• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4401 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۹ تير

بذر اميد بكاريم

افزوده، اقداماتي است كه به ‌صورت موازي بيرون از دولت انجام شده و مي‌شود و برخي ناظران و كارشناسان و فعالان سياسي با تعابيري همچون «دولت پنهان» يا «دولت موازي» از آن ياد مي‌كنند. اين در حالي است كه امروز كشور بيش از هميشه نيازمند انسجام و همدلي ميان نيروهاي سياسي، نهادها و سازمان‌ها، آحاد و اقشار مختلف شهروندان در قبال يكديگر و البته همدلي شهروندان در قبال دولت و مسوولان است. رويكردي كه متعاقبا از سوي دولت و مسوولان نيز بايد ترويج شده و سرلوحه كار قرار گيرد.

طبيعتا جامعه ما نيز همچون تمامي جوامع بشري، براي هرگونه پيشرفت و تعالي نياز به تعامل و همكاري دروني دارد و اين در حالي است كه در كشور ما نيز همچون تمامي كشورها، اختلاف‌نظرها و تفاوت ديدگاه‌ها وجود دارد و هيچ كس نيز درصدد ممانعت از بيان نظرات و ديدگاه‌هاي متفاوت نيست. اتفاقا آنچه بايد از سوي دولت و فعالان سياسي مورد تاكيد قرار گيرد، فراهم كردن شرايط مناسب براي بيان ديدگاه‌هاي گوناگون است. با اين همه اما بايد توجه داشته باشيم كه ميان مسائل داخل و بيرون خانه تفاوت قائل شويم و مهم‌تر از آن، حفظ وحدت و اتحاد ميان نيروهاي سياسي و به‌ويژه مردم را در صدر اولويت‌ها قرار دهيم.

نقد و گلايه و طرح ايراد نسبت به عملكرد دولت، امري طبيعي است و چه‌بسا بسياري از اين انتقادها نيز وارد باشد. با اين حال بايد دقت داشته باشيم كه وجود چنين نواقصي در كار دولت، امري طبيعي است و هيچ دولتي در گذشته نيز وراي اين انتقادها نبوده است. به بيان ديگر نقد عملكرد دولت حق همه شهروندان است اما اگر بخواهيم همه مباحث را سياه جلوه بدهيم و همه مشكلات را صرفا ناشي از عملكرد دولت بدانيم، نه‌تنها دچار خطاي محاسباتي شده‌ايم، بلكه عملا آنچه در باب وحدت و انسجام و همدلي گفتيم نيز ناديده انگاشته‌ايم. بنابراين بايد دقت كنيم انتقادهايي كه مطرح مي‌شود، با انگيزه اصلاح باشد، نه تخريب عملكردها و رويكردها.

در چنين شرايطي اما بعضا شاهد هستيم كه برخي نيروها و فعالان سياسي چنانكه گفتيم، از آن به عنوان «دولت پنهان» يا «دولت موازي» تعبير مي‌كنند، به ‌دنبال منافع و مصالح فردي و گروهي خود دست به انتقاد و عمدتا تخريب دولت مي‌زنند، حال آنكه وقتي پاي منافع ملي به ميان مي‌آيد، بايد از اين منافع شخصي و گروهي به‌ نفع منافع ملي و مصالح ملت پرهيز كنيم.

به بيان ديگر، اگرچه نقد عملكرد دولت، از حقوق مسلم همه شهروندان است اما اگر بخواهيم در اين شرايط خاص سياسي و اقتصادي، صرفا به ‌دنبال مسائل جناحي رفته و همه‌ چيز را در نظر عموم سياه جلوه دهيم، طبيعتا بايد منتظر عواقب آن نيز باشيم و بدانيم دودي كه از اين آتش بلند خواهد شد، به چشم همه مي‌رود. با اين حساب بايد بتوانيم در رابطه با مسائل سياست خارحي و داخلي، موضوعات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي زمينه‌اي براي گفت‌وگو فراهم و منصفانه نقد كنيم و مهم‌تر از آن، به يكديگر كمك كنيم تا حجم مشكلات ‌راكم كنيم. ما همگي در برابر جامعه و آيندگان مسووليم و بايد با كنار گذاشتن منافع جناحي، به ‌صلاح ملت عمل‌كنيم. اگر به‌واقع دوستدار ايران عزيزيم و به مباني انقلاب اسلامي پايبنديم، بايد وحدت‌مان را حفظ كنيم. كساني كه مي‌پندارند بايد با سياه‌نمايي زمينه‌اي براي پيروزي خود در انتخابات پيش‌رو فراهم كنند، سخت در اشتباه هستند، چراكه اين رفتارها و گفتارها در تاريخ ثبت مي‌شود و بايد در قبال عملكردمان پاسخگو باشيم. بنابراين بهتر آن است كه به‌ جاي اختلاف، بذر اميد بكاريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون