• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

تغيير در اتمسفر مادريد

كاپيتان در راه جداسري

علي كربلايي

 

 

حدود 70 سال است كه رئال مادريد نبض بازار نقل و انتقالات فوتبال را در دست دارد. مديران اين تيم، از سانتياگو برنابئو تا فلورنتينو پرس همواره كوشيده‌اند تا اين تسلط بر بازار را حفظ كنند. از زماني كه دي‌استفانو و پوشكاش به چامارتين آمدند تا زماني كه رونالدو و كاكا در سانتياگو برنابئو به هواداران معرفي شدند، لوس‌بلانكوس همواره سردمدار بازار بوده. طي 4 فصل اخير با ديوانه‌بازي‌هاي پاري‌سن‌ژرمن رئال مادريد خودش را از بازار كنار كشيده است. اين تيم زماني كه متوجه شد، نمي‌تواند كنترل بازار را در دست داشته باشد، ترجيح داد سراغ استعدادها برود و براي 4 فصل است كه هيچ خريد بزرگي نداشته است. فلورنتينو پرس تيمي كه با آزمون و خطاها و هزينه‌هاي بسيار ساخته بود را موفق شد بدون اضافه كردن هيچ مهره خاصي 3 بار به قهرماني اروپا برساند. اما بعد از 3 قهرماني پياپي و اضافه نكردن بازيكنان جديد، رفته رفته مشكلاتي سر برآوردند. كريستيانو رونالدو بعد از فينال 2018 در كيف به هم‌تيمي‌هايش اعلام كرد، سال آينده را با آنها نخواهد بود. در كمتر از چند هفته شايعات رنگ واقعيت به خودشان گرفتند و رونالدو راهي تورين شد. اين لحظه‌اي تاريخي براي رئال مادريد بود. شايد براي اولين ‌بار در تاريخ، تيمي توانست بهترين بازيكن رئال مادريد را از چنگ اين تيم دربياورد. رئال هرگز فروشنده نبوده. كهكشاني‌ها تيمي نبوده‌اند كه با فروش بازيكن به درآمدزايي بپردازند. هنوز هم چنين تيمي نيستند و در طول 20 سال اخير هر فروشي را كه از اين تيم مرور مي‌كنيم، بازيكن‌هاي مازاد تركيب اصلي بوده‌اند. اما مساله رونالدو متفاوت بود. شماره 7 مادريد به تورين منتقل شد و فلورنتينو پرس مجبور بود، توضيح بدهد. رسانه‌هاي نزديك به پرس، از سانتياگو برنابئو فقيد فكت مي‌آوردند. آنها مي‌گفتند زماني كه دي‌استفانو ديگر از بازي در مادريد لذت نمي‌برد، معمار رئال براي او يك فرش قرمز پهن كرد و به سمت اسپانيول رهسپارش كرد. آس، رسانه چاپ مادريد نوشت كه سنت اين باشگاه همواره همين بوده، هر بازيكني كه دلش با تيم نباشد به سمت درهاي خروج هدايت مي‌شود.

اما اين توجيه‌ها هيچ فايده‌اي نداشت. در همان تابستان سال گذشته بود كه اينتر جرأت كرد به بهترين بازيكن اروپا و شماره 10 رئال مادريد پيشنهاد بدهد. علي‌القاعده اگر رونالدو به تورين نمي‌رفت، هرگز اينتر اين پيشنهاد را مطرح نمي‌كرد چراكه مي‌دانست پاسخ منفي است. اما قاعده بازي عوض شده و حالا رئال مادريد تيمي است كه بزرگ‌ترين ستاره تاريخش را فروخته است.

داستان حالا وارد فاز جديدي شده است. سرخيو راموس، مسيح مادريديسموها از باشگاه درخواست كرده تا از تيم جدا شود و به ليگ چين بپيوندد. خبري كه هواداران اين تيم را شوكه كرد و ابتدا باور نمي‌كردند. اما فلورنتينو پرس در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد كه كاپيتان كهكشاني‌ها به دفتر او آمده و درخواست خروج داده است. تنها واكنش فلورتينو پرس در قبال اين درخواست راموس اين بوده كه امكان ندارد، اجازه بدهد كاپيتان رئال مادريد به صورت رايگان از اين تيم جدا بشود. راموس گويا از پرس خواسته اجازه بدهد به خاطر پيچيدگي قوانين چين او به صورت آزاد به يكي از تيم‌هاي ليگ اين كشور بپيوندد. سرخيو راموس، از نمادهاي رئال مادريد در ساليان اخير بوده است. او بارها براي اين تيم گل قهرماني به ثمر رسانده و در مادريد از او به عنوان «نجات‌دهنده» ياد مي‌شود. يكي از جايگاه‌هاي مهم ورزشگاه سانتياگو برنابئو به افتخار گلي كه او به اتلتيكو مادريد در فينال ليسبون به ثمر رساند، جايگاه 93 نام‌گذاري شده است. او كاپيتاني است كه 3 بار پياپي جام قهرماني ليگ قهرمانان را بالاي سر برده و با وجود اينكه تنها 4 سال از بستن بازوبند به بازوي او مي‌گذرد، يكي از پرافتخارترين كاپيتان‌هاي تاريخ فوتبال در اروپاست.

جدايي راموس، تنها يك فصل بعد از جدايي رونالدو، رئال را وارد وضعيتي مي‌كند كه در تاريخش بي‌سابقه بوده. به احتمال فراوان مارسلو هم سال آينده جاي خاصي در تركيب مادريد ندارد و شايد همين تابستان به فروش برسد. با اين اتفاق رختكن تيم از كاپيتان‌ها و بازيكنان با سابقه خالي خواهد شد. اين در شرايطي است كه حتي كريم بنزما، كاپيتان سوم رئال هم جايگاه مستحكمي ندارد و اگر پرس بتواند يك مهاجم شش دانگ در بازار پيدا كند، شايد او هم جايگاه خودش را در تركيب يا حتي تيم رئال از دست بدهد. مي‌توان گفت پرستيژ مادريد در حال از بين رفتن است. كنار كشيدن رئال از بازار، تغييراتي را در اتمسفر تيم به وجود آورده كه گويا چندان به نفع باشگاه نبوده است.

اين تابستان، تابستاني بسيار مهم براي رئال مادريد است. نحوه فعاليت آنها در بازار، آينده چند فصل آينده آنها را مشخص مي‌كند. رسانه‌ها از بودجه‌اي 600 ميليون يورويي براي زيدان صحبت مي‌كنند. تفسير بسياري از رسانه‌ها اين است كه دليل اصرار پرس به بازگشت زيدان، مساله كنترل رختكن است. با خروج كاپيتان‌ها از تيم، كمتر مربي در سطح جهان توان كنترل رختكن رئال مادريد را خواهد داشت. تيمي كه در تابستان قرار است حداقل 3 يا 4 ابرستاره به تركيبش اضافه كند، نيازمند بزرگ‌تر است. نيازمند يك شخصيت كاريزماتيك براي كنترل رختكن است. از ستاره‌هايي مثل ادن آزار، نيمار، پوگبا و كيليان امباپه به عنوان اهداف نقل و انتقالاتي رئال در اين تابستان ياد مي‌شود. چنين اتفاقي، چنين انقلابي، مي‌تواند تبديل به يك بحران بشود. ادن آزار، پوگبا و نيمار شخصيت‌هاي سركشي هستند كه سابقه درگيري با مربي‌هاي‌شان را دارند. احتمالا به همين دليل بود كه مدير رئال مادريد به زيدان تا اين اندازه اختيار عمل و بودجه داده است. او اين كار را كرده تا بتواند با استفاده از كاريزماي زيدان، وضعيت رختكن تيم را تحت كنترل داشته باشد به هر حال خروج راموس، مارسلو و بنزما دور نيست. كاپيتان بعد از اينها، ناچو فرناندس است كه اصلا بازيكن فيكس نيست و بعيد است بتواند چيزي را كنترل كند. اين تغييراتي كه در اتمسفر مادريد به وجود آمده، دو لبه كاملا متضاد دارند. يا اين تيم به اوج بازمي‌گردد و مي‌تواند مجددا فاتح اروپا بشود، يا اينكه فضاي تيم به‌ طور كلي متشنج شود. همه در مادريد از اين وضعيت آگاهند و هر كس مي‌خواهد در چنين شرايطي بازي را به نفع خودش تغيير بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون