• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4394 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ خرداد

آغاز ماراتن سياسي حفظ برجام

نشست كميسيون مشترك برجام در سطح مديران سياسي ايران و 1+4 روز جمعه 7 تير در وين برگزار مي‌شود

گروه ديپلماسي| از گفت‌وگوي ايران و آمريكا خبري نيست و همزمان تهران و واشنگتن مي‌گويند جنگ نمي‌خواهيم.اين وضعيت اروپا و حتي دوستان شرقي و منطقه‌اي ايران از جمله روسيه، چين، ژاپن و ... را نگران كرده‌است. نبود كانال ارتباط ميان تهران و واشنگتن در حالي كه خليج‌فارس و درياي عمان هر چند روز يك‌بار ميزبان حادثه‌اي عجيب و غريب هستند همه را نگران جنگي تصادفي يا تنشي ناخواسته ميان ايران و آمريكا كرده‌است. مايك پمپئو وزير خارجه آمريكا كه نقش بسزايي در بن‌بست امروز رابطه ايران و آمريكا دارد در تازه‌ترين گفت‌وگو همچنان كه اتهام‌ها عليه تهران را تكرار كرده اما ادعا كرده است كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور آمريكا به دنبال جنگ با ايران نيست. جمله‌اي كه اين روزها از مقا‌م‌هاي متفاوت آمريكايي شنيده مي‌شود و در آن عمدا جنگ اقتصادي كه تيم ترامپ با وضع‌ شديد‌ترين تحريم‌ها بر ايران با اين كشور آغاز كرده ديده نمي‌شود.پمپئو در تازه‌ترين اظهارات خود در جلسه مشترك ميان وزارتخانه‌هاي دفاع و خارجه آمريكا با تكرار ادعاهاي پيشين درباره ايران گفت: از آغاز اين دولت، ماموريت ما اين بود ايران را ترغيب كنيم كه برنامه هسته‌اي خود را به سمت جلو پيش نبرد و مشغول ايجاد موشك‌ها و ديگر اقدامات شرورانه در اقصي نقاط جهان نشوند. به همين دليل، ما كارزار فشار را اعمال كرده‌ايم، كارزاري كه هم اكنون يك سال و چند ماه است كه ادامه داشته است. اين كارزار خيلي موثر بوده و ما حالا بايد اطمينان حاصل كنيم به كارمان ادامه دهيم تا در نهايت فرصتي براي قانع كردن ايران درباره اينكه رفتار اين چنيني آنها به نفع‌شان نيست، به دست آوريم.

به گزارش خبرگزاري فارس، وزيرخارجه آمريكا در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره مذاكره‌ مستقيم يا غير مستقيم از طريق طرف‌هاي ثالث با ايران به منظور تلاش جهت كاستن از تنش‌ در خليج فارس گفت: بله ما مشغول (ارسال) پيام‌هاي زيادي بوده‌ايم و حتي همين حالا در همين لحظه، با ايران در ارتباط هستيم تا به آنها بگوييم كه ما براي بازدارندگي در برابر تجاوزگري آنها هستيم. رييس‌جمهور ترامپ خواهان جنگ نيست و ما به ارسال اين پيام ادامه خواهيم داد و همزمان كارهايي كه براي حفاظت از منافع امريكا در منطقه ضورري است را انجام مي‌دهيم.

ديدار موافق و مخالف برجام

روز سه‌شنبه به وقت امريكا «مايك پمپئو» با فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در واشنگتن ديدار كرد. گفته مي‌شود كه ايران و روسيه اصلي‌ترين سوژه‌هاي رايزني در اين جلسه بوده‌اند. سفر مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به واشنگتن در حالي صورت گرفته كه رسانه‌ها خبر دادند كه مسائل مرتبط با برجام و اتهام‌زني‌هاي بي‌سند واشنگتن به تهران درباره حمله به دو نفتكش در درياي عمان از جمله مسائل مهم رايزني او با مقام‌هاي امريكايي خواهد بود.هر چند جزئياتي درباره اين نشست منتشر نشده اما پيش‌تر دو منبع امريكايي گفته بودند كه در اين جلسه به سوالاتي درباره اينكه دولت بر چه اساس ايران را به حمله به نفتكش‌ها در درياي عمان متهم كرده پاسخ مي‌دهد . موگريني در حالي راهي واشنگتن شده است كه تهران شمارش معكوس براي كاستن از سطح تعهدات برجامي را آغاز كرده‌ و بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي اعلام كرده كه ايران روز شش تير همزمان با پايان فرصت 60 روزه نخست به 1+4 از مرز انباشت 300 كيلوگرم اورانيوم عبور خواهد كرد. اقدامي كه زنگ‌هاي خطر را در اروپا به صدا درآورده است. خبرگزاري رويترز بامداد چهارشنبه به نقل از منابع آگاه مدعي شده دولت‌هاي اروپايي در حال انجام برنامه‌ريزي براي تكاپوهاي جديد جهت مجاب كردن ايران به ماندن در توافق هسته‌اي برجام هستند. ديپلمات‌هاي اروپايي گفته‌اند تروييكاي اروپايي در روزهاي آينده ديپلماسي خود را افزايش خواهند داد. رايزني‌هاي ميان تروييكاي اروپا و مديران سياسي اتحاديه اروپا در بروكسل در روز پنجشنبه در همين راستا خواهد بود. همزمان «برايان هوك»، نماينده ويژه دولت امريكا در مسائل ايران روز ۲۷ ژوئن با مديران سياسي وزارت خارجه سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان ديدار خواهد كرد. خبرگزاري رويترز در بخش ديگري از اين خبر نوشته وزراي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان ممكن است براي گفت‌وگو درباره توافق هسته‌اي برجام به تهران سفر كنند، اگرچه اين موضوع در حال حاضر فقط يكي از گزينه‌هاي اروپايي‌ها است.

تروييكاي اروپايي در حالي از ايران مي‌خواهند روند كاهش سطح تعهدات برجامي را متوقف كند كه به نظر مي‌رسد اين وضعيت روس‌ها را هم نگران كرده‌است. «سرگئي ريابكوف»، معاون وزير خارجه روسيه روز سه‌شنبه از تصميم ايران براي كاستن از تعهدات خود ذيل برجام دفاع كرد و از همه طرف‌ها خواست به تعهدات خود در اين توافق عمل كنند. ريابكوف مدعي شده كه تصميم ايران ماهيتي «اجباري» دارد، اما «بازگشت‌پذير» است. او به بيانيه مقام‌هاي امريكايي كه مدعي شده‌اند تصميم ايران، «اخاذي هسته‌اي» است هم واكنش نشان داد و آن را محكوم كرد.ديپلمات ارشد روسيه در بخش ديگري از اظهاراتش از همه طرف‌ها از جمله ايران خواست از برداشتن گام‌هايي كه به پيچيده‌تر شدن وضعيت موجود بر سر برجام منجر مي‌شود خودداري كنند. وي گفت: «ما از همه طرف‌ها از جمله ايران مي‌خواهيم از برداشتن گام‌هايي با هدف پيچيده‌تر كردن بيشتر اوضاع خودداري كرده و به يافتن راه‌هايي براي ثبات بخشيدن به اجراي برجام كمك كنند.»ريابكوف از جامعه بين‌المللي به ويژه طرف‌هاي باقي‌مانده در برجام خواست دورانديشي سياسي نشان دهند و در جهت دستيابي به اهداف اين توافق حركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون