• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4412 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير

رييس آينده ستاد كل ارتش ايالات متحده امريكا چه كسي است؟

مارك مايلي؛ مستقل و منطقي

ميثم سليماني

 

 

اگر به اطرافيان و نزديكان ترامپ و بدنه اصلي دولت نگاهي بيندازيم كمتر كسي را مي‌توان پيدا كرد كه منطقي و واقع‌بينانه به شرايط بين‌الملل نگاه كند. شايد بتوان تنها فرد باقي مانده در اين چارچوب را ژنرال جوزف دانفورد رييس ستاد كل ارتش امريكا دانست كه عالي‌ترين مقام نظامي در ايالات متحده محسوب مي‌شود. او كه در سال 2015 در اين سمت قرار گرفت مدت‌هاست كه صحبت از جابه‌جايي او مطرح مي‌شود اما هنوز روند جانشيني فرد جديد كامل نشده است. ژنرال مارك مايلي كه به احتمال زياد جانشين ژنرال دانفورد خواهد شد روز پنجشنبه در جلسه استماع خود در جمع سناتورها حاضر شد و گفت كه اگر تاييد شود، به تصميم‌گيري‌هاي احمقانه توجه نخواهد كرد و متعهد خواهد شد، بهترين توصيه‌هاي نظامي را بدون توجه به پيامدهاي احتمالي آن ارايه دهد.

به گزارش سي‌ان‌ان ژنرال مارك مايلي كه به احتمال زياد بايد اورا رييس آينده ستادكل مشترك ارتش امريكا دانست از جمله ژنرال‌هاي صاحب نام ايالات متحده محسوب مي‌شود. او كه در صورت تاييد، مشاور نظامي رييس‌جمهور نيز محسوب مي‌شود در كميته خدمات مسلح مجلس سنا به‌شدت در خصوص تحقق نظرات خود در دفتر رياست‌جمهوري مورد سوال قرار گرفت. چراكه رييس ستاد كل نيروهاي ارتش ايالات متحده از جايگاه ويژه‌اي براي تصميم‌هاي نظامي رييس‌جمهور ايالات متحده برخوردار است.

او در شرايطي جانشين دانفورد مي‌شود كه با تهديدات ژئوپولتيك فراواني از جمله افزايش تنش با ايران و همچنين چالش‌هاي جدي با رقبا از جمله چين و روسيه مواجه است.

همچنين اكنون پنتاگون در يك بي‌ثباتي در رياست به سر مي‌برد و ممكن است شرايط را براي مايلي سخت‌تر كند. چرا كه در اين مدت مشخص شده ابعاد اقدامات نظامي دولت بيش از هركس بردوش ژنرال دانفورد قرار گرفته است.

انگوس كينگ، سناتور مستقل ايالت مين در جلسه ازاو پرسيد كه آيا ممكن است مورد ارعاب و تهديد كسي براي تصميمات خود قرار گيرد، مايلي نيز در پاسخ به شكل قاطعانه گفت نه، هيچ كس. او گفت: من بهترين مشاوره نظامي را خواهم داد، من صادقانه سخن مي‌گويم و دقيق و كامل نظراتم را ارايه مي‌دهم و اين چيزي است كه هربار آن را انجام خواهم داد.

البته سناتور كينگ قصد داشت تا اين فشار را وارد كند و اين اطمينان را از مايلي بگيرد كه ژنرال چهار ستاره در هر حالت نظرات خود را ارايه مي‌دهد حتي اگر آن نظر مخالف نظر رييس‌جمهور باشد و اين موضوع براي او بسيار مهم بود. كينگ گفت: من معتقدم كه دفتر بيضي رياست‌جمهوري مكاني مرعوب‌كننده است. رييس‌جمهور ايالات متحده به عنوان يكي از قدرتمندترين رهبران جهان اگر به او بگوييد كه شما اشتباه كرده‌ايد قطعا اين امر عواقب زيادي در پي خواهد داشت و اگر او چيزي را نمي‌خواهد بشنود و علاقه‌اي به آن ندارد، مسووليت مهم زندگي حرفه‌اي شما اين است كه به وظيفه خود در راستاي ارايه مشاوره درست عمل كنيد.

مايلي در پاسخ گفت: من و ژنرال دانفورد بسياري از جنگ‌ها را ديده‌ايم، ما سربازان زيادي را به خاك سپرده‌ايم، آرلينگتون (محل دفن سربازان امريكايي) پر است از رفقاي ما و ما كاملا خطرات حرفه‌اي را مي‌شناسيم و آن را درك مي‌كنيم. ما اين را مي‌فهميم و نمي‌خواهيم به سمت تصميم‌گيري‌هاي احمقانه هجوم ببريم. مايلي تاكيد كرد كه ما بهترين توصيه‌هاي نظامي را بدون توجه به پيامدهاي آن به رييس‌جمهور ارايه خواهيم كرد.

مازي هيرونو، سناتور دموكرات ايالت هاوايي نيز عنوان كرد در شرايطي كه ملاحظات سياسي بنا باشد برروي مشاوره نظامي شما اثر بگذارد حاضر به استعفا هستيد؟ او گفت من فكر مي‌كنم اين كار غيرقانوني و غير اخلاقي است. اين از جمله اقداماتي است كه منجر به استعفا مي‌شود و من اين را از زماني كه ستوان دوم بودم آموختم. اين موضوع را هر فردي كه در ارتش ايالات متحده خدمت مي‌كند بدون توجه به رتبه انجام مي‌دهد. در حال حاضر برخي به نظر مي‌رسد در داخل كاخ سفيد علاقه‌ بسيار زيادي دارند كه اقدامات نظامي را به ملاحظات سياسي و حتي سياست‌هاي خاص گره بزنند.

تام كاتن سناتور جمهوري‌خواه نيز از مايلي پرسيد، يعني بايد از شما انتظار داشته باشيم، چه زماني كه وزير دفاع و چه رييس‌جمهور چيزي بخواهد، شما هميشه بهترين قضاوت نظامي را ارايه مي‌دهيد و مايلي در پاسخ گفت: درست است، هميشه.

كاتن اما گفت، كه او در هر حالتي دستورات قانوني را اجرا خواهد كرد، حتي اگر شخصا با يك تصميم مخالف باشيد كه مي‌دانيد عواقب ناخوشايند داشته باشد؟ مايلي نيز گفت كاملا.

گفتني است مايلي براي اولين‌بار در ماه دسامبر براي جانشيني دانفورد معرفي شد. او با ترامپ گفت‌وگوهاي جدي براي تصدي اين سمت داشته است. مايلي داراي مدرك دانشگاهي از پرينستون و دانشگاه كلمبيا است و حتي دونالد ترامپ او را به خوبي مي‌شناسد. مايلي در جنگ‌هاي عراق و افغانستان حضور جدي و مستمر داشته است.

مايلي از سال 2015 تمركز بسيار زيادي روي تهديدات روسيه و چين و مناطق پر چالش با اين كشورها داشته است. او همچنين به افزايش توانايي‌هاي ارتش در مقابله با گروه‌هاي تروريستي و افراط‌گرا نيز كمك بسيار زيادي كرده است. او همچنين در راه‌اندازي فرماندهي بررسي جنگ‌هاي آينده ارتش نيز حضور داشته و سعي كرده اين سرويس را نيز به‌روزرساني كند.

مايلي با اين حال عنوان كرده است كه فكر نمي‌كنم جنگي با ايران رخ دهد، چراكه اين جنگ مي‌تواند تمركز پنتاگون را از تهديدات عمده خود به خصوص روسيه و چين دور كند. او همچنين از برنامه ارتش امريكا براي آمادگي جنگ با روسيه و چين نيز حمايت كرد و گفت كه نگران اين موضوع نيست كه افزايش تنش‌ها موجب انحراف امريكا از اين استراتژي شود.

او كه پيش از حضور در كنگره ديدگاه‌هاي خود را به صورت مكتوب به سناتورها ارايه داده بود اعلام كرد كه ما نگران موشك‌هاي بالستيك و كروز ايران هستيم چرا كه برخي از آنها مي‌تواند اهداف بيش از هزار مايل را هدف قرار دهد. به نوشته المانيتور، مايلي در اظهارات خود عنوان كرد قايق‌هاي كوچك ايران مي‌تواند آزادي عمل را در يك درگيري بسيار پيچيده كند. او مدعي شد، رهبران نظامي ايران نيز مي‌دانند كه نمي‌توانند نيروهاي مدرن مانند ايالات متحده را در دريا شكست دهند اما مي‌توانند هزينه‌هاي قابل توجهي را تحميل ايالات متحده كنند. اما با اين حال مايلي گفت: من فكر مي‌كنم خروج امريكا از برجام روابط ما با متحدان‌مان را در مورد ايران تحت تاثير قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون