد. مرد بلژيكي حالا بعد از كي‌روش هدايت تيم ملي را به عهده خواهد داشت و بايد ديد او در نخستين تصميماتش براي تيم ملي چه راهبردهايي را اتخاذ مي‌كند.

مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال در ابتدا به بيان چگونگي انتخاب ويلموتس و همچنين انتظاراتي كه از اين مربي وجود دارد، اشاره كرد. تاج در بخشي از صحبت‌هايش گفت: «تمامي مسائل كه ممكن بود در آينده منجر به اختلاف شود را بررسي كرديم. احترام متقابل به باشگاه و سرمربيان باشگاه‌ها، احترام متقابل به هواداران و همه موارد ديده شده است. او در اين چند روز تمام بازي‌هاي تيم ملي را ديد. او ديشب هم ادامه فيلم‌ها را ديد. پشتكار او به ما كمك مي‌كند و با برنامه‌ريزي خوبي كار را پيش مي‌بريم. اميدواريم اصحاب رسانه كه هميشه يار و مددكار تيم ملي بوده، همچنان پشت ما باشند.» اين صحبت‌ها نشان مي‌دهد كه تاج از دردسرهاي سرمربي پيشين تيم ملي با رسانه‌ها و باشگاه‌ها عبرت گرفته و حسابي حواسش به اين موضوع بوده است.

مرد بلژيكي نيز بعد از امضاي قرارداد، در مورد نگرشش به ايراني‌ها و فرهنگ ايراني، وضعيت تيم ملي، تعاملش با باشگاه‌ها، اهداف بلندمدت و آوردن خانواده‌اش به ايران صحبت كرد. ويلموتس در رابطه با آشنايي‌اش با فرهنگ مردم ايران گفت كه پيش از قبول مسووليت، فيلم‌ها و كتاب‌هايي در مورد مردم ايران خوانده است تا با فرهنگ مردم آشنا شود. او در ادامه تيم ملي ايران را يك تيم منحصر به‌فرد خواند كه بايد مورد حمايت كامل قرار بگيرد. او همچنين درمورد تعامل با باشگاه‌ها و ديدن بازي‌هاي ليگ، يعني يكي از مشكلات اصلي فوتبال ايران با كي‌روش، گفت: «مطمئنا افرادي را مامور مي‌كنيم تا بازي‌هاي ليگ برتر را رصد كنند. ما همه بازيكنان را مي‌بينيم و اين‌طور نيست كه فقط لژيونرها به تيم ملي دعوت شوند. هر هفته افرادي براي تماشاي مسابقات مشخص مي‌شوند و خودم هم تا جايي كه بتوانم ليگ را تماشا مي‌كنم.» اين اظهارنظر ويلموتس در اولين روز حضورش در فوتبال ايران بدون شك مايه دلگرمي تيم‌هاي باشگاهي و بازيكناني است كه گمان مي‌كردند هيچ‌گاه فرصت حضور در تيم ملي به آنها داده نمي‌شود. ويلموتس در ادامه صحبت‌هايش به اهداف بلندمدتي كه مدنظرش است، اشاره كرد و صعود تيم ملي به جام جهاني 2022 و جام ملت‌هاي آسيا 2023 را از مهم‌ترين اين اهداف دانست. البته كه او بايد به‌زودي متوجه اين نكته شود كه صعود ايران به جام ملت‌هاي آسيا به هيچ عنوان نمي‌تواند هدف فوتبال ايران و دستاوردي براي او به حساب بيايد.

در ادامه بحث به دستياران ويلموتس كشيده شد و او از وحيد هاشميان و مانوئل فريرا به عنوان دستيارانش نام برد. ويلموتس در مورد انتخاب هاشيمان گفت: «درباره دستيار ايراني من به دنبال فردي بودم كه با فرهنگ و مردم ايران آشنا باشد و سابقه بين‌المللي نيز داشته باشد، به همين خاطر وحيد هاشميان را برگزيدم. يكي از دلايل انتخابم هم اين است كه هاشميان به زبان آلماني صحبت مي‌كند و من هم به اين زبان مسلط هستم كه ارتباط گرفتن را براي‌مان راحت مي‌كند.» سرمربي جديد تيم ملي در مورد انتخاب فريرا نيز افزود: «مانوئل فريرا كه
25 سال سابقه همكاري با هم داريم را به عنوان دستيار خودم انتخاب كردم. او در المپيك مارسي مدت زيادي كار كرده است.» در نهايت ويلموتس به حضور خانواده و سه فرزندش در ايران اشاره كرد. براساس اظهارات ويلموتس قرار بر اين است كه او خانواده‌اش را با تمام سختي‌هاي ممكن به ايران بياورد تا در كنار خودش زندگي كنند. بدون شك حضور خانواده سرمربي تيم ملي كمك زيادي به او خواهد كرد تا با آرامش كامل دوران حضورش در ايران را سپري كند و فدراسيون مجبور نيست مدام با تقاضاهاي مرخصي كارمندش موافقت كند.

اولين كنفرانس خبري ويلموتس نشان از آرامشي مي‌دهد كه مدت‌ها تيم ملي از آن به دور بوده است. مرد بلژيكي در اولين مواجهه‌اش با رسانه‌ها و اهالي فوتبال بسيار خونسرد برخورد كرد. انتخاب وحيد هاشميان به عنوان دستيار نيز از ديگر نكاتي است كه حسابي به مذاق رسانه‌ها خوش آمده. وحيد هاشميان با آن سابقه درخشان در فوتبال باشگاهي اروپا و ايران و تيم ملي در كنار شخصيت آرام و حرفه‌اي‌اش بدون شك يكي از بهترين گزينه‌هاي ممكن حضور در تيم ملي به حساب مي‌آيد. شخصي كه مدارج علمي مربيگري را طي كرده، هميشه از حواشي فوتبال ايران به دور بوده و وارد مناسبات رنگي و طرفداري نشده است. حال به نظر مي‌رسد همه ‌چيز آماده است تا ويلموتس با تيم ملي استارت بزند. گويا قرار است هفته آينده اولين ليست دعوت‌شدگان به تيم ملي منتشر و در ادامه اين مربي بيشتر با بازيكنان تيم ملي آشنا شود. اولين آزمون ويلموتس در تيم ملي بازي‌هاي دوستانه با تيم‌هاي سوريه و كره‌جنوبي خواهد بود. ويلموتس در رابطه با آشنايي‌اش با ملي‌پوشان و دو ديدار دوستانه در كنفرانس خبري گفت: «فيلم برخي بازي‌هاي ايران در يكي، دو سال گذشته را ديدم. مطمئنا دو بازي دوستانه‌‌ مقابل سوريه و كره‌جنوبي كه براي هفته آينده هماهنگ شده نيز به ما كمك مي‌كند تا بتوانيم به ارزيابي اوليه مناسبي برسيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون