• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4412 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير

وزير امور خارجه:

در كشور ما مستاجريم و مردم مالكند

محمدجواد ظريف، وزير خارجه در همايش فرمانداران سراسر كشور در مورد تصميمات ديپلماتيك ايران در مواجهه با امريكا و البته انتخابات سخنراني كرد. رييس دستگاه ديپلماسي كشور گفت: محاسبه امريكايي‌ها اين بود كه ايران با فشارهاي شديد اقتصادي امريكا سقوط خواهد كرد. اين حرف را نه تنها خودشان باور داشتند و معتقد بودند كه اگر مقداري وقت‌كشي شود جمهوري اسلامي ايران سقوط مي‌كند، اما خدا را شكر با تكيه بر مردمي كه از ابتداي انقلاب تاكنون پاي كار بودند همه محاسبات غربي‌ها و امريكايي‌ها و بدخواهان اين كشور را باطل كردند و اين پيش‌بيني امريكايي‌ها باطل شد.

او به سخنراني جان بولتون در جمع منافقان اشاره كرد و توضيح داد: حتي بولتون در سخنراني كه چند ماه قبل از مسووليت براي گروه منافقان انجام داده بود، گفته بود كه ما چهلمين سال پيروزي انقلاب را نخواهيم ديد و اين فكر باطل در جلسه‌اي كه ۴۰ هزار دلار پول گرفته بود، مطرح شد. بولتون تفكر و پيش‌بيني و آرزويش را مطرح كرده بود و حتي براي آن سرمايه‌گذاري كردند به همين دليل به يك باره از برجام خارج شدند.

او اين سياست را شكست خورده توصيف كرد و گفت: امسال هم مردم با حضورشان در انتخابات يك بار ديگر ثابت مي‌كنند كه اين سياست، سياست شكست خورده است. مهم نيست چه كسي پيروز مي‌شود، مهم اين است كه در انتخابات ايران پيروز شود و امريكا شكست بخورد. انتخابات امسال و سال آينده ارزش راهبردي براي كشور دارد. در انتخابات ۹۲ امريكايي‌ها خيال كرده بودند مردم با صندوق راي قهر كردند و مي‌گفتند مردم بعد از ۸۸ به پاي صندوق‌هاي راي نمي‌آيند، اما ۷۳ درصد مردم آمدند.

وزير امور خارجه گفت: بنده با تمام صداقت گفتم آنچه باعث شد در برابر ۶ قدرت جهاني بايستيم و مقابله كنيم و توافقي انجام دهيم كه رييس‌جمهور امريكا مي‌گويد بدترين توافق است، حضور مردم است.

او ادامه داد: بنابراين با حضور ۷۳ درصدي مردم در انتخابات فارغ از اينكه چه كسي پيروز شود، امريكايي‌ها فهميدند كه تحريم‌ها با نتيجه‌اي كه آنها مي‌خواهند به نتيجه نمي‌رسد. تحريم مي‌تواند به مردم فشار بياورد، اما نمي‌تواند مردم را از حاكميت جدا كند. بر اساس ادبيات تحريم اگر بخواهند با فشار آوردن به مردم نتيجه سياسي بگيرند يعني اينكه مردم را با فشار از حاكميت جدا كنند و امروز سياست فشار حداكثري براي جدا كردن مردم از حاكميت است.

او به جلسه شوراي حكام اشاره كرد و گفت: شب گذشته جلسه شوراي حكام را تشكيل داد كه نمي‌دانم با چه عقل و درايتي در اين جلسه كه خودش منزوي شده است، شركت كرد. ابرقدرت جهان و عضو شوراي حكام و همه متحدان آن حتي يك بيانيه‌ يك خطي نتوانستند از رييس شوراي حكام بگيرند.ظريف ادامه داد: در صحنه ميداني امريكا احساس مي‌كند در خاورميانه شكست خورده است، البته يكي از دلايل شكست امريكا مقاومت مردم و همراهي جمهوري اسلامي ايران است. نكته‌ ديگري كه باعث پيروزي جمهوري اسلامي ايران و قدرت مقاومت شده سياست و انتخاب‌هاي غلط امريكا و متحدان منطقه‌اي است.

او در ادامه به اقدامات متقابل جمهوري اسلامي اشاره كرد و توضيح داد: جمهوري اسلامي ايران در زماني كه تصميم گرفت براي ايجاد توازين و بر اساس بند ۳۶ برجام برخي اقدامات خودش را متوقف كند تا برجام را حفظ كند در شرايط ضعف اين كار را نكرد و در شرايط قدرت اين كار را انجام داد. ظريف تاكيد كرد: ايران چند واحد نيست، خارجي‌ها خيال نكنند با ايران متشتت مواجه هستند. آنها با ايران يكپارچه‌اي مواجه هستند كه آخر سال پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيد و وحدت و انسجام ملي را نشان مي‌دهد. او در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: امريكا به خاطر اقدامات غلطش در صحنه‌ ميداني شكست خورده است و نمي‌تواند از ما دلخور باشد كه انتخاب درست كرديم. نمي‌تواند از ما دلخور باشد كه مردم عراق را به جاي صدام انتخاب كرديم. مردم سوريه را به جاي داعش، مردم لبنان را به جاي صهيونيست‌ها و مردم يمن را به جاي كساني كه بمباران‌شان مي‌كنند، انتخاب كرديم.ظريف گفت: سياست‌هاي امريكا در منطقه و در سطح جهاني شكست خورده است. امريكا به بازي ترسوها روي آورده است. از تبليغات اقتصادي عليه مردم ايران استفاده مي‌كند به اين اميد كه مردم را عليه دولت‌شان بشوراند.

وزير امور خارجه افزود: آيا با استفاده از كشتن كودك سرطاني يا با استفاده از زجر دادن به بچه‌ مبتلا به‌ اي‌بي يا با استفاده از زجر دادن به كودك مبتلا به ام‌اس؛ ما خوشبختانه در اكثر زمينه‌ها به خودكفايي رسيده‌ايم. سه، چهار زمينه است كه شما همه علم‌تان را به ما مديون هستيد. چهار تا حوزه‌ علمي را در اختيار خود داريد. به اين مي‌گويند جنايت جنگي، به اين مي‌گويند تروريسم.او در بخشي از صحبت‌هاي خود به اهميت اينستكس اشاره كرد و گفت: اينستكس ممكن است براي ما ارزشي نداشته باشد اما يك ارزش استراتژيك دارد و آن اين است كه نزديك‌ترين متحدان امريكا مكانيسمي ايجاد كردند كه امريكا را دور بزنند.او ادامه داد: امنيت ما علاوه بر تلاش نيروهاي امنيتي با حضور مردم به دست آمده است. امام شعار نمي‌داد كه مردم ولي‌نعمت ما هستند. اينجا محكم مي‌گويم امن‌ترين كشور منطقه هستيم، با اتكا به مردمي مي‌گويم كه پاي صندوق مي‌آيند. مردم پاي صندوق مي‌آيند چون صاحب اين كشور هستند. ما مستاجريم و مردم مالكند. ظريف در پايان تاكيد كرد: رعايت حقوق مردم وظيفه‌ اخلاقي و حقوقي ما نيست، بلكه يك ضرورت امنيت ملي است؛ زيرا همه‌ چيز ما به مردم وابسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون