• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4388 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد

آهنگساز به‌روز ما

محمد سرير

بابك بيات از تبار هنرمنداني بود كه استعداد و خلاقيت شخصي بالايي در موسيقي داشت.

بسياري از آهنگسازان از تحصيلات بالايي برخوردارند و فعاليت‌هاي زيادي هم در كارنامه خود دارند اما آن خلاقيت لازم را در حوزه فعاليت‌هاي موسيقي كه لازمه كار هنري است، ندارند.

آشنايي من با بابك بيات به دهه چهل بازمي‌گردد. ما گروه موسيقي‌اي براي جوانان در راديو داشتيم كه در آن زمان آثاري را براي نسل جوان توليد مي‌كرديم؛ جوان بوديم و در دهه بيست زندگي. سعي ما در آن گروه بر اين بود كه موسيقي‌هايي را خلق كنيم كه ضمن برخورداري از پايه‌هاي علمي و هنري به طبع و نظر و سليقه جوانان آن روزگار هم خوش بيايد و تاثيرگذار باشد، چراكه در آن زمان نوع ديگري از موسيقي بين جوانان متداول بود كه شايد بتوان گفت براي رشد ذهن و گوش جوانان چندان مناسب نبود و صرفا براي ايجاد تفنن بود.

در همان دوران به همراه بابك بيات كارهايي را اجرا كرديم.

هنرمند فقيد محمد نوري هم در آن دوران با ما همكاري كرد و بعضي از كارها را با ايشان اجرا كرديم.

ارتباط دوستانه ما با يكديگر ادامه داشت تا اينكه بابك بيات كم‌كم وارد حوزه موسيقي فيلم شد و در آن حوزه نيز به موفقيت‌هاي چشمگيري دست پيدا كرد. بنده شاهد بودم كه ايشان به‌طور مرتب اطلاعاتش را بالا مي‌برد و خود را به‌روز مي‌كرد.

او ضمن كار با دوستاني كه در اين رشته اطلاعات و تجربه‌هايي داشتند، هيچ‌گاه از مطالعه در اين رشته غافل نبود.

دانشگاه نيز چندبار از ايشان دعوت كرد تا براي علاقه‌مندان فعاليت در حوزه موسيقي فيلم سخنراني‌هايي انجام دهد.

او جوايز متعددي هم از جشنواره‌هايي كه بود، براي موسيقي‌ فيلم برنده شد.

يكي از نكات مهم اين بود كه توانست سطح كار خود را به سرعت ارتقا دهد و اين نشان‌دهنده مطالعه بالاي ايشان بود و زمان زيادي كه براي كار موسيقي صرف مي‌كرد.

بابك بيات در سال‌هاي پاياني حيات دچار بيماري سخت و نگران‌كننده‌اي شد كه چند سالي او را آزرده كرد، چه در زندگي روزمره و چه براي كار كردن. هميشه افسوس مي‌خورم كه ‌اي كاش مي‌توانستم براي اين هنرمند و يار قديمي كاري انجام دهم تا بلكه اين بيماري شفا پيدا كند.

موسيقي فيلم به عنوان يك اثر هنري از اواخر دهه چهل در ايران به صورت پررنگ‌تري مطرح شد.

در زمينه آنچه كه بتواند در لايه‌هاي فيلم وفادار باشد، آهنگسازان معدودي تواناي‌هايي در اين راه نشان دادند و موجب شدند تا اين بخش مهم از سينماي ايران به‌تدريج ارتقا پيدا كند.

امروز سينماي ما از اين جهت هم در جشنواره‌هاي جهاني از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و آهنگسازان توانايي به اين هنر پرداخته‌اند. بابك بيات از جمله هنرمنداني است كه در اين زمينه نه‌تنها در كيفيت موسيقي فيلم بلكه در انطباق آن با صحنه‌هاي مختلف و بداعت در ساخت آثار سينمايي نامي بلند از خود به يادگار گذاشته است.

او مسير جديدي را به علاقه‌مندان اين راه نشان داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون