• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4402 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۰ تير

از بازگشت نقاشي سرقتي پس از ۷۵ سال تا حمله به «اولين اصلاح ‌شده»

طبيعت بي‌جان

گروه فرهنگ و ادب

 

 

 

خبرهايي نظير نشست شب داستان كوتاه، بازگشت يك تابلو نقاشي تحسين ‌شده به سرق برده شده و حمله به تماشاگران فيلم پل شريدر مهم‌ترين رويدادهاي اين روزها به شمار مي‌روند.

 

برگزاري شبِ داستان كوتاه

شهرزاد آذرپور، مديرمسوول انتشارات نظام‌الملك به ايسنا گفت: سال گذشته طي فراخواني كه اعلام كرديم آثاري با محوريت «خاطرات گمشده» براي ما ارسال شد كه بعد از گزينش، داستان‌هاي برگزيده در قالب يك مجموعه منتشر شد. حالا با همكاري موسسه بخارا و آقاي علي دهباشي از اين مجموعه رونمايي خواهيم كرد.

او درباره برنامه‌هاي اين نشست گفت: كوروش اسدالله‌پور درباره سير داستان و داستان‌نويسي در ايران صحبت‌ خواهد كرد و در واقع مروري كوتاه بر پيدايش داستان‌نويسي در غرب و ورود آن به ايران خواهد داشت. مهدي حجواني درباره تعامل مخاطب و نويسنده و تاثيرگذاري مخاطب بر سير داستان‌نويسي و گسترش داستان‌نويسي به خارج از كشور صحبت خواهد كرد. مهناز خواجه‌پور نيز درباره داستان‌نويسي معاصر از ديدگاه داستان‌نويس خواهد گفت و ناشر هم به داستان‌نويسي از ديدگاه انتشارات خواهد پرداخت. نشست شب داستان كوتاه (نگاهي به داستان كوتاه ايراني) از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه، سيزدهم تيرماه در خانه گفتمان شهر به نشاني ميدان فلسطين، طالقاني غربي، پلاك ۵۱۴ برگزار خواهد شد. اجراي گيتار كلاسيك توسط سينا خلج از ديگر برنامه‌هاي اين نشست است.

بازگشت نقاشي سرقتي پس از ۷۵ سال

يك تابلو نقاشي تحسين‌ شده از نقاش چيره‌دست هلندي با موضوع «طبيعت بي‌جان» كه در جريان جنگ جهاني دوم توسط سربازان «نازي» از ايتاليا ربوده شده بود، پس از كشمكش‌هاي فراوان به شهر «فلورانس» بازمي‌گردد.

اين تابلو نقاشي رنگ روغن كه با نام «گلدان گل» ‌شناخته مي‌شود اثر «يان فن هايسوم»، نقاش نامدار قرن هجدهم هلند است كه گمان مي‌رود ميليون‌ها دلار ارزش داشته باشد. اين اثر پس از آنكه توسط «لئوپولد دوم» خريداري شد، براي اولين‌ بار در سال ۱۸۲۴ در «فلورانس» به نمايش درآمد. اين تابلو نقاشي در سال ۱۹۴۳ توسط سربازان «نازي» ربوده شد و در نهايت به آلمان منتقل شد و در سال ۱۹۹۱ از مجموعه خصوصي يك خانواده آلماني سردرآورد. بازگشت قريب‌الوقوع اين اثر به ايتاليا پس از كشمكش‌هاي طولاني با نوادگان ناشناس يك سرباز «نازي» كه گفته مي‌شود براي بازگرداندن اين اثر
۲ ميليون يورو درخواست كرده بودند، ميسر شده است.

 

حمله به تماشاگران «اولين اصلاح‌شده»

بازيگران سرشناس هاليوودي از كيانو ريوز تا ويلم دفو و ريچارد‌گر و كارگردان‌هاي بنام از آلخاندرو گونزالس تا گي‌يرمو دل تورو به حمايت از يك جمع سينمايي در ايتاليا كه مورد هجوم راست‌ها واقع شده، نامه‌اي امضا كردند. اين جمع با عنوان «سينما آمريكا» كه به نمايش فيلم به صورت رايگان در فضاي باز در رم مي‌پردازند، پيامي در صفحه فيس‌بوك خود منتشر كردند و به حمله به نمايش فيلم «اولين اصلاح شده» اعتراض كردند. تماشاگران پس از نمايش فيلم «اولين اصلاح شده» ساخته پل شريدر با حمله عده‌اي مواجه شدند كه با اين فيلم مخالف بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون