• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

خبرخوان

قيمت نفت كاهش يافت

قيمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهاني با وجود تصميم اوپك براي تمديد توافق كاهش توليد به مدت 9 ماه ديگر، به دليل نگراني‌ها نسبت به آمار اقتصادي ضعيف جهاني كاهش پيدا كرد. بهاي معاملات آتي نفت برنت 15 سنت يا 0.2درصد كاهش يافت و به 64 دلار و 91 سنت در هر بشكه رسيد. نفت برنت روز دوشنبه بيش از دو دلار افزايش قيمت پيدا كرده بود اما تا پايان روز بخشي از رشد قيمت خود را از دست داد. بهاي معاملات آتي نفت امريكا 25 سنت يا 0.4درصد كاهش يافت و به 58 دلار و 84 سنت در هر بشكه رسيد. ادوارد مويا، تحليلگر ارشد بازار در شركت OANDA در اين باره اظهار كرد: پس از دو سال و نيم كاهش توليد، تمديد كاهش توليد تاثير خود را از دست داده و بازار نسبت به وضعيت تقاضا نگران مانده است. جنگ تجاري بعيد است به‌زودي حل شود و با وجود اينكه انتظار مي‌رود بانك‌هاي مركزي در سراسر جهان تدابير محرك مالي را در ماه‌هاي آينده به اجرا بگذارند، فعاليت اقتصادي روند نزولي دارد. با اين حال تصميم براي تمديد توافق كاهش توليد از قيمت‌ها پشتيباني خواهد كرد زيرا اوپك درصدد حفظ تعادل بازار است.

«اكو» ارز واحد آفريقايي‌ها مي‌شود

رهبران 15 كشور آفريقايي سر راه‌اندازي ارز واحد اين قاره به توافق رسيدند. تلاش‌هاي رهبران قاره سياه براي ادغام نظام اقتصادي كشورهاي عضو اتحاديه آفريقا بيش از پيش شدت يافته و در تازه‌ترين تلاش‌ها، رهبران 15 كشور آفريقايي درابوجا، پايتخت نيجريه گردهم آمدند و بر سر راه‌اندازي ارز واحد آفريقايي به نام «اكو» (ECO) به توافق رسيدند. به گزارش سي.ان.ان، در حال حاضر هشت كشور: بنين، بوركينافاسو، گينه‌بيسائو، ساحل‌عاج، مالي، نيجر، سنگال و توگو از ارز مشتركي به نام «فرانك» آفريقايي استفاده مي‌كنند و هفت كشور ديگر ازجمله نيجريه، ليبريا و غنا قرار است به اين هشت كشور در پروژه ارز واحد آفريقايي بپيوندند. راه‌اندازي ارز واحد آفريقايي بارها و بارها به تعويق افتاده اما قرار است سال 2020 از اين ارز رونمايي شود. براي تسريع در راه‌اندازي اين ارز قرار است تا آژانس پولي غرب آفريقا، موسسه پولي آفريقا و بانك‌هاي مركزي اين كشورها با يكديگر همكاري داشته باشند. انتظار مي‌رود با رونمايي از اكو، معاملات بين اين كشورها تقويت شود و بدون نياز به تبديل ارز، مسافران آفريقايي و خارجي در كشورهاي فوق پول خود را خرج كنند.

امكان افزايش وام خريد مسكن تا سقف 250 ميليون تومان

محمد اسلامي درباره جزييات برنامه افزايش سقف تسهيلات خريد مسكن به شرط افزايش پرداخت سقف اقساط گفت: در بخش مسكن موضوع مهمي كه در دستور كار قرار دارد و به دنبال اجراي آن هستيم، بحث شتاب‌بخشي به جريان توليد و عرضه مسكن است كه به يك جريان پايدار تبديل شود. وزير راه و شهرسازي افزود: سياست ما تقويت طرف عرضه است براي اينكه بتوانيم تعادل‌بخشي به عرضه و تقاضاي توليد مسكن جامعه هدف را به عنوان يك سياست پايدار محقق سازيم. براي تحقق اين هدف چندين برنامه در دست اجرا و تصويب داريم. موضوع مهم اين است كه زمين موردنياز را فراهم كنيم تا انبوه‌سازان براي احداث بنا بتوانند زمين مناسب دراختيار داشته باشند. موضوع دوم اين است كه منابع و نقدينگي دراختيار انبوه‌سازان قرار بگيرد كه پروسه سرمايه‌گذاري را انجام دهند كه در اين راستا بانك‌ها تا 80درصد اعتبار موردنيازشان را با ارايه تسهيلات تامين مي‌كنند. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اقدام سوم اين است كه اين تسهيلاتي كه به ساخت تعلق مي‌گيرد قابل انتقال به خريدار شده است كه اين مهم در اسفند ماه سال گذشته به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيد و ابلاغ شد. اسلامي با اشاره به ضرورت افزايش سقف وام خريد مسكن گفت: مطالبه مردم افزايش سقف وام خريد مسكن بود كه اين موضوع هم در مصوبه شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد و سقف تسهيلات نسبت به آنچه در گذشته بود حدود 60درصد افزايش پيدا كرد يعني وام 100 ميليون تومان براي تهران به 160 ميليون تومان، وام
80 ميليون تومان شهرهاي بزرگ به 120 ميليون و 60 ميليون تومان ساير شهرها به 100 ميليون تومان افزايش يافت. او افزود: اين ميزان افزايش وام براساس متراژ و الگوي مسكن احداثي متناسب با قشر متوسط رو به پايين بود اما برخي افراد و زوج‌ها مي‌گويند در شرايطي كه مي‌توانيم اقساط را با رقم و سقف بالاتري بپردازيم چرا نبايد وام با سقف بالاتري دراختيار داشته باشيم؟
در راستاي پاسخ به اين مطالبه ساز و كاري را تعريف كرده‌ايم كه در صورت افزايش توان بازپرداخت اقساط، افراد بتوانند وام بيشتري را دريافت كنند. وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: از اين رو اعلام كردم كه براي مثال اگر زوجين توان پرداخت اقساط تا سقف 5 ميليون تومان را داشته باشند اين امكان فراهم مي‌شود كه بتوانند تسهيلاتي با سقف بيشتر از 160 ميليون تومان در تهران دريافت كنند. اسلامي با بيان اينكه اين اقدام و برنامه يك امكان براي تسهيل شدن روند خريد مسكن و در جهت برآورده‌سازي درخواست برخي از مردم است، گفت: تلاش مي‌كنيم اين موضوع را تا هفته‌هاي آينده به يك مصوبه تكميلي تبديل كنيم تا چنانچه كساني يا زوجيني كه توان اقساط با رقم بالاتري را دارند در يك توافق سه‌جانبه با سازنده و بانك بتوانند تسهيلات با سقف بالاتر دريافت كنند.

اقدام عجيب صدا و سيما

در اقدامي عجيب برنامه صبحگاهي ديروز شبكه سه سيما، كشتي سالينا را كه در حال دور زدن تحريم‌ نفتي بود تا بندر مقصد در كشور چين مسيريابي و مسير دور زدن تحريم نفتي را اعلام كرد! اين درحالي است كه مسوولان بر محرمانه نگه‌ داشتن اطلاعات فروش نفت تاكيد مي‌كنند تا مبادا طرف امريكايي جلوي راه‌هاي فروش نفت را بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون