• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

جيل اليس بريتانيايي چگونه سرمربي تيم زنان امريكا شد؟

فرار از محافظه‌كاري انگليسي

علي كربلايي

 

 

ساعت 23:30 ديشب، تيم‌هاي انگليس و امريكا در ورزشگاه لوميرز (المپيك پارك ليون) به‌مصاف هم رفتند. تقابل اين دو تيم يكي از زيباترين ديدارهاي جام جهاني 2019 بود. سه‌شير با سرمربيگري فيل نويل فراتر از انتظارات ظاهر شد و با برتري سه بر صفر مقابل نروژ به اين مرحله رسيد. از آن سو، امريكايي‌ها در يك‌چهارم نهايي با درخشش مگان رپينو از سد فرانسه ميزبان گذشتند. نكته فراتر از جذابيت‌هاي فني اين مسابقه اين است كه جيل اليس سرمربي تيم ملي امريكا، متولد همپشاير انگلستان است و حتي يكي از دستيارانش پيش‌تر در كادرفني تيم ملي انگليس مشغول به كار بوده است.

دلايل زيادي وجود دارد كه امريكا تيم محبوب‌تري نسبت به انگليس باشد. آنها سه بار فاتح جام جهاني شده‌اند و هفت بار به جمع چهار تيم برتر اين تورنمنت رسيده‌اند. عملكرد انگليس در يك‌چهارم نهايي قابل ستايش بود، اما ديدار مقابل امريكا قواعد خودش را دارد.

جيل اليس تيمش را در جام جهاني 2015 كانادا به قهرماني رساند و با همان فرمان به سمت قهرماني در فرانسه مي‌تازد. فيل نويل مي‌گويد: «براي او احترامي باورنكردني قائلم. جيل در حال حاضر بهترين مربي است.» اما جيل اليس از كجا آمده و چطور به سرمربيگري امريكا رسيده؟

جيل 52 ساله، در هميشاير متولد شده و در پورتث‌موث رشد كرده است. در دوران جواني او، اتحاديه فوتبال انگليس، فوتبال زنان را ممنوع كرد و همين موضوع باعث شد تا جيل به آن سوي آب‌ها نگاه كند.

اليس به بي‌بي‌سي مي‌گويد: «تصور مي‌كردم اگر در انگلستان بمانم، نمي‌توانم تبديل به يك مربي بشوم. با وجود اينكه در امريكا هم مربيگري فوتبال زنان يك فرصت شغلي نادر بود، اما در انگلستان اصلا فرصت ثبت نام در كلاس‌هاي مربيگري حرفه‌اي وجود نداشت.» بنابراين جيل در سال 1984 در حالي كه تنها 18 سال داشت خانه‌اش را ترك كرد و به امريكا رفت.

او آنجا در كالج ويليام و ماري مشغول فوتبال بازي كردن شد و تنها 4 سال بعد، به سراغ روياي هميشگي‌اش، مربيگري، رفت.

جيل براي 9 سال به عنوان دستيار در تيم‌هاي مختلف به فعاليت پرداخت و در سال 1997 اولين تجربه سرمربيگري‌اش را در تيم دانشگاه ايلينويز پشت سر گذاشت. بعد از آن جيل براي 11‌سال هدايت تيم دانشگاه كارولينا را بر عهده داشت و در همين زمان بود كه به عنوان يك مربي مطرح شناخته شد. او به صورت همزمان هدايت تيم‌هاي ملي زير 21 سال و زير 20‌ساله‌هاي امريكا را بر عهده داشت و اين آغاز همكاري بلندمدت او با فدراسيون فوتبال امريكا بود. جيل از سال 2010 مسوول توسعه فوتبال زنان در فدراسيون فوتبال شده است. از سال 2012 تا 2014 جيل اليس به صورت موقت سكاندار تيم ملي زنان امريكا بود و از سال 2014 به صورت رسمي و با قراردادي طولاني‌مدت، سرمربي تيم ملي زنان امريكا شد. جيل تا پيش از ديدار ديشب، پنج بار مقابل تيم ملي كشورش قرار گرفته بود و سه برد و يك مساوي و يك شكست حاصل كارش بود. اما نكته اين‌جاست كه او تا امروز هرگز در يك تورنمنت رسمي و در جريان ديداري اينقدر مهم مقابل كشورش روي نيمكت تيم حريف ننشسته بود.

جيل مي‌گويد: «چيزي كه شخصيت من را شكل داده، فرهنگ بريتانيايي است و از آن بسيار ممنونم. به احتمال زياد اگر در بريتانيا رشد نمي‌كردم، هرگز اينقدر عاشق فوتبال نمي‌شدم.» پدر جيل يك كماندوي سابق نيروي دريايي است كه هم‌اكنون براي اتحاديه فوتبال انگليس كار مي‌كند و ديشب با دخترش روي نيمكت تيم حريف چشم تو چشم شد. جيل ديگر لهجه انگليسي ندارد، اما هنوز احساس وفاداري و تعلق خاصي به انگليس دارد. پدرش اما نمي‌دانست طرفدار كدام تيم باشد. او پيش از بازي ديشب گفت: «من براي دختران انگليسي خوشحالم، آنها عالي عمل كرده‌اند. من افتخار مي‌كنم كه انگليسي‌ام، اما حالا با امريكا هستم.»

يكشنبه شب خبر آمد كه دو تن از اعضاي كادر تيم ملي امريكا، بدون لباس رسمي به هتل لوكس انگليسي‌ها در ليون رفته‌اند و فيل نويل در واكنشي تند اما سياستمدارانه گفت: «ما با اين موضوع به عنوان يك ماجراي بامزه برخورد كرديم. من هرگز اجازه نخواهم داد كه اعضاي تيم ما به هتل رقيب بروند. اين نقض اخلاق است. اميدوارم امريكايي‌ها از هتل ما لذت برده باشند.»

داون اسكات، متولد نيوكسل انگليس، در يك دهه گذشته مربي بدنساز تيم ملي زنان امريكا بوده و كمك زيادي كرده تا اين تيم در بالاترين سطح ممكن باشد.

تخصص او آمادگي بازيكنان بر مبناي آب و هواي محل برگزاري بازي‌هاست و آنها را براي هر نوع فشاري مهيا مي‌كند. او قبلا بيش از هشت سال در خدمت تيم ملي انگليس بوده و ديشب تقابل او با هموطنانش جالب توجه بود. اسكات ملي‌پوشان را حتي در باشگاه‌هاي‌شان هم تنها نمي‌گذارد و پيگير وضعيت فيزيكي آنهاست. در جديدترين متد‌هايي كه او به بازيكنان ارايه داده، برنامه‌هاي خاص براي دوران قاعدگي و تغذيه در روزهاي نزديك به اين دوره در نظر گرفته و تمركز زيادي روي اجراي آن گذاشته است.

* زمان نگارش اين مطلب قبل از برگزاري ديدار تيم‌هاي امريكا و انگلستان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون