• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4402 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۰ تير

ملموس شدن شفافيت و كاهش فساد

سپيده شريفي

آيا در طول دوره مديريت شهري جديد فساد در شهرداري كمتر شده است يا خير؟

قطعا كمتر شده است. شايد بهترين مرجعي كه بتواند به اين پرسش پاسخ دهد خود مردم به عنوان بهترين قاضي باشند. در نظرسنجي‌اي كه توسط مركز مطالعات برنامه‌ريزي شهرداري تهران از شهروندان در ابتداي دوره مديريت جديد شهري انجام شد، قيد شده بود كه بيش از 30 درصد شهروندان براين باورند كه اگر گذارشان به شهرداري بيفتد بالاخره بايد سبيل شهرداري را چرب كنند. درحالي‌كه در آخرين نظرسنجي اين مركز كه اخيرا انجام شده اين رقم به حدود 11 درصد كاهش پيدا كرده است. اين به آن معناست كه مردم هم تغيير رويكرد شهرداري را احساس كرده‌اند. اين امر هم به سادگي محقق نشده است. تلاش‌هايي كه در انتخاب شهرداران و مديران صورت گرفته يا پاكدستي اعضاي شوراي شهر به شفاف شدن و به سمت سلامت حركت كردن روند مديريت شهري كمك شاياني كرده است.

در كنار آن عوامل ديگري مثل راه‌اندازي سامانه شفافيت يا اجراي كامل قوانين و دستورالعمل‌ها باعث شده تا وضعيت سلامت شهرداري به هيچ‌وجه با گذشته قابل قياس نباشد. در مورد هولوگرام با اينكه منبع درآمدي خوبي براي شهرداري بود، ولي از آنجايي كه مفسده‌هايي را به دنبال داشت، به دستور شهردار وقت حذف شد. يا در موردي ديگر، تمام زمين‌ها و ساختمان‌هايي كه دست نهادها و ارگان‌هاي ديگر بوده، احصا شده و درحال بازپس‌گيري است كه اين نيز خود به بهبود وضعيت مديريت منابع شهري كمك كرده و باعث شده ناظران تصوير سالم‌تري از مديريت شهري به دست آورند.

مجموعه اين عوامل يك رويكرد حركت به سمت جلو را نشان مي‌دهد و زمان مي‌خواهد تا به وضعيت مطلوب برسد. البته موضوع سلامت اداري و فساد اداري در مورد تمام دستگاه‌هاي كشور مطرح است ولي حساسيت روي شهرداري بيشتر از ساير نهادهاست. شايد به اين علت كه شهرداري به صورت رودررو با شهروندان ارتباط دارد و مردم هر روز به نوعي با شهرداري و خدماتي كه ارايه مي‌دهند مواجه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون