• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4394 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ خرداد

تغيير سرپرست وزارت دفاع امريكا

لابي‌گر نظامي جانشين شاناهان شد

ميثم سليماني

 

 

پس از 6ماه بلاتكليفي در وضعيت وزارت دفاع ايالات متحده و در شرايطي كه پاتريك شاناهان خود را آماده مي‌كرد كه به سنا براي تصدي اين پست معرفي شود به ناگاه همه‌چيز تغيير كرد. پس از فرازو فرودهاي فراوان دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده سه‌شنبه شب در توييتر خود از كناره‌گيري پاتريك شاناهان در پست سرپرستي وزارت دفاع گفت و او اعلام كرد كه مارك اسپر را به عنوان نامزد تصدي پست وزارت دفاع به سنا معرفي مي‌كند. يكي از دلايلي كه گفته مي‌شود پاتريك شاناهان نتوانسته به سنا براي تصدي پست وزارت دفاع معرفي شود بحث عدم ارسال تاييديه از سمت اف‌بي‌آي بوده است. اف‌بي‌آي كه پيشينه همه اعضاي كابينه را مورد بررسي قرار داده گفته مي‌شود كه پاتريك شاناهان با همسر سابق خود سوء رفتار داشته است. گفته مي‌شود شاناهان پيش از اين همسر خود را كتك مي‌زده اما شاناهان همه اين ادعاها را رد كرده است. اما حالا مي‌توان گفت كه پرونده شاناهان همان‌گونه كه برخي رسانه‌هاي امريكايي از هفته گذشته پيش‌بيني مي‌كردند بسته شده است زيرا اكنون نمي‌توان گفت مسائل شخصي و خانوادگي دليل اصلي كناره‌گيري او بوده يا تصميم ترامپ براي انتخاب فرد ديگر، همه اينها شايد دست به دست هم داده تا فردي ديگر بر راس پنتاگون قرار گيرد.

پاتريك شاناهان در بيانيه‌اي كه روز سه‌شنبه بعدازظهر منتشر كرد گفت: من علاقه‌مند به تصدي وزارت دفاع هستم اما نه به قيمت آنكه يك پدر خوب نباشم. او گفت نگران ادامه روند تاييد خود است زيرا ممكن است در جلسات سنا سوالاتي پرسيده شود كه زخم ديرينه سه فرزندم كه سال‌ها براي التيام آن كار كرديم مجدد باز شود.

به نظر مي‌رسد حالا مارك اسپر كه اكنون وزير ارتش است بناست به سنا براي تصدي پست وزارت دفاع ايالات متحده معرفي شود. دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران در خصوص اسپر گفت: او بسيار محترم است و از ميزان تحصيلات بالايي برخوردار است و من فكر مي‌كنم او به خوبي كار خواهد كرد. به نوشته نيويورك‌تايمز انتظار نمي‌رود با رفتن پاتريك شاناهان سياست‌هاي دفاعي ايالات متحده با تغيير قابل توجهي همراه شود. چراكه پاتريك شاناهان در طول دوره تصدي و مديريت پنتاگون بر خلاف سلف خود يعني جيمز متيس عملا هر كاري كه دونالد ترامپ علاقه‌مند بود را اجرايي كرده است و شايد اورا بتوان يكي از غيرمستقل‌ترين افرادي دانست كه پنتاگون را اداره مي‌كردند.

با اين حال به نوشته نيويورك‌تايمز به غير از مارك اسپر، مايك پمپئو وزيرخارجه كنوني و ريچارد اسپنسر وزير نيروي دريايي از ديگر گزينه‌هاي ترامپ براي تصدي اين پست بودند.

مارك اسپر كه اكنون 56 سال سن دارد در سال 1986 در وست پوينت فارغ‌التحصيل شده كه يكي از همكلاسي‌هايش مايك پمپئو وزيرخارجه كنوني ايالات متحده است. او يكي از پياده‌نظام‌هاي ارتش بوده كه در جنگ خليج فارس حضور داشته است. او همچنين مدت‌ها براي يك اتاق فكر محافظه‌كار فعاليت مي‌كرد و حتي نقش لابي‌گر را براي يكي از بزرگ‌ترين پيمانكاران نظامي امريكا ايفا مي‌كرد. با اين حال اگرچه ترامپ اسپر را به عنوان جايگزين شاناهان معرفي كرده اما هنوز نمي‌توان به طور قطع در خصوص جايگاه نهايي او سخن گفت. با اين حال ترامپ بطور تلويحي عنوان كرده است كه اميدوار است با اسپر به مدت طولاني در كنار هم كار كنند.

در حال حاضر مارك اسپر در دوره‌اي سكان رهبري پنتاگون را برعهده مي‌گيرد كه امريكا يكي از پرچالش‌ترين دوران خود با ايران را سپري مي‌كند. مرزهاي جنوبي امريكا با انبوه مهاجران مواجه است و استراتژي امنيت ملي امريكا نيز به طور دقيق و روشن عملياتي نشده است.

گفتني است اسپر پس از فارغ‌التحصيلي از وست پوينت بيش از دو دهه در ارتش، نيروهاي ذخيره و گارد ملي حضور داشته است. او سپس به موسسه و اتاق فكر هريتيج يوست و به عنوان يك لابي‌گر مهم در كنگره و پنتاگون وارد عمل شد. او در سال 2010 رسما به عنوان يكي از لابيگران اصلي كمپاني اسلحه‌سازي ريتون وارد عمل شد.

هرچند گفته مي‌شود او كه از سال 2017 وارد دولت شده عملا اقدامات و فعاليت‌هاي كسب و كار خود را كنار گذاشته است. اما به نظر مي‌رسد ريتون توانسته مانور خود در عرصه فروش تسليحات و قطعات خود را افزايش دهد.ريتون سامانه دفاع موشكي پاتريوت را توليد مي‌كند كه اكنون به طور عمده در كره جنوبي و عربستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هرچند ابهامات زيادي در خصوص ارتباطات كسب و كار آقاي اسپر با شغل دولتي او وجود دارد اما جمهوريخواهان به شكل بالقوه‌اي از او براي تصدي پست وزارت حمايت مي‌كنند.

سناتور جمهوريخواه جيمز اينهوف از اوكلاهاما كه رياست كميته خدمات مسلح مجلس سنا را برعهده دارد آقاي اسپر را ستايش كرده و گفت كه او احتمالا نامزد نهايي پست وزارت است. او مي‌گويد كه اسپر را براي مدت طولاني است كه مي‌شناسد و فكر مي‌كند او گزينه خوبي است و من ديده‌ام كه او چگونه با نيروهاي نظامي كار مي‌كند و اسپر اين كار را به خوبي انجام مي‌دهد.

سناتور ليندزي گراهام نيز سخنان آقاي اينهوف را تكرار و گفت او انتخاب بسيار خوبي است و او را به خوبي مي‌شناسد و مي‌تواند به عنوان وزير دفاع دايمي به او راي دهد.

گفتني است كه پاتريك شاناهان از حمايت قابل توجهي در سنا برخوردار نبود و حتي جمهوريخواهان تمايلي به راي دادن نداشتند چرا كه تجربه قابل توجهي در عرصه مورد نظر نداشت. حالا بايد ديد كه آقاي اسپر چگونه مي‌خواهد با ايران روبرو شود، جنگ افغانستان را به پايان برساند، مذاكره با تركيه را به عنوان متحده ديرينه امريكا در ناتو پيش ببرد تا آنها را راضي كند از سپر دفاع موشكي اس-400 روسي استفاده نكنند. با اين حال گفته مي‌شود با توجه به مهارت آقاي اسپر در خصوص تجهيزات نظامي او مي‌تواند تسليحات نظامي امريكا را به خوبي براي به‌روزرساني مديريت كند. در حال حاضر ديدگاه اسپر در خصوص خاورميانه چندان روشن و مشخص نيست چرا كه او طي سال‌هاي اخير تمركز فراواني روي بحث تهديدات روسيه و چين داشته است. اسپر از سياست ترامپ در مقابله با چين حمايت مي‌كند چراكه بر اين عقيده است كه اين امكان وجود دارد كه تا چند سال ديگر امريكا در يك رقابت استراتژيك با چين در يك محاصره جدي قرار گيرد. او رقابت با چين را به رسميت مي‌شناسد و به دنبال راهكاري براي مقابله با آن است.

اسپر پيش‌تر عنوان كرده بود كه به‌شدت بر رشد پكن تمركز دارد و اين پيش از آن كه پنتاگون استراتژي دفاع ملي خود را ارايه دهد بود. استراتژي كه در آن چين و روسيه از اولويت بالايي برخوردار بودند.

به نوشته رويترز، اسپر عنوان كرده است كه از اوايل دهه 1990 چين يكي از اولويت‌هاي شخصي او بوده است.

اسپر در مصاحبه‌اي كه ماه آوريل انجام داده بود گفت هرچند شايد دير شده باشد اما بايد پذيرفت كه ما در رقابت استراتژيك با چين هستيم. او گفت كه يكي از برنامه‌ريزهاي جنگ در دهه 1990 در اقيانوس آرام بودم.

او تاكيد كرد مساله چين، رقابت با چين، توانايي‌هاي اين كشور براي من مساله تازه‌اي نيست. زيرا من تحولات اين كشور را 20 سال است كه دنبال مي‌كنم.

گفتني است اسپر در بحث رقابت با روسيه تجربه دارد. اسپر اخيرا در شوراي آتلانتيك از پايان برتري نظامي ارتش امريكا در برابر دشمناني مانند روسيه و چين گفت و تاكيد كرد كه ديگر ايالات متحده نمي‌تواند به مانند سال‌هاي اول پايان جنگ سرد تصميم بگيرد چگونه و چه زماني مي‌خواهد با اين دشمنان مبارزه و آنها را از بين ببرد. او ادامه داد، روسيه و چين در حال شكل دادن به نيروها و سيستم‌هاي توانمند تسليحاتي هستند كه برتري بلندمدت نظامي ما را در جهان تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

در حال حاضر اگر بخواهيم مقايسه كنيم اسپر نه تجريه جيمز متيس را دارد و نه به خامي پاتريك شاناهان است. او يك گزينه ميانه است كه با روي كار آمدن بايد نشان دهد مي‌تواند رفتار و عملكرد خود را با كاخ سفيد هماهنگ كند يا خير. اكنون دو سوال اصلي و مبهم در مورد او وجود دارد، يك اينكه آيا قصد دارد مستقل باشد و دو، رويكرد او در برابر خاورميانه و به خصوص بحث ايران چيست؟ اين دو سوالي است كه زمان به آن پاسخ خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون