• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4401 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۹ تير

زني كه سرود ملي امريكا را نمي‌خواند

قيام ستاره فمينيست عليه «كاخ سفيد لعنتي»

علي كربلايي

 

 

تيم ملي امريكا در جام جهاني زنان به درخشش و صعود خود ادامه مي‌دهد و جمعه شب موفق شد با پشت سر گذاشتن ميزبان، به نيمه‌نهايي مسابقات راه پيدا كند. در اين ديدار نزديك و حساس، مگان رپينو كاپيتان امريكا با 2 گلي كه در دقايق 5 و 65 به ثمر رساند باعث شد تك گل وندي رنار در دقيقه 85 تاثيري روي پيروزي تيمش نداشته باشد. با اين 2 گل، رپينو به همراه هم‌وطنش الكس مورگان، الن وايت انگليسي و سامانتا كر استراليايي با 5 گل زده در صدر جدول گلزنان هستند.

از اين جمع سامانتا كر با حذف شدن استراليا فرصت افزايش تعداد گل‌هايش را ندارد و رقابت خانم گلي جام جهاني بين مثلث اسميت، رپينو و مورگان در جريان است. مگان رپينو با 2 پاس گل در جمع بهترين گل‌سازان جام هم جاي دارد و در دو بازي باقي‌مانده فرصت دارد خودش را تبديل به باارزش‌ترين بازيكن جام جهاني 2019 بكند. مگان رپينو در مسابقات جام جهاني فرانسه از چهره‌هاي شاخص بوده و رسانه‌ها توجه زيادي به او مي‌كنند. رپينو علاوه بر كيفيت فوق‌العاده‌اي كه در زمين دارد، خارج از مستطيل سبز هم يك رهبر واقعي است. مگان كاپيتاني صريح است و براي احقاق حق خود و هم‌تيمي‌هايش قدم‌هاي بلندي برداشته. ستاره امريكايي‌ها ارديبهشت امسال بود كه در دادگاه فدرال امريكا، پرونده‌اي قضايي عليه فدراسيون فوتبال گشود و خواستار حقوق و امكانات برابر فوتبال زنان و مردان شد. در جريان دور گروهي جام جهاني، خبر آمد كه فدراسيون به دنبال توافق با مگان و 27 ملي‌پوش ديگر است تا از شكايت‌شان صرف‌نظر كنند. او پيش از شروع جام جهاني به رسانه‌ها گفت: «احتمالا دستم را روي قلبم قرار نخواهم داد. احتمالا هيچ‌وقت سرود ملي كشورم را نخواهم خواند. اين كار من در اعتراض به هر گونه تبعيض و رفتارهاي نامناسب مقامات است كه در برابر مردمي كه مانند او نيستند انجام مي‌‌شود. به عنوان يك زن افسوس مي‌خورم.» در چهار ديدار گذشته، رپينو موقع پخش سرود ملي كشورش در ورزشگاه دستش را روي قلبش نگذاشته و سرود ملي كشورش را نخوانده است. اما اين پايان داستان‌هاي مگان در اين جام جهاني نبود. رپينو طي روزهاي گذشته در ويديويي اعلام كرد كه در صورت قهرماني در جام جهاني به دعوت «كاخ سفيد لعنتي» جواب رد خواهد داد و تيم ملي زنان امريكا به كاخ سفيد نخواهد رفت.

در واكنش به اين صحبت‌هاي كاپيتان تيم ملي، دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در رشته‌توييتي نوشت: «مگان هرگز نبايد نسبت به كاخ سفيد، كشور يا پرچم ما بي احترامي كند. من خود هوادار سرسخت تيم امريكا و فوتبال زنان هستم. اما مگان قبل از سخن گفتن بايد در زمين برنده شود. البته جداي از هر نتيجه‌اي، آنها به كاخ سفيد دعوت شده‌اند.»

ترامپ ادامه داده: «غير از بازيكنان ان‌بي‌اي ديگر تيم‌هاي ورزشي بسيار مشتاقند كه به كاخ سفيد بيايند.» اشاره ترامپ به تيم گلدن‌استيت است كه دو سال پياپي پس از قهرماني در ليگ بسكتبال امريكا بر خلاف رسم معمول، به كاخ سفيد نرفتند و با ترامپ ديدار نكردند. تيم ملي زنان امريكا در سال 2015 كه قهرمان جام جهاني كانادا شدند به ديدار باراك اوباما رفتند و گپ و گفت صميمانه‌اي نيز با هم داشتند. كاپيتان دوم 33 ساله تيم ملي امريكا، تاكنون همراه با كشورش موفق به قهرماني در جام جهاني و المپيك در رده باشگاهي با ليون، قهرمان فرانسه شده است. مگان رپينو موفق شده 49 بار با پيراهن امريكا در رقابت‌هاي مختلف گل‌زني كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون