• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

عضو كميسيون اقتصادي مجلس:

ادعاي كاهش قاچاق به نصف درست نيست

عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه 95 درصد از مجموع كالاهاي قاچاق در كشور توزيع و تنها پنج درصد آن كشف مي‌شود مي‌گويد ادعاي كاهش ميزان قاچاق سالانه به نصف قابل قبول نيست.

حميدرضا دهقان‌نيا سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما افزود: با اقدامات صورت گرفته شاهد كاهش قاچاق روزانه پنج ميليون ليتر سوخت از كشور هستيم. او ميزان مصرف پوشاك كشور را سالانه 8 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: از اين ميزان پنج و نيم ميليارد دلار در داخل كشور توليد و ما‌بقي آن برآورد قاچاق است.دهقان‌نيا افزود: 114 واحد تجاري متخلف در زمينه عرضه پوشاك قاچاق در مجتمع‌هاي تجاري تهران شناسايي شدند و با تشكيل پرونده‌هاي متخلفان 200 ميليارد تومان جريمه در نظر گرفته شد.او گفت: با اقدامات صورت گرفته قاچاق پوشاك به كشور 100 ميليون دلار كاهش يافته است. سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: طرح مبارزه با قاچاقچيان پوشاك علاوه بر تهران به‌طور همزمان در هشت استان كشور اجرا شده است. دهقان نيا افزود: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته در سال 96، حجم ورودي و خروجي قاچاق از كشور 13 ميليارد دلار بود. او با اشاره به تشكيل 15 هزار و 104 پرونده قاچاق به ارزش شش هزار و 544 ميليارد ريال در دو ماهه اول امسال گفت: 45 درصد اين پرونده‌ها از نظر ارزش محموله كشف شده يا سازمان‌يافتگي قاچاق، پرونده‌هاي مهم بوده است. دهقان‌نيا افزود: سامانه جريمه هوشمند ناوگان فاقد بارنامه هم اكنون در 35 محور كشور در حال فعاليت است. مديركل مبارزه با قاچاق سازمان تعزيرات هم در اين برنامه گفت: امسال براي متخلفان 42 برند پوشاك محرز قاچاق در استان‌هاي تهران و البرز پرونده تشكيل شده است.

عبدالمجيد اجتهادي نيز با بيان اينكه در زمينه قاچاق پوشاك امسال 850 پرونده تشكيل شده است، افزود: پارسال پنج هزار پرونده برندهاي محرز قاچاق تشكيل و منجر به صدور راي شد. او گفت: در پرونده‌اي يك نفر 19 هزار گوشي مسافري را وارد كرده بود كه بر اساس حكم صادره؛ دو و نيم ميليارد تومان جريمه آن هفته گذشته
دريافت شد. اجتهادي با اشاره به عايدي 240 ميليون دلاري دولت از اجراي طرح رجيستري افزود: پرونده‌هايي در زمينه قاچاق گوشي تلفن همراه مسافري در سازمان تعزيرات تشكيل شده كه صاحبان آنها هيچ سفر خارجي نداشته‌اند. او گفت: برآورد مشخصي از قاچاق عمده كالا از مبادي رسمي كشور وجود ندارد. مديركل مبارزه با قاچاق سازمان تعزيرات افزود: پارسال 27 درصد از جرايم تعيين شده در پرونده‌هاي سازمان تعزيرات حكومتي وصول شد. اجتهادي افزود: در سال 97 ، 80 هزار پرونده در سازمان تعزيرات حكومتي تشكيل شد كه حجم پرونده‌هاي زير 10 ميليون تومان به‌شدت كاهش يافته بود. او گفت: در حالي كه در سال 95 دو درصد پرونده‌ها بالاي 100 ميليون تومان بود، اين ميزان در سال 97 به هفت درصد افزايش يافت. عضو كميسيون اقتصادي مجلس هم در اين برنامه گفت: بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته در مجلس، برآورد قاچاق كالا به كشور در سال 96 ، 25 ميليارد دلار بود و ادعاي كاهش اين ميزان به 12 و نيم ميليارد دلار قابل قبول نيست.

علي‌اكبر كريمي نماينده مجلس نيز گفت: 95 درصد از مجموع كالاهاي قاچاق در كشور توزيع و تنها پنج درصد آن كشف مي‌شود. اوگفت: در 11 ماه از سال 96 جلسات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تشكيل نشد.

كريمي افزود: در سال‌هاي 92 تا 96 جرايم وصولي در پرونده‌هاي قاچاق تنها يك درصد مجموع كالاي قاچاق در كشور بود. او گفت: معطل ماندن سامانه‌هاي ملي در حوزه مبارزه با قاچاق ازجمله مشكلات موجود در اين زمينه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون